Laatst zocht ik een game om te spelen, ik had Halo 2 met die XP crack gedownload, maar die draaide echt vreselijk, dus ik begon op de schijf naar een andere leuke FPS te zoeken, en vond in de THQ map STALKER: Shadow of Tsjernobyl.

Eeen maandje of wat had ik hem schijnbaar gedownload, en ik had best wel erg zin om hem weer eens te spelen.

Na hem nu weer een paar daagjes door gespeeld te hebben leek het me leuk om er een review over te schrijven voor de lezers van mijn weblog.(zouden die AUB enig teken van leven willen laten blijken bij de reacties? alvast bedankt)

S.T.A.L.K.E.R. draait om jou, zoals wel vaker in games, als een stalker, en dan niet het type wat huisvrouwtjes vreemde briefjes onder de deur doorschuift met duistere foto's erin, maar het soort dat 'The Zone' intrekt om daar kostbaarheden te zoeken, en een paar mutanten naar de eeuwige jachtvelden te jagen.

Maar laat ik maar even bij het begin beginnen;

Het is 2006(ja, oplettende lezer, dat was vorig jaar!), en er gebeurt een 2de, nog ergere, ramp in Tsjernobyl.

Het hele gebied eromheen is flink verkloot en de levende wezens die erin verkeerden zijn of dood, of gemuteerd tot vreselijke gedrochten.

Niet het beste verhaal ooit, maar dat maakt de rest van de game naar mijn mening meer dan goed.

De speler(als het goed is ben jij dat...) trekt dus dat gebied in na de ramp, om daar zogenaamde artefacts en andere zooi te vinden, ruilen enz.

Verder probeer je erachter te komen wat de ware geschiedenis is van de zone of iets dergelijks, maar ik ben bang dat ik een deel van het verhaal heb gemist door de lange dialogen aan het begin weg te klikken.

De sfeer in S.T.A.L.K.E.R. is in ieder geval subliem.

The zone straalt een soort troosteloosheid, hopeloosheid uit.

Overal liggen autowrakken, lijken of andere tekenen van het abrupte einde van vele levens.

Verder is de lucht meestal donker, regent het vaak en onweert het meermaals per dag.

Alle andere stalkers hebben constant hun capuchon op, en hun hopeloze blik en uitstraling geeft je een bijzonder ongemakkelijk gevoel.

Jammer is dan wel weer het ontbreken van voice-acting bij veel van die stalkers, eigenlijk hebben alleen degenen die belangrijk zijn voor het verhaal normale voice-acting, de rest is allemaal text.

En text zul je veel te zien krijgen, want er word nogal veel gepraat.

Alle andere stalkers, die je niet vijandig gezind zijn, kun je mee praten, ruilen of ze afknallen.

Dat laatste raad ik sterk af, maar praten en ruilen kan nooit kwaad.

Praten komt erop neer dat je naar zon gast toeloopt, op F drukt en er een schermpje opent waar 'hey' op staat.

Je kunt dan bij de gemiddelde stalker slechts op de zin 'Can you tell me something interesting?' klikken, om daarna meemaals een keiharde 'No' te horen te krijgen.

Anderen weten dan weer alles en vertellen zo even tien A4'tjes aan de geschiedenis van een kuil ofzo.

Ben je klaar met lezen, je ergeren en ruilen, dan klik je op 'see you'(dat zegt 'ie altijd, nooit bye ofzo), en verdwijnt het schermpje.

Beetje primitief, en op het laatst werd ik wel wat zat van die gesprekken.

Ruilen is heel wat anders, en heel wat fijner, handiger en beter uitgewerkt.

In het gespreksscherm klik je onderin op 'Trade' en een vakjes-inventory scherm opent zich.

Je klikt op de spullen die je van de ander wil kopen, en de dingen waar de ander bereid is geld voor te betalen sleep je naar jouw vakjes.

Je klikt op trade, en de spullen worden verwisseld, het aantal Roebels(daar betalen die stalkers mee) verdwijnt uit je portemonee.

Dan komen we bij een niet onbelangrijk deel voor een goeie FPS, de wapens!

S.T.A.L.K.E.R. heeft een flinke lading voor je klaarstaan, ookal is het in vergelijking met andere games misschien wat karig.

Onder andere pistolen, assault rifles, snipers en natuurlijk de RPG.

Waarschijnlijk is er nog veel meer, maar ik kan moeilijk alles op gaan noemen.

Leuk is dat je deze wapens kan upgraden.

Nou, eigenlijk kun je ge-upgrade wapens vinden...

Zo is er een submachinegun die pistol-ammo gebruikt, erg handig, aangezien het stikt van de pistol-ammo in The Zone!

Ook kun je snelschietende AK's vinden, en pistolen die andere ammo aankunnen(armor-piercing).

Aan knalvoer ook geen tekort, in het begin schiet je nog gemuteerde ratten en honden af, maar later ook vreemdere mutanten en natuurlijk regering en vijandige stalkers.

Het schieten gaat op zich wel lekker, maar soms voelt het richten een beetje stroef.

De moderne shooter kan natuurlijk niet zonde de 'aim down sight' functie, dus ook in S.T.A.L.K.E.R. is 'ie inbegrepen.

Jammer alleen dat je nog steeds erg vaak misschiet en dus meestal een hele clip leeg moet knallen om 1 vijand uit te schakelen.

De verhaallijn volgen is natuurlijk wel leuk, maar in een 'free roaming wereld'(er zitten flink wat laadtijden in) moet er tegenwoordig ook wel een ladinkje sidequests in.

Zo ook in S.T.A.L.K.E.R., mensen vragen je een wapen terug te halen, iemand te vermoorden die ze heeft verraden, of een of ander vaag ding te zoeken.

Leuk, maar het is allemaal wel erg veel loopwerk, en als je ook nog flink beladen bent kun je vrij langzaam lopen.

Je moet namelijk rekening houden met je gewicht.

S.T.A.L.K.E.R. maakt gebruik van het aloude vakjes-inventory systeem, waar je alles wat je vind in een grid moet passen.

Handig, maar alles is vrij zwaar, en je kunt al niet meer lopen als je over de 60 kilo komt.

Dit zorgt voor erg veel ergernis, vooral als je een worst oppakt en opeens ktijgt te horen; 'You're too heavily loaded to walk'!

1 worst maar liefst!

als ik 1 worst oppak maakt dat echt niet het verschil tussen kunnen lopen of te zwaar zijn om ook nog maar iets te bewegen.

Het akn wel opgelost worden door die worst gelijk op te eten, of een paar kogels af te schieten, maar het is erg vervelend, vooral tijdens vuurgevechten.