Nieuws
Abandoned

'Abandoned krijgt proloog die als losstaande game uitkomt'

Ontwikkelaar zegt zelf ook van verbroken beloftes te balen

Geschreven door Michel Musters op
De Nederlandse ontwikkelaar Blue Box Game Studios claimt aan een proloog op het vooralsnog niet uitgekomen horrorspel Abandoned te werken, die als losstaand spel op de PlayStation Store moet uitkomen.

Volgens Hasan Kahraman van Blue Box moet er een proloog op de horrorgame uitkomen waarin spelers kennismaken met de setting en de gameplay van het uiteindelijke spel. "Het is een opzichzelfstaande game die los in de PlayStation Store verschijnt. Hij heeft eigen Trophy's en biedt ongeveer een uur of anderhalf aan gameplay. Op die manier introduceren we het verhaal en de gameplay." Een uitspraak over de releasedatum van deze proloog wil Kahraman nog niet doen, om eventuele verbroken beloftes te voorkomen.

Gamer.nl sprak met Kahraman vanwege een gerelateerd onderwerp. Eerder deze week bleken namelijk allerlei tweets rondom Abandoned van het officiële Twitter-kanaal van de studio te zijn verwijderd, waaronder beloftes over een speelbare techdemo in de realtime app op PlayStation 5.

Kahraman meldt dat de tweets zijn verwijderd omdat de studio met een schone lei wil beginnen. "De informatie die we voorheen hebben verspreid over de realtime experience app en de game zelf is niet meer up-to-date. Het leek ons beter deze informatie te verwijderen om verwarring te voorkomen. We komen met nieuwe informatie zodra we er klaar voor zijn."

Abandoned werd vorig jaar onthuld via PlayStation Blog. De game kwam in de spotlight te staan omdat gamers het vermoeden hadden dat Metal Gear- en Death Stranding-bedenker Hideo Kojima achter de game zat, wat door Kahraman meermaals is ontkend. Blue Box Game Studios maakte vorig jaar daarnaast bekend dat er een speciale app zou lanceren op de PS5 Store, waarin trailers van de game in real-time bekeken zouden kunnen worden. Uiteindelijk werd er maar een paar seconden aan materiaal in de app geplaatst en is het sindsdien stil rondom de game. 

Bovenstaande situatie heeft ertoe geleid dat veel mensen het gevoel hebben dat Abandoned helemaal niet bestaat en dat Kahraman mensen voor de gek probeert te houden. Kahraman: "Ik baal er ook van om mensen te moeten teleurstellen. Ik wil mensen vermaken en onze game tonen, waar we trots op zijn. Steeds teleurstellingen creëren breekt mijn hart. Dat heeft ook invloed op de ontwikkeling van de game. We krijgen gelukkig ook wel eens positieve e-mails van de community en dat geeft mij de energie om door te kunnen werken."

Kahraman begrijpt de twijfel onder gamers wel. "Abandoned en de experience app zijn veel te vroeg aangekondigd. We hebben deadlines gemist en daardoor liepen we achter de feiten aan. We zijn een kleine ontwikkelaar en hebben geen ervaring met een groot publiek. Ik kan de argwaan begrijpen, maar we zijn nu bezig met een nieuwe onthulling en de proloog."

Update: Inmiddels heeft Blue Box de proloog via Twitter aangekondigd - zie onderstaande tweet.

Dit artikel delen:

Lees meer

Epic Games aangeklaagd vanwege dans-emote in Fortnite Nederlandse Utomik maakt app voor cloudgames op Android
18

Reacties op: 'Abandoned krijgt proloog die als losstaande game uitkomt'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Markus88

    • 31 maart 2022 18:22
    Je zou kunnen zeggen, dat het er veel op lijkt dat dit "Abondoned" gaat worden….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 31 maart 2022 18:32
    @Markus88 Badum tsss
    De man heeft nog niets uitgebracht en lijkt nu al op Molineux.
    De informatie over de game en de app is niet meer up to date, oftewel ze hebben bullshit verkocht.
    En hij spreekt nu al van een community rondom deze game? Als je afzeikmails krijgt heb je geen community.

    En lij is met een korte ei @gamer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 31 maart 2022 18:33
    @Markus88 ba dum tss

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 31 maart 2022 19:39
    @Markus88 Grote kans idd hoop het niet want dit ziet er goed uit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Carn82

    • 31 maart 2022 21:42
    @R.J wat ziet er goed uit? De reveal-trailer was letterlijk een gratis Unreal asset-pack met een steenkolen-Engels voiceover (incl taalfouten)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 31 maart 2022 22:51
    @Carn82 Dat wat er is ziet er imo goed uit.

    Ik vind alles wat met horror te maken heeft sws cool vandaar dat ik er naar uit kijk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 31 maart 2022 22:54
    Dan ben je wel heel gauw tevreden @R.J

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 31 maart 2022 23:00
    @Ziminar Als de game er daadwerkelijk zo uit gaat zien dan mag men daar best positief over zijn daarmee doel ik dan op de teaser van vorig jaar.

    Maar ik heb inmiddels al meegekregen dat mensen er niet veel vertrouwen in hebben!

    We gaan het zien ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 1 april 2022 12:19
    @R.J Kun je rekenen?
    Reken er maar op dat dit nooit het daglicht gaat zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 1 april 2022 17:31
    @warcryptic Ken je niet lezen? we gaan het zien!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 31 maart 2022 18:56
    Het is morgen pas 1 april.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Blackdevil NL

    • 31 maart 2022 19:39
    Doet mij denken aan MGS V : Ground Zeroes ook een korte proloog voor MGS V : The Phantom Pain

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 31 maart 2022 20:40
    Waarom krijgt die man publiciteit. Het is duidelijk een oplichter die niks te doen heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Carn82

    • 31 maart 2022 21:38
    @Liquidshake en als hij geen oplichter is dan is het een ontzettende kluns. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn (genoeg amateurs in de gamescene die iets willen maken), maar Gamer.nl (en evenzogoed andere media) mag hier wat mij betreft wel eens een stuk kritischer mee om gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 31 maart 2022 21:44
    Vaporware tot te met!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 april 2022 08:02
    Silent Hill, jongens. Ik weet het zeker!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 1 april 2022 08:56
    Ik ben nog steeds overtuigd dat dit gewoon een shell company is voor het verhullen van illegale praktijken. Zoveel nieuws, zo weinig getoond. En toch blijven ze bestaan.

    Hoe dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 1 april 2022 22:05
    @warcryptic Precies zoals mijn band bestaat. We hobbyen als muzikanten maar hebben allemaal gewoon fulltime werk naast muziek. Een KVK-nummer aanvragen kannelke halvegare, en je bent pas failliet zodra je financiele schulden niet kunt inwilligen. Als je een projectje start met vrienden dat je in leven houdt met geld uit ander werk zonder leningen aan te gaan of buitenstaande investeerders aan te trekken, is een klein bedrijf op papier altijd levensvatbaar.