'3D-gamen kan risicovoller blijken voor rijgedrag dan alcohol' | Gamer.nl

'3D-gamen kan risicovoller blijken voor rijgedrag dan alcohol' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Mensen staan na het ervaren van 3D-content instabieler dan daarvoor, omdat ons evenwichtsorgaan stilstand waarneemt, terwijl onze ogen ervaren dat we bewegen, legt Bos uit. Het effect van deze instabiliteit lijkt volgens de bewegingswetenschapper groter dan wanneer iemand een alcoholconcentratie in zijn bloed heeft van meer dan 0,5 promille, de wettelijk toegestane hoeveelheid om te mogen autorijden. 

Hoewel Bos toegeeft dat deze vergelijking niet helemaal terecht is, omdat de instabiliteit hierbij op verschillende manieren gemeten wordt, spreekt de vergelijking volgens hem wel tot de verbeelding. "Als je daarbij bedenkt dat bijvoorbeeld de Amerikaanse politie de kwaliteit van het lopen over een lijntje gebruikt als criterium om nog veilig een auto te kunnen besturen, dan is het niet zozeer de vraag of, maar meer wanneer het eerste ongeluk door de na-effecten van computergamen of (3D) bioscoopbezoek zich voor zal doen, als dat niet al gebeurd is", schrijft Bos in een persbericht. Bos hoopt dit onderzoek over te kunnen doen, waarin de instabiliteit na het kijken van films, het spelen van games en het drinken van alcohol op dezelfde manier gemeten wordt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou