Star wars the force unleashed…

Damn dat klinkt stoer! Endelijk aan de slag met zo goed als onverslaanbare force powers vechtend voor Darth Vader als zijn secret apprentice.

Vandaag is de demo van deze voor mij langverwachte game online gekomen. Ik zag de eerste trailer en dacht: Dit kunnen ze nooit verwezenlijken in het eindproduct. Ik zag explosies waar je u tegen zegt, rondvliegende stormtroopers, destructie en prachtige physics.

Dan nu wat ik zelf heb ondervonden in de demo

De besturing is een beetje anders dan gewend maar werk perfect; X is slaan, Y is bliksem afvuren, B is force push en A is springen. Hier zijn uiteraard verschillende combo's mee uit te voeren zoals XXY om je lightsaber een bliksemschicht mee te geven. Linker pookje is om mee rond te lopen en rechter pookje voor camera. Als je echter de rechter trigger indrukt veranderd het pookjes schema. Met de rechter trigger activeer je force grip, hiermee kan je objecten, mensen en robots oppakken met behulp van je force powers. Met het linker pookje bepaal je voor en achteruit, links en rechts en met het rechter pookje bepaal je boven of onder. Op deze manier kan je de objecten die je oppakt alle kanten op “dirigeren” en stormtroopers verpletteren doormiddel van rechterpookje of omkegelen doormiddel van het linkerpookje.

Dan kom ik aan bij de Physics.

Want man oh man wat hebben ze daarover opgeschept bij deze game. Hadden ze daar het recht toe..? ja hoor! Zeker! Ongeveer 80% van alle objecten is “oppakbaar”. Alle losstaande objecten kan je zoals hierboven beschreven gebruiken tegen je vijhanden, maar de vaste objecten zijn niet minder vernietigend. Zo kom je in de demo in een hangar waar er van alle kanten ruimteschepen op je schieten. Trek een steunbalk uit de muur en verbuig hem zodat hij op de vliegroute van de schepen komt en je hebt een paar mooie botsingen en explosies tot gevolg. Er word voor de physics gebruik gemaakt van de euphoria physics engine (word ook gebruikt in GTAIV) in samenwerking met havok (bekend van half life 2), oftewel: de Ferrari en Rolls Royce onder de physics engines.

Nadat je wat stormtroopers hebt gesloopt doormiddel van button bashen en voorwerpen tegen ze aan kegelen kom je tegenover een scoutwalker te staan. Dit is de eindbaas van de demo. Nadat je deze hebt verslagen doormiddel van je force krachten kan je een quick time event op hem uitvoeren die je beloond op een hele vette move. Ik hoop dat in de uiteindelijke game meerdere quicktime eventen hun intrede maken.

Dus ik heb de demo uitgespeeld op een de gemiddelde moeilijkheidsgraat en wat vond ik ervan? Wel geinig, geen game waar ik 60 euro voor zal betalen. Misschien als hij 20 is en misschien nooit. Hij was niet zo vet als dat ik had verwacht, misschien verwachtte ik wel teveel. Nogmaals het is alleen de demo, misschien dat het volledige spel een stuk vetter is, maar als ik alleen op de demo af ga dan zal ik hem niet op de release datum kopen. Het is me nog iets teveel button bashen en dat met physics gooien heb je denk ik wel gezien na 3 uurtjes gamen.