Soul Calibur IV Review ( PS3/X360) (Gespeeld Op PS3) door do | Gamer.nl

De Soul Calibur reeks mogen zich ongetwijfeld kla iekers noemen. De één na de andere werden door vele gamers grijs gespeeld. Nu maakt Namco een grote overstap naar de nex-gen consoles met Soul Calibur. En ik kan je vertellen, dit heeft ongetwijfeld goed uitgepakt!

Wat me als eerste opviel toen ik het schijfje in me ps3 stopte, was de verschil tu en de verschillende characters. Elke gamer had wel ''zijn eigen character''.

Een character die bij jouw paste, en waar je de pa ie ook voor voelt. Een character die na maanden spelen niet gaat vervelen, die je na elke dag meer als een vriend gaat voelen, en die je tot op de kleinste details kan bewerken.

Denk hierbij aan het customizen van bijvoorbeeld kleding, wapens, kleuren, skills, noem maar op. Of je maakt natuurlijk je eigen character en pik je eventjes een Fight-Style van een bestaande character wat ongelofelijk vet is.

De ps3-bezitters krijgen als extra Darth Vader, waarvan je de vechtstijl meteen gaat herkennen. Zo kan je bijvoorbeeld ook ''De Force'' gebruiken. Zoals ik al zei, elke personage heeft zijn eigen ding, zijn eigen specialiteit. De xbox360-bezitters mogen de kleine Yoda gebruiken. Wat natuurlijk ontzettend tof is. De gameplay is ongelofelijk snel, elke beweging telt, en je kan je vijanden op talloze manier ''afslachten''. De ene personage gebruikt een grote lompe zwaard met ongekende kracht, en de andere weer wat meer snelheid en precisie. Maar hoe dan ook, de snelheid blijft erin zitten wat natuurlijk positief is.

Grafisch is Soul Calibur 4 een lust voor het oog. Het beeld, het vrouwelijke schoon, alles is tot op de puntjes next-gen, en je zal ook niet veel last krijgen van bugs en glitches. Wat natuurlijk een hele kunst is een een fighting-game. Alles kan midden in een gevecht gebeuren. Je kan gebruik maken van je skills, je harnas kan beschadigen, je heb special attacks, en als je 't even niet meer aankan, sla je je tegenstander tog lekker ring-out? Maar de meesters onder ons gaan natuurlijk voor die vette combo's die er ook ongelovelijk vet uit zien.

Waar ik 't ook echt over wil gaan hebben, zoals Ron ook al zei, is de herspeelbaarheid. Naast de verhaalmodus ( die eigenlijk best kort is ) heb je nog de tower of lost souls waar je ook niet snel genoeg van krijgt. Je probeert steeds beter te worden. En online zal je ook gaan knokken tot het einde. Of lekker met een vriend op de bank tegen elkaar? No problemo. Alles is perfect uitgewerkt!

Ik zelf persoonlijke heb niet echt een ''minpunt'' gevonden in Soul Calibur 4. Natuurlijk zijn er wel een paar puntjes van kritiek maar niet zozeer dat ik ze allemaal heel zwaar ga meetellen in me eindcijfer.