Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Aantal World of Warcraft-abonnees daalt naar 5,6 miljoen

Aantal abonnees zakt in na piek door Warlords of Draenor

Geschreven door Gijs Scheltens op
Het aantal abonnees van World of Warcraft is gedaald naar 5,6 miljoen. De recentste uitbreiding, Warlords of Draenor, zorgde nog voor een piek waarop 10 miljoen mensen abonnee waren. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Activision Blizzard deze week presenteerde.

Het aantal abonnees is net zo laag als in december 2005, toen de mmo nog aan populariteit won. Blizzard bracht World of Warcraft in 2004 uit, het spel is dus al ruim tien jaar oud.

Interesse
Blizzard heeft bekendgemaakt dat er meer ontwikkelaars dan ooit werken aan World of Warcraft. Ook verwacht de uitgever dat de Warcraft-film, die volgend jaar verschijnt, meer interesse zal opwekken voor het Warcraft-universum en World of Warcraft zelf.

Verder zal Blizzard op Gamescom een aankondiging doen over een nieuwe uitbreiding. Het bedrijf gaf al meerdere keren aan jaarlijks een nieuwe uitbreiding uit te brengen. Als de aan te kondigen uitbreiding dit jaar uitkomt, zal dit voor het eerst gaan lukken.

Klik hier voor de complete grafiek

Bron: MMO Champion

Dit artikel delen:

Lees meer

Rennen en klimmen in Mirror's Edge Catalyst-gameplay Bekijk hier de EA Gamescom persconferentie
17

Reacties op: Aantal World of Warcraft-abonnees daalt naar 5,6 miljoen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fappingsnake

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    of gewoon komen met de opvolger na zoveel jaar :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Laat ze maar eens komen met warcraft 4. Ik wil weer een warcraft rts

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • eduardkhil

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Volgens mij had dat Titan moeten zijn. Die mmo is alleen geannuleerd en gedeeltelijk gerecycled in Overwatch.

    http://gamer.nl/articles/nieuws/blizzard-annuleert-nieuwe-mmo-project-titan/
    http://gamer.nl/articles/nieuws/blizzards-titan-was-mmo-shooter/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Laat ze het hele universum rebooten met een 4e warcraft RTS, en daar dan een nieuwe WoW op baseren. Ze moeten ook niet blijven doorgaan. Ik vond het hele tijdreis verhaal van WoD al behoorlijk vergezocht worden. En Mists of Pandaria was ook niet echt geweldig, ik vind het totaal niet passen, dat aziatische in wat toch vooral een westers fantasy universum is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    De piek bij de release van Warlords was veel groter dan bij Mists. Mensen waren er enthousiaster over blijkbaar, maar de daling is nu ook scherper dan ooit. De film en de volgende expansion gaan wel weer voor pieken zorgen, met daarna weer dalingen. Bekijk je het algemeen, dan daalt het aantal abonnees best langzaam voor zo'n oude game. Ik verwacht dat er nog 2-3 grote expansions volgen, met daarna een verkleining van het ontwikkelteam en kleinere updates aan het spel. Het zal uiteindelijk niet meer uit kunnen voor Blizzard om er zo grootscheeps mee door te blijven. Het zou ook nog altijd kunnen dat het spel F2P wordt uiteindelijk. Het succes is groot geweest, over een bizar lange periode, maar uiteindelijk houdt het ergens op.

    Ik ben wel benieuwd of Blizzard nog eens met een MMO zal komen. Het huidige standaard-sjabloon voor de MMO, met healers / tanks / dps en dungeons / raids is volgens mij niet eeuwig houdbaar. Het grote succes van die formule piekte jaren geleden. MMO's zijn erg duur om te maken en vele games in het genre komen niet uit de kosten. Het is ook een lastig genre om mee te innoveren. Het annuleren van Titan zou een teken kunnen zijn dat Blizzard naar andere genres kijkt, zoals nu met Heroes of the Storm, Hearthstone en Overwatch.

    Ik zou het liefst zien dat Blizzard met Warcraft 4 en met geheel nieuwe titels komt. Een derdepersoons actie-game in het Starcraft-universum zie ik wel zitten. Ik verwacht dat er na Legacy of the Void lange tijd geen Starcraft RTS meer zal komen, want SC2 doet het niet enorm goed. Altijd interessant om te zien waar Blizzard mee komt. Ik ga Overwatch sowieso een kans geven, en wat daarna komt zien we wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Het tank/healer/damage sjabloon is inderdaad achterhaald. Je merkt het al wel als je nu de LFG tool gebruikt, er is gewoon altijd een gebrek aan tanks. Er zijn gewoon veel minder mensen die die verantwoordelijkheid willen nemen. Als tank heb je altijd onmiddellijk een groep, maar als dps moet je soms wel een half uur tot een uur wachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Zojuist me zoon weer een maand opgeschaald omdat hij weer wilde spelen maar voor hoe lang dat is is vraag 2, zelf haal ik zodra de uitbreiding er is hem weer 3x in huis maar zal het me denk ik weer hooguit een maand of 2 bezig houden.

    Raiden hoeft voor mij allang niet meer, vind het questen samen met me vrouw leuk om te doen en dingen te verkennen maar daar houd het verder op, laatste uitbreiding geprobeerd weer opnieuw te beginnen maar ver kwam ik niet waardoor ik snel aangaf me level 90 uit de koelkast te halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    5,6 miljoen mensen x 12 euro per maand is nog steeds maandelijks een hoop centjes dat binnen komt bij Blizzard. Geen enkele andere game zal ooit zoveel geld hebben opgehaald, dus veel respect voor Blizzard dat dit verdienmodel al zo lang stand weet te houden.

    Echter heb ik het spel gespeeld vanaf de release tot 2010-2011 (Cataclysm), dat was het punt dat ik er helemaal klaar mee was. Ergens vind ik het wel zonde dat het spel me niet meer wat te grijpen, want wat heb ik fan-tas-tische herinneringen aan die game. Samen met je maten op skype, beetje questen, instances farmen en in de avond uren met je guild raiden.

    Het is niet meer dan logisch dat het aantal maandelijks betalende gamers afneemt na zoveel jaar, ondanks dat de support vanuit Blizzard fantastisch is. Maar op een gegeven moment is de koek op en raken mensen erop uitgekeken, omdat de game toch wel erg repeterend is.

    Gelukkig voor Blizzard heb ik toch al weer wat tientjes uitgegeven aan HoTS, dus ik support ze nog steeds op deze manier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Meeste mensen maken alleen 1 fout, het heeft helemaal niets te maken met ' ach het is 10 jaar oud' of ' men is ouder geworden ' etc. Deze drop is puur en alleen door gebrek aan content, gebrek aan balans en gebrek aan visie. Er zijn zoveel dingen geschrapt het is niet normaal, samen met continue liegen over dingen en developers die elkaar tegenspreken helpt niet.

    Was er content, waren de dingen uitgekomen die ze hadden gezegt was de drop misschien 2M max, maar niet zoveel als dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dat heeft er ongetwijfeld ook wel mee te maken. Maar zeggen dat de leeftijd van het spel er niets mee te maken heeft is ook niet helemaal waar. Na 10 jaar heb ik het gewoon wel een keer gezien met de gameplay van dit spel, en dat werkt ook door naar andere mmo's die dezelfde gameplay aanhouden. Ik ben er gewoon wel een beetje klaar mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Kun je dit toelichten G.T? Wat valt er zo tegen aan deze expansion en wat is er geschrapt? Ben wel benieuwd; ik speel 't zelf niet meer actief. De daling is heel sterk nu, meer dan na de release van eerdere expansions. Dus naast de hoge leeftijd van het spel ben ik wel benieuwd waar dit door komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    De stijging voor de expansion was ook veel hoger dan voorheen. Andere dingen die misschien mee werken is de economische groei in China en de komst van een legale manier wow-gold te kunnen kopen voor echt geld (middels gametime tokens). Dit zou er voor kunnen zorgen dat er minder goldfarmers zijn.

    Dingen waar G.T het mogelijk over zou kunnen hebben is het initieel onmogelijk maken van vliegen in Draenor zones en de gebrekkige communicatie over of het wel of niet mogelijk word en wanneer. Ik heb ook gelezen dat er raid content plaats heft moeten maken voor het garrison systeem.

    Ik heb zelf het gevoel dat met het garrison system en alle daily questing WoW meer als werk aan begint te voelen dan als spel. Constant het gepor van "he, je moet nog even inloggen vandaag" en het gevoel dat als je het niet doet, de progressie niet snel genoeg is om echt nuttig te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Speel zelf nog wel… nou ja, ik heb nog twee maanden een abonnement. Spelen doe ik niet echt meer en dat komt voor namelijk door dat er niks interessants te doen is in de wereld. De level-up ervaring was goed, maar daarna voelt de wereld als een zielloze sand-box aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Geen PvP? Raids? Dungeons? Ik had na het levelen juist meer te doen dan tijdens het levelen zelf. (ik speel overigens zelf al twee jaar niet meer)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Zoals ik aangeef, niks in de wereld. Raids zijn er, schijnbaar zijn ze goed, ongeveer het enige positieve aan WoD volgens velen. Er is geen rede om de dungeons te doen als je ze al een aantal keer hebt gedaan. Enige wat toegevoegd is voor PvP is Ashran, ben er zelf nog nooit geweest, gezien queues van een uur of twee normaal zijn. Maar het schijnt een beetje een 'zerk' + PvE zone. Een slechtere AV zeg maar.

    Maar wat ik aangaf, gaat meer over de rest dat er gewoon niet is of dus danig achteruit gegaan is in vergelijking met vorige uitbreidingen. Enige wereld content die er is zijn eindeloze reputatie grinds, geheel verhaalloos, enkel dood of verzamel X van dit tot je klaar bent.

    Ook hebben de patches tot nu toe niet echt veel toegevoegd. Timeless Isle 2.0, jammer echter dat Timeless Isle 1.0 beter ontworpen was. Daarnaast de verschillende Raids, maar zo te merken is er een grote groep mensen die daar niet zoveel omgeeft - waaronder ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Navani

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Het komt ook omdat het 10 jaar oud is maar ook vooral wat jij zegt. Ik vind Garrisons een killer, het faseerd iedereen in hun eigen hokje en het is ook grindy. Ik speel nu Trove en daar heb je een eigen ontworpen huis die je zo in een wereld kan zetten, of toen in StarWars Galaxies dat is pas player housing. Raids vind ik het zelfde als altijd aanvoelen, dungeons heb je zo gezien. PVP was ik al lang klaar mee. Er is geen 1 spec meer die ik leuk vind om te spelen. Heb WoD even gespeeld toen het uit kwam maar viel al snel tegen.

    "Deze drop is puur en alleen door gebrek aan content, gebrek aan balans en gebrek aan visie."
    Kenmerkend van hoe het dev verhaal is was een bug dat je geen leader of the pack healing krijgt in super cat form (claws of shirvallah), pas een stuk later in de expansion opgelost. Dat is gewoon slordig.

    Na de helft van WotLK vind ik het een neerwaartse spiraal. Denk ook dat ik voor het eerst een expansion links laat leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Quote van Geert1: Een derdepersoons actie-game in het Starcraft-universum zie ik wel zitten.

    Ga uit mijn hoofd, hou op met het lezen van mijn gedachten! :D *Gaat kwijlend in een hoekje zitten*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.