Supreme Commander: Forged Alliance (SC:FA)

RealTimeStrategy (RTS) zoals het al jaren geleden had moeten zijn.

SC:FA is de stand-alone opvolger van Supreme Commander (SC).

Sinds de lancering van SC is het spel wegens matige marketing en een (net iets te) late update voor de interface, helaas slecht ontvangen bij de meeste recensisten. Daarom deze (aftermath) review, om dit onrecht teniet te doen.

Dit omdat Supreme Commander en helemaal de uitbreiding Forged Alliance, meer en beter zijn geworden dan ooit tevoren.

Lees hieronder de complete recensie:

VERHAAL

Het verhaal van FA borduurt verder op het eerste deel.

Enkele jaren na het einde van de 'infinite war' krijgen de 3 facties uit SupCom een nieuwe (gezamelijke) vijand erbij; The Seraphim.

Deze nieuwe factie biedt tal van nieuwe eenheden en strategieën om los te laten op de vijand. In de singeplayer missies zijn de Seraphim cruciaal, vooral vanwege het verhaal.

UITBREIDINGEN Naast de nieuwe factie, zijn ook de vorige 3 facties (UEF, Aeon, Cybryan) uitgebreidt met tientallen nuttige nieuwe units en buildings. Verder heeft de GUI (grafisch user interface, de menutjes en knoppen) wederom een face-lift ondergaan en ziet er nu nog strakker en compacter uit. Elke factie heeft zijn eigen uniek GUI, waardoor je je nog meer kunt verbinden aan jouw favoriete factie. Vergeleken met de eerste release van Supreme Commander, kan nu gezegd worden dat de interface en de interactie hiermee nagenoeg perfect zijn geworden. Compact, snel, en overzichtelijk! SINGLEPLAYER

De singleplayer campagne is wellicht net iets minder dan die van SupCom, maar biedt genoeg afwisseling en interessante strategische probleempjes die moeten worden opgelost.

Je kunt 1 van de 3 facties uit SupCom kiezen om te vecten tegen de gigantische vijand The Seraphim. De missies zijn hier en daar zo op elkaar afgestemd, zodat je in de ene missie van de Aeon een Seraphim eiland vanuit het zuiden met zee-eenheden moet bestoken, en je in de andere missie van de UEF ditzelfde eiland van het noorden met grond-eenheden aan puin mag schieten. Zo zul je meerdere missies herkennen als je alle 3 de facties en hun missies voltooid.

Daarnaast is het bij SC:FA zo dat je vanaf missie 1 al over een flink arsenaal beschikt en al enkele eenheden en gebouwen van het 3de techlevel kunt bouwen. Hierdoor komt er voor een nieuwe gamer wel veel op je af, maar je kunt hierdoor wel meteen voor veel meer strategiën kiezen om je doel te volbrengen. Gaanderweg zullen ook de aanvullende en nieuwe eenheden tot jouw beschikking komen.

EENHEDEN:

Hieronder enkele van de nieuwe prachtige machines die het vuile werk voor je kunnen opknappen:

CYBRYAN: Tech 3: Heavy Assault Bot - The Brick

Vergelijkbaar met The Can en Sumo uit Total Annihilation (TA).

Deze super gepantserde blok met vuurkracht kan heel wat incasseren en kan ook onderwater lopen en torpedo's lanceren.

Experimental: Megalith - Exp. Megabot

soort krab-achtige mobile factory die Tech 3 'eieren' kan leggen.

De Bot incasseert behoorlijk wat schade alvorens zijn 4 pootjes erbij neer te leggen. Daarnaast kun je T3 assault eenheden bouwen door deze als eitjes midden in het slagveld te leggen. Verder knallen de turrets hard en ver genoeg om je niet al te veel zorgen te maken om het 'uitkomen' van de eitjes.

AEON: Tech 3: Missle Ship - Torrent Class

vergelijkbaar met Missleship - Ranger uit TA

Een ship met een berg aan lange-afstands rakketten. Ideaal voor het belagen van meer landinwaarts gelegen vijanden.

TECH 3: Heavy AA Gunship - Restorer

Om die vervelende vliegtuigjes van je vijand eens even uit de lucht te halen.

Erg handig, en soms cruciaal.

UEF: TECH 3: Heavy Point Defense - Ravager

Een stukje extra verdedigingskracht, met nog iets meer bereik en heel wat meer vuurkacht.

TECH 2: Gattling Bot - Mongoose

Als zijn wapen eenmaal ronddraait en een lading kogels richting de vijand stuurt moet je deze T2 eenheid niet onderschatten!

SERAPHIM:

Om nog niet veel te verklappen voor diegenen die het spel nog niet hebben gekocht zal ik hier geen (OF: niet nog meer) spoilers plaatsen.

Dit ook omdat de Seraphim misschien (als enige minpunt) alleen voor de singleplayer leuk/interessant is.

MULTIPLAYER:

Ook de multiplayer lobby, maps en spelinstellingen zijn onder de loep genomen.

In de lobby vind je een ietwat overzichtelijk geheel van de mogelijkheden. Er zijn tevens enkele nieuwe (mooie en goede) maps toegevoegd en je kunt nu nog meer instellingen wijzigen om jouw ideale game (skirmisch of multiplayer) te spelen. Nogsteeds is het even werk om jezelf, teams en vijanden op de juiste plek te krijgen, maar alles werkt naar behoren. Daarnaast zijn er nieuwe AI's toegevoegd voor al het offline spelplezier. (ook cheating AI's als je echt bruut wilt knallen!) De seraphim zijn hier ook speelbaar, en dus kun je na je singleplayer missies nu zelf aan de slag met de Seraphim. Ze hebben hun eigen unieke stijl en eenheden, die je wel of niet aan zullen spreken.

GRAFISCH:

Grafisch gezien kun je discussiëren over het de visuals van het spel. Command & Conquer 3 en Red Alert 3 bieden je op het eerste gezicht meer pracht bij het close-combat gebeuren en hebben wat meer 'props' en civilian gebouwtjes, die het slagveld verder afmaken. Maar als je het totale slagveld, en de gehele map gaat bekijken, of juist jouw eenheden en gebouwen even goed van dichtbij wilt zien, dan kan er geen twijfel mogelijk zijn dat Supreme Commander en de uitbreiding Forged Alliance alles overtreft!!

De detaillering en animaties zijn strak, scherp en stijlvol vormgegeven.

Allicht hadden de eenheden meer karakter kunnen hebben, maar tussen elke klasse (land, lucht, zee, experimental) vind je duidelijke en mooie afwisseling!

Forged Alliance is getest op twee systemen:

Systeem A (medium):

AMD X2 dualcore

Nvidia 7800 GT

2 GB ram

Op dit systeem draait Forged Alliance prima.

We hebben wel wat pracht uitgezet (waaronder shadows) om tot een leuke en aangenamen speelsnelheid te komen. Het in- en uitzoomen gaat vloeiend en je kunt alle singleplayer missies probleemloos spelen. Voor de 80x80km (!)mulitplayer maps kun je beter een iets nieuwe pc gebruiken.

Systeem B (high):

Intel Q6600 quadcore

Nvidia 8800GT (SLI levert +/- 10% winst)

4 GB ram

Hiermee kun je Forged Alliance praktisch op het hoogste detail zetten.

Alleen de shadows hebben we gemiddelde kwaliteit staan en geen FSAA.

Door alles op high te spelen, zul je de grafisch pracht nog meer kunnen waarderen.