Stuntman: Ignition Review - door Kees | Gamer.nl

Voordat je Stuntman: Ignition opstart, moet je jezelf eens afvragen:

- Ben ik niet gevoelig voor stre ?

- Ben ik een burnout-fan?

- en tenslotte: Houd ik van chaos, ookal herhaalt het zich steeds weer?

Zoja, wacht dan niet langer, en pak Stuntman: Ignition op uit de eerstvolgende schap die je ziet. Zo nee, mi chien is dit niet de game voor jou.

Uuuh... was dat wel de goeie auto?!

In Stuntman: Ignition begin je in de career mode. Na een aantal cutscenes duik je meteen in de actie en de explosieven vliegen om je oren. Het is best leuk om dit voor het eerst te zien, maar een beetje meer uitleg in plaats van geacteerde cutscenes zouden fijn geweest zijn. Je begint met de film "Afterschock", een film waarin een stad wordt geteisterd door een uitbarstende vulkaan, hoewel je niet veel van de omgeving kan genieten omdat je je zo moet concentreren op de stunts. De auto-mi ies zijn cool, maar je bent toch blij dat THQ er uiteindelijk ook een motor tu endoor gooit. Je hebt trucks, sportcars en wagens van bijvoorbeeld de brandweer, maar de besturing varieert niet echt veel van elkaar. Dat is eigenlijk wel een pluspunt want echt makkelijk is Stuntman: Ignition niet.

De drama-flick "Aftershock"

De moeilijkheidsgraad ligt nogal beneden die van de voorganger, gelukkig. Hoewel het hier en daar stukken makkelijker is geworden, is dit absoluut geen game voor gefrustreerde mensen of mensen die het niet fijn vinden om vaak op 'restart' te drukken. Maar waar heb ik het over? Als je het spel leuk genoeg vind, zoals ik, kan je er wel mee door als je snel gefrustreerd raakt, zoals ik. De motor-scènes zijn wat leuker dan de auto-scènes, vooral omdat ze sneller gaan en omdat de stunts makkelijk aan elkaar te 'stringen' zijn met een welgeplaatste wheelie. Elke film bevat 6 scènes, maar halverwege de ene film kan je een scène doen bij een andere film, dus je bent niet verplicht aan een bepaalt level.

De leukste film is voor mij "Whoopin' and Hollerin' II", een Dukes of Hazzard-namaak met vooral veel boerderijen, politie, jumps en monstertrucks. Mi chien kan de film 'Overdrive' ook wel tippen aan mijn favoriet, omdat je in deze film met hoge snelheid door de straten van San Francisco mag scheuren. Maar de echte kicks ga je krijgen van het smashen en jumps maken. Zo is het rijden in een helicopter helemaal niet mis en is met een monstertruck landen op een horde politie-auto's altijd een plezier voor het oog.

Shot uit "Overdrive", scheuren in stijl door San Francisco

Wat betreft graphics zit Stuntman: Ignition er een beetje tu enin. Nee, het is niks vergeleken met Gears of War, maar ja, het is zeker beter dan Spider-Man 3 en kan absoluut tippen aan Burnout: Revenge. De graphics zullen dus niet je van je sokken blazen, maar verdienen zeker wel een petje af. Dus: petje af. De explosies hadden, zeker omdat ze zo'n groot deel van de game vormen, absoluut beter uitgewerkt moeten worden, en zeker als je de CGI-tu enfilmpjes krijgt te zien snak je absoluut naar meer. Er is kla e vuur, zeker weten, maar toch hadden er wat meer auto-onderdelen van je auto af mogen spatten.

De pittige actieheldenfilm "Night Avenger"

Overigens zit het met de constructor-challenges ook wel knor. Zo kan je 12 opdrachten uitvoeren op 3 niveau's waarin je je eigen set moet samenstellen en je de objecten zo moet plaatsen dat alles goed te stringen is. Ook heb je nog een freestyle arena die, het spreekt voor zich, je laat zandbakkeren met alle voorwerpen die je hebt gewonnen in de career-mode. Maar kijk uit met de explosies: want de frame-rate kan het niet aan. Dit geldt overigens bij meerdere dingen in het spel.

Don't try this at home...

De multiplayer is een aanrader. Het is altijd leuk om met je vrienden, offline of online, elkaar de harses in te slaan. In dit geval dus elkaars lak eraf schrapen. Online tot 8 spelers heb ik nog niet geprobeerd, maar het ziet er zeker heel cool uit. Wel heb ik de 2-player uitgeprobeerd en die heeft zo z'n plus- en minpunten. Zo is bijvoorbeeld het racen erg geslaagd en ook de sets zijn mooi opgebouwd, maar ze schieten vaak te kort. Er zijn in totaal maar 12 stages, en hoewel dit veel klinkt lijken ze ook nog eens op elkaar. Ook is het aanbod van wagens zeer beperkt en moet je voor een complete set voertuigen wel heel ver in het spel komen. Al met al is het een heel leuk onderdeel van Stuntman.