82 procent groei game-industrie komt door Azië en Pacifische regio | Gamer.nl

82 procent groei game-industrie komt door Azië en Pacifische regio | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Newzoo voorspelt dat door de omzetstijging het totale aandeel van Azië en de Pacifische regio toeneemt van 42 naar 45 procent, oftewel 817 miljoen mensen. Ter vergelijking: Europa, het Midden-Oosten en Afrika samen en de Verenigde Staten nemen respectievelijk 24 en 27 procent van de globale omzet voor hun rekening. 

Volgens de cijfers van Newzoo speelt veertig procent van de globale gamerpopulatie in 2014 achter een computerbeeldscherm, waarbij meer dan de helft vooral voor MMOs kiest. Op het gebied van mobiele games moeten handheld spelcomputers terrein opgeven aan tablets. Het aantal handheld gamers is het afgelopen jaar gedaald met twintig procent, naar 280 miljoen spelers.

Newzoo baseert deze informatie op consumentenonderzoek, financiële kwartaalcijfers van uitgevers en betrekt in zijn berekeningsmodellen de bevolkingsgroei en economische groei van de geanalyseerde landen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou