25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt

25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt

Er zijn in totaal 25 miljoen PlayStation 5’s verscheept. Sony zegt dat de PS5-verkoop “volgens plan” verloopt.

Dat blijkt uit de presentatie van Sony’s financiële kwartaalcijfers. In het afgelopen kwartaal, dat liep tot en met 30 september, verscheepte Sony 3,3 miljoen PlayStation 5-consoles. Dat is precies dezelfde hoeveelheid als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. In dit kwartaal zijn in totaal 6,5 miljoen PlayStation 5-consoles geproduceerd.

In de eerste helft van het fiscale jaar 2022 zijn in totaal 5,7 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Sony stelde zichzelf als doel om in dit fiscale jaar, dat in maart 2023 eindigt, 18 miljoen PS5-consoles te verkopen, wat met de huidige verkooptrend niet is te halen. Desalniettemin zegt Sony bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat de verkoop “volgens plan verloopt”, en dat het nog steeds denkt de mijlpaal van 18 miljoen verkochte consoles te kunnen halen.

De Game & Network Services-divisie van Sony draaide in het tweede kwartaal een omzet van 720,7 miljard yen, omgerekend 4,931 miljard euro. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar, maar qua winst gaat de game-tak van Sony er wel op achteruit. De winst daalde met 49 procent en kwam uit op 42,1 miljard yen, omgerekend 288 miljoen euro.

Sony verklaart de teruglopende winst door toenemende productiekosten en aantrekkingskosten, waaronder het kopen van ontwikkelaar Bungie. Ook wijst het bedrijf op de veranderende wisselkoersen en de stijgende waarde van de Amerikaanse dollar. De game-tak van Sony heeft zijn verwachtingen voor dit fiscale jaar naar beneden bijgesteld met zo’n 12 procent, als resultaat van “tegenvallende third-party verkopen”.

De winst van Sony als geheel is wel toegenomen, namelijk met 8 procent. De winst bedraagt 344 miljard yen, omgerekend 2,35 miljard euro.

Het aantal softwareverkopen is ten opzichte van het vorige kwartaal (toen 47,2 miljoen) gestegen, naar 62,5 miljoen verkopen. Dat is beduidend minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het aantal softwareverkopen nog op 76,4 miljoen zat. 63 procent van de game-verkopen in dit kwartaal zijn digitaal verlopen, vorig jaar was dat 62 procent.

Er is ook een terugloop te zien bij het aantal abonnees van PlayStation Plus.

Playstation 5

Playstation 5 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Veel Sony adepten zijn overgestapt omdat je nog steeds niet op een willekeurige dag in de winkel een PS5 kan kopen. Ik heb PS2, 3 en 4, maar nu vanwege de tekorten heb ik een Series S met een gamepass. Klanten verliezen is makkelijk, klanten terugwinnen een stuk moeilijker.

0

Deze gebruiker is verwijderd

0
test

@ebiker Zowel de Ps5 als de XSX hebben problemen gehad met de verkoop omwille van tekorten van bv. chips door o.a. de corona pandemie. De meesten die de consoles bezitten hebben vaak ook wat geluk gehad omdat niemand de Corona pandemie heeft kunnen voorzien, ook de bedrijven niet. Dit heeft niet echt iets te maken met klanten winnen. Pure inschattingsfouten liggen hier aan de basis.

0
test

@ebiker en toch loopt Microsoft nog steeds miljoenen exemplaren achter.

0
test

Ach ja. Klein beetje onderuitgaan is niet erg. Als een bedrijf als Sony tig jaren succes hebben met iets dan worden ze lui. Dat geld overigens ook voor anderen. Kijk maar naar de Nintendo 64. Ik zie die console altijd als een luie console die te makkelijk voortborduurde op de Snes, en toen kwam Sony met hun disc based PlayStation. Nintendo verloor toen voor het eerst en eigenlijk sindsdien altijd de top positie omdat ze niet durfde te vernieuwen. Want cartridge was beter. Deels waar als je praat over snelheid destijds maar het had meer gebreken dan voordelen. Te laat ingeschat. De brug naar Sony nu is dus klein omdat dat bedrijf al jaren teert op sowieso het meeste verkopen. Dus beetje lui geworden en weinig vernieuwend. Ik zeg niet dat ze dan slecht doen maar ze tonen ook weinig ballen meer. Vaker gaan ze liever drama maken als ze dreigen wat te verliezen da dat ze gewoon die vechters mentaliteit laten zien die ze met de PlayStation 1 hadden. De disc was ontwikkeld met Nintendo en die trokken zich terug. Toen kwam vechters bedrijf PlayStation om niet op te geven. Vechten in plaats van gaan miepen, doorzetten in plaats van huilen. Dat bedrijf bestaat tegenwoordig niet meer. Men draagt dezelfde naam maar mag nog niet eens in de schaduw van dat originele team staan. Wat ik nu dus bedoel is dat een beetje onderuit gaan best goed kan uitpakken. De ps5 wordt dan misschien niet hun beste winst. Maar met verliezen in het hoofd kan een team weer ingaan zetten op vechten in plaats van rustig achterover hangen en denken dat je niks te verliezen hebt. Die fout maakt Nintendo ook tot aan de Wii-U ( Wii is de uitzondering er tussenin maar dat moment was even dacht een moment dat ze er met gestrekt been in kwamen) en pas nu krabbelen ze langzaam omhoog. Dus Sony mag wel wat procentjes verliezen. Dat geeft ze boost voor de toekomst en niet om enkel drama Queen te spelen maar ook echt te zorgen dat ze weer gaan vechten met hun materiaal in plaats van achterover leunen en denken dat je met cijfers ( vorige verkoop bijvoorbeeld) nooit niks meer hoeft te doen. For the players wordt tijd dat ze daar ook weer met gestrekt been in vliegen. Nu denk ik overigens dat het mindere winst ook nog wel kan meevallen. Maar ik wil maar zeggen dat dat op zich niet slecht zou zijn als dat wel zo is ivm weer ballen tonen om de top t blijven.

0
test

@watashi wa maurice desu "En zo is wat krom was weer recht."

0
test

@watashi wa maurice desu. Wat l u l jij nou man, N64 luie console? Voortborduren op de SNES? Zeker alleen omdat ze vasthielden aan cardridges inplaats van cds. Ik lach jou uit. Nintendo was zeer baanbrekend met de N64. De eerste echte full 3D console, Sowieso waren zij de eerste met een analoge stick op een controller, de eerste met rumble in de controller en ook de eerste die kwamen met volledige 3D games. Nintendo heeft zoveel uitgevonden in het tijdperk van de N64, Zelda Ocarina of time was bijvoorbeeld de eerste game die met een target lockon systeem kwam, iets wat tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt wordt. De N64 was de eerste console waar shooters echt op werkte. De baanbrekende 4 player multiplayer. En ook vasthouden aan cardridges viel wat voor te zeggen, de N64 hoefde bijvoorbeeld nooit te laden en tegenstelling tot de PS1 waar soms echt tergend lange laadtijden aanwezig waren. De N64 was echt alles behalve lui.

0
test

@Mmo-veteran HAhah baanbrekend was net zo goed de ps1 dus waarom val je mij zo aan. Maar dat gebeurt hier op gamer wel vaker. Maar goed ik zal het uitleggen. Ja de n64 was een full 3D console maar dat 3D was niet zo baanbrekend als je wilt horen. Aangezien de snes zelf ook die technologie had mits ondersteund met een extra chip. Of ben je vergeten dat star fox ook een full 3D game was. Dus ja ze borduurde voort op de technologie die eerder al gebruikt was. En ja tuurlijk werd dat toen in de hele console toegepast en niet pas op 3 kwart op de console leeftijd. Maar zo revolutionair was dat niet want na alles wat de snes liet zien was dit de logische stap. En logische stappen zijn niet revolutie gericht. Dat zijn vaak simpelweg luie stappen die je van kilometers al ziet. Maar goed Ik zal uitleggen waarom dit een luie console is. Allereerst vanwege de cartridge. Maar nog meer omdat men al eerder een cd based machine ontwikkelde zowel met Sony als met Philips en uiteindelijk met de staart tussen de benen geen van beiden mee uitbrachten. Maar toch weer terug grepen naar wat ze al kenden. Geen lef tonen. Ze hadden wel wat ontwikkelingen die naderhand door iedereen overgenomen werd. Maar het is overduioijk dat N64 faalde op elk vlak. Revolutionair op een paar onderdelen beteken niet dat het niet lui is. Met lui bedoel ik dat je geen lef neemt om iets te vernieuwen. En dat heeft ze geen succes gebracht. Ondanks de snelheid van de cartridges is het duidelijk dat men liever iets langer wachten en wel cd opslag ruimte wilde en niet de snellere laadtijden en minder opslag. Want de ps1 verkochte veel meer. Zelfs daarom is final fantasy 7 van een N64 game overgegaan naar een ps1 game. Van de trouwe Nintendo square soft samenwerking was ineens niks meer over. Als voorbeeld. En als Nintendo nu wat minder lui was en gewoon mee een console had ontwikkeld die cd’s had was de geschiedenis anders. Daarom is het een luie console. Dat het de eerste was waarbij sommige dingen konden, dat zou anders toch wel gebeurt zijn. Die revolutie kwam niet van Nintendo die een console maakte maar van de ontwikkelaars die goed wisten hoe ze deze console konden benutten. Goede software maakt een console nog niet per definitie revolutionair. Want vele consoles konden veel meer dan men in eerste gedachte konden. Zoals dus de fx ondersteuning op snes daf maakt ook de snes niet ineens de meest revolutionaire console ooit. En toch valt die eer van revolutie in true 3D wel op de snes aan te rekenen. En niet de console daarna. De N64 heeft het enkel groter gemaakt. Maar niet begonnen. Dat was al jaren daarvoor. Dus ja luie console. Want ze bouwden gewoon voort op wat ze met de snes ontdekten en men was te lui om te denken in revolutie en kozen voor conservatieve gedachten door cartridge te houden voor en op optical media. Ps ik heb een n64 en geen PlayStation 1 En ook nooit gehad. Maar ik durft wel kritisch te kijken. Dus ik lach naar jou dat je zo blind kijkt en niet durft om dingen ook te bekritiseren. Ik heb de n64 altijd leuker gevonden dan de ps1. Maar het is overduidelijk dat Sony destijds lef had om iets wat Nintendo mee ontwikkeld had, na het spontaan verbreken van het contract door te ontwikkeld met alle lef om iets uit te brengen waarvan de kans groot geacht werd te falen. Aangezien elke computer faalde die geen Sega of Nintendo was. En toch durfde Sony door te zetten. Dan zeg ik je dat je niet lui bent. En doorzetten op voorgaande manieren van denken wel. Tuurlijk had de n64 revolutionaire dingen. Al de analoge stick. Maar de basis was vooral een veel sterkere console als de snes, waarbij men wel dezelfde manier van denken hanteerde. . Net als nu de ps5 gewoon een veel sterkere ps1 is. Daarom vind ik Sony nu ook lui. Precies daarom. Geen revolutie omdat men niks doet behalve teren op succes van voorheen en denken dat daarom alles toch verkoopt. Nintendo dacht dat ook. Hun snes was zo goed dat de n64 wel moest lukken. Niemand dacht in hun conservatieve denken dat een andere met cd’s het toch even zou veranderen. En Sega leek ook geen gevaar en de Jaguar was niet meer dan een sterkere snes, dus waarom zouden ze investeren in iets echt revolutionair. Nogmaals ik heb een !64 maar ik ben niet blind voor wat Nintendo fout deed. En dat was veel meer dan wat hun revolutie goed deed. Daarbij bracht de PlayStation net zoveel revolutie met zich mee want dat was ook een full 3D console. Wel minder krachtig maar die console kon dat ook. En die kwam 2 jaar voor de n64 uit, dus Nintendo liep op dag 1 al met 1 voet achter. Ik ben het met je eens wat er allemaal goed ging. En wat nieuw was en beter werkte. Maar dat neemt niet weg dat het wel een luie benadering was in vergelijking met de ps1. En nog erger is dat Nintendo dat eigenlijk zelf had willen uitbrengen. Dus succes met lachenZ besef wel dat iemand die laatst lacht het beste lacht. En ik begin niet met lachen Misschien eens tijd om kritischer te kijken en niet meteen op je tenen getrapt te zijn als iemand iets negatiefs of een console schrijft. Negatief is vooral kritisch. Want de n64 was geweldig maar verre van perfect. Geen video’s , geen cd kwaliteit muziek, geen games die zo groot waren dat ze meerdere cartridge hadden zoals met cd’s wel kon en noem maar op. Ik durft in ieder geval kritisch te kijken.

0

Aanbevolen voor jou