Shadowrun review door tomtom | Gamer.nl

Hierboven heb ik een beschrijving gemaakt van een willekeurig potje Shadowrun. Voor wie het nog niet wist, Shadowrun is een online-only FPS. Oké, je kunt ook met bots spelen maar het is duidelijk dat de game niet bedoeld is om offline gespeeld te worden. In een van de drukste genres is het altijd moeilijk om jezelf te onderscheiden en niet als een dertien-in-een-dozijn game bestempeld te worden, maar shadowrun doet dit perfect. In shadowrun kun je namelijk kiezen uit vier ra en, elk met eigen voordelen en nadelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een dwerg die e ence kan stelen, of een elf die automatisch hersteld na een gevecht.

Echter, het ra en kiezen is niet hét vernieuwende element van de game. Een spel bestaat bij shadowrun telkens uit een aantal potjes, en in het begin van een potje krijg je telkens een menu om spullen te kopen. Hier kun je onder andere wapens kopen. De wapens zijn niet echt orgineel, maar wel goed gebalanceerd. Wat wel een aparte vermelding waard is, is de katana. Hiermee kun je van jezelf een ware a a in maken. Als je iemand met de katana van achter aanvalt, bloed die persoon langzaam dood. Een leuke toevoeging, maar het is het volgende wat de gameplay zo orgineel en verfri end maakt: Je kunt naast wapens ook technieken en magische aanvallen kopen. Denk hierbij aan dingen als teleporteren, een muur van diamanten maken of door muren heen kijken.

Dit zorgt ervoor dat de gameplay erg verschillend is tegenover een normale fps. Om een hoekje wachten totdat iemand langs loopt, erg leuk, maar bij Shadowrun loop je de kans dat iemand gewoon achter je teleporteert. De besturing van deze game is, ondanks de toevoeging van magische aanvallen, niet moeilijk. De technieken en magische aanvallen kun je koppelen aan de schouderknoppen. Hierdoor voer je snel meerdere acties achter elkaar uit. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van vliegen en teleporteren, wat ervoor zorgt dat je binnen no-time bovenop die mooie sniperplek staat. En alsof deze vernieuwingen niet genoeg zijn, heeft FASA Studio ook nog een manier toegevoegd om teamgenoten tot leven te wekken. Dit kan met de magische vaardigheid resurrect. Het werkt erg simpel: zodra iemand doodgeschoten wordt blijft zijn lichaam liggen. Die kan dan vernietigd worden door de tegenstander, maar hier is niet altijd tijd voor. Als de lichamen niet worden opgeruimd zien de mensen met de vaardigheid resurrect een icoontje dat aangeeft dat er een lijk ligt. Het leuke is, dat wanneer iemand tot leven wordt gewekt, de persoon die dat deed zijn master wordt. Als de master doodgaat zal de persoon langzaam doodbloeden. Om dit tegen te gaan kan die persoon weer geresurrect worden door andere spelers wat het bloeden stopt.

Nu snap je natuurlijk wel hoe de nadruk al snel op teamwork komt te liggen. Door ra en, aanvallen en wapens te combineren kun je iedereen in een team zijn eigen functie geven. Neem bijvoorbeeld een trol met een minigun en een glider wat hem tot vliegende tank maakt, of een elf met teleport en re urect wat van hem een uitstekende medic maakt. Hier ligt dan ook de kracht van de game, het is geen game waar je bijvoorbeeld in een hoekje zal gaan liggen snipen. Je zult een taak krijgen en die uit moeten voeren. Dit klinkt mi chien wat vervelend, je wilt toch zeker zelf bepalen wat je gaat doen maar dit is het echter niet. Niets is zo leuk om samen in een team te vechten. Zelf heb ik meerdere games als medic gefunctioneerd, bijna zonder een schot te lo en, maar toch heb ik me geen een keer verveeld in die potjes. In tegendeel, ik heb bijvoorbeeld enorm genoten van de achtervolgingen na de resurrect waar mijn tegestander mij probeerde neer te schieten en ik al teleporterend me uit de voeten maakte.

Een veelgehoord minpunt is het aantal mappen, negen. Dit lijkt mi chien wat weinig voor een game die zich enkel concentreert op de multiplayer, maar dit is gelukkig geen minpunt. Ten eerste zijn de mappen goed gevarieerd, uitgebalanceerd en mooi vormgegeven. Ten tweede is Shadowrun een game waar je alle mappen uit je hoofd moet kennen om de beste spelervaring te krijgen. Dit komt omdat je je tegenstander achter muren kunt zien en omdat je door muren, vloeren en plafonds heen kunt teleporteren. Hierdoor geeft het je een groot voordeel als je weet onder welke vloer een gang loopt, achter welke muur een andere kamer zit enzovoort. Ook zit elke map vast aan een bepaalde gametype, wat er voor zorgt dat de gametypes perfect bij de maps pa en. Een risico was natuurlijk het pc versus console gedeelte. Hierover hoef je je gelukkig geen zorgen te maken, de balans tu en xbox en pc is geweldig en de voordelen liggen volledig bij de skills van de spelers.

Over balans gesproken, die is in deze game geweldig. Hoewel je het mi chien niet verwacht in een game met zoveel aanpas-mogelijkheden, is er weinig dat je echt een te groot voordeel geeft. Er is geen vaste wapenset die iedereen gebruikt en ook geen ras dat duidelijk de beste is. Iedereen heeft een ander ras wat hij of zij het fijnst vindt spelen wat natuurlijk tot komische discu ies in de lobby kan leiden. Zelf vind ik de mens het fijnst om mee te vechten, maar als ik medic ben kies ik elf en soms in de verdediging vindt ik het ook wel fijn om met een trol en een minigun dood en verderf te zaaien.

Shadowrun verkiest gameplay boven graphics, het ziet er grafisch redelijk uit. De characters zijn leuk vormgegeven, maar verwacht geen visueel spektakel zoals bijvoorbeeld bij een GoW of een CoD. Hier staat dan echter wel een vrijwel lagvrije multiplayer-ervaring tegenover. Er zit ook een verhaal in de game verwerkt, maar hier ga ik weinig aandacht aan schenken. Iedereen snapt natuurlijk dat een verhaal niet echt belangrijk is in een multiplayer-only FPS. Het verhaal is meer bedoeld als achtergrond om de visuele stijl en gameplay te verklaren. Ik vind dit dan ook geen minpunt, aangezien niemand zo'n game zal kopen voor het verhaal. Wat opvalt is dat er geen vorm van leaderboards zit, maar ook dit is geen echt minpunt. Leaderbords geven namelijk persoonlijke resultaten weer, en daardoor zullen spelers zich soms meer gaan concentreren op die resultaten dan op het teamwork. Door de leaderbords weg te halen zullen mensen niet in een hoekje verstoppen om te snipen, maar gewoon proberen om hun steentje bij te dragen aan het team. Het enige wat ik nog mis is een clansysteem, want daar schreeuwt deze game echt om.