Scribblenauts review door LoPo | Gamer.nl

Na lang wachten is de langverwachte en hoog gepreesde game "Scribblenauts" ook in Europa verkrijgbaar. Amerika kon er op 15 september al van genieten, Australië kon hen creativiteit loslaten op 30 september en Europa moest nog even wachten tot 9 oktober.

Het spel begint met een handige tutorial die je de basisprincipes uitlegt want er schuilt veel meer achter de game dan enkel wat woordjes ingeven in je note pad. Ok, mi chien is het niet zo indrukwekkend om te leren hoe je op ladders kruipt, sprongetjes maakt en wandeld, maar het zou onhandig zijn om een vliegtuig te voorschijn te halen en niet weten hoe erin te geraken en het te besturen.

Het doel van het spel is om in elk level een starite te vangen, deze speel je vrij door bepaalde opdrachten te voltooien in de verschillende levels. Ook krijg je bij het begin van het spel steeds een hint (wat je ook wel als je opdracht kan beschouwen).

De eerste levels laten je meteen al een grijns op je gezicht toveren. "Simpel" denk je mi chien bij de levels van het eerste hoofdstuk. Maar laat je hierdoor zeker niet misleiden, het wordt moeilijker en uitdagender door de levels heen. Zo ondervond ik bij het laatste level van hoofdstuk 1, level 1-11, al meteen een klein probleempje. De opgave was om 3 bloemen te verzamelen en in een mandje te stoppen, 1 bloem lag vlakbij een bij, de andere in het water met een pirana en de laatste bloem lag op een heuveltje waar je niet bij kon door het hoogteverschil + het water dat het omdringde. Ok, niet moeilijk dacht ik. Ik "scribblede" het woord "gun" in en schoot de bij onmiddelijk neer. Vervolgens pakte ik de eerste bloem en bracht hem naar het mandje. De laatste bloem was ook niet moeilijk te nemen, "plane" ingeven en je hebt de bloem in no-time. De 2de bloem echter vormde een probleem. De pirana neerschieten kon niet. Een harpoon was ook te moeilijk voor het kleine visje. Een gewone "bomb" wou niet ontploffen in het water en de "atom bomb" vernietigde alles en iedereen. In een wanhopige poging schreef ik "wizard" en tot mijn grote verbazing vuurde de oude tovenaar vuurballen en spreuken af op de vis en ja hoor, hij was dood. Zo kon ik het waterbloempje pakken en het in het mandje stoppen.

Doorheen de levels verzamel je "ollars", waarmee je dan andere, moeilijkere hoofdstukken kunt vrijspelen. Je krijgt meer geld door bepaalde doelstellingen niet te overschrijden zoals "no guns". Uiteraard is bev. hoofdstuk 2 veel gemakkelijker dan hoofdstuk 10, maar hoofdstuk 10 is dan ook een pak duurder als hoofdstuk 2 waardoor men toch wel probeerd om je van simpel naar moeilijk te laten spelen i.p.v. dat je zelf meteen begint met het moeilijkere werk.