Adams benadrukt dat het hierbij niet per se om concreet uitgewerkte content gaat, maar ook abstracte ideeën of prototypes. Hij stelt ook dat de tachtig procent die het wel tot de uiteindelijke game gered heeft een forse verbetering is ten opzichte van de verdeling bij de eerste Darksiders. "De game waar we uiteindelijk bij Darksiders 1 op uitkwamen, is waarschijnlijk slechts één procent van waar we mee begonnen."
Adams zegt vervolgens dat veel ideeën voor de eerste Darksiders zijn blijven liggen, en dat er hier een aantal van in het vervolg zitten. Bij het eerste deel kostte het volgens hem vooral veel tijd om vast te leggen wat voor soort gameplay het moest krijgen.
"Ik denk dat grenzen in de ontwikkelingsfase goed zijn", legt Adams uit. Het was dus goed om een spel te hebben dat gevestigde gameplay bevat. We hadden dit niet in Darksiders 1, we waren de hele tijd aan het zoeken. Het kostte ons zelfs een hele tijd om uit te vinden hoe de game precies gespeeld zou moeten worden", vervolgt hij. Darksiders 2 staat vooralsnog gepland voor eind juni, maar mogelijk wordt de game uitgesteld.