Sam & Max: Season One review door Ratch | Gamer.nl

Wie denkt dat konijnen en honden niet met elkaar kunnen opschieten, heeft het mis. Sterker nog, in Sam & Max: Season One bestrijden ze samen de grootste criminelen en zoeken ze oplo ingen voor verschillende onverklaarbare mysteries. Wie stal de telefoon van het kantoor en wie levert onaangekondigd vreemde videofilms aan de deur van de plaatselijke supermarkt?

Sam en Max vinden hun oorsprong in 1973, waar ze hun populariteit in stripvorm tegemoet gingen. Sam, de kurkdroge hond, is ijskoud in het oplo en van zaken maar kan ook erg dom uit de hoek komen. Mijn favoriet is Max, een hyperkinetisch konijn die niet nadenkt voor hij iets zegt en vaak impulsief kan uitpakken. Later verscheen het duo in zes verschillende episodes die allen apart op de markt verschenen. Telltale haalt zijn inspiratie bij het concept van DVD-boxen en bundelt de zes episodes in één pakket. De makers zijn dan ook niet verlegen over de aankondiging van seizoen twee.

Bij het opstarten van het spel krijg je de keuze uit de verschillende afleveringen. Allen hebben weinig of niets met elkaar te maken en zijn in feite compleet afzonderlijke verhalen. Wie opzoek is naar een spel waarin je breinbrekende puzzels moet oplo en om verder te komen in het spel, haalt bij deze serie zeker geen voldoening. Het gaat hier om het point-and-click-systeem, waarin je simpelweg op voorwerpen moet klikken om er informatie over te verschaffen. Nadat je de benodigde voorwerpen gevonden hebt, kan je verder naar de volgende sketch. Het zoeken van de voorwerpen is alles behalve moeilijk, maar de manier waarop ze in de context geplaatst worden zijn ongekend grappig. Zo steelt een gestoorde muis de politietelefoon en moet je deze terugeisen door hem kaas te geven en hem te ondervragen. De voorwerpen die je vindt, worden bijgehouden in een kartonnen doos die je op elk moment in de game kan raadplegen. Om het object vervolgens interact te maken met een situatie, hoef je het simpelweg te slepen op de positie waar je het wilt gebruiken. Soms krijg je de mogelijkheid om te antwoorden op vragen van de andere karakters of kan je zelf een gesprek aanknopen. Je besli ingen hebben wel degelijk invloed op de verdere dialogen. Het einde van het gesprek heeft echter wel steeds hetzelfde resultaat, het is dus onmogelijk om heel het verhaal om te draaien.

Gedurende de game bestuur je Sam door te klikken op de plaats waar je hem heen wilt brengen. Terwijl je dit doet, huppelt het gestoorde konijn achter je aan om vervolgens zijn welbekende visie over het onderwerp aan ons bekend te maken. Iets minder vond ik de mogelijk om met de politiewagen over de weg te rijden. Deze kan je besturen door simpelweg te klikken op de plaats waar de wagen heen moet. Langs de weg staan schansen die je op moet rijden om halsbrekende toeren uit te halen. Bochten nemen zit er echter niet in, omdat het gaat over een oneindige rechte baan. Deze optie biedt geen enkel nut voor het verhaal en is kwalitatief allesbehalve gelijk aan de andere facetten van het spel. Storend is het dan weer niet, omdat je op geen enkel moment verplicht wordt om achter het stuur te kruipen.

Niet alleen Sam & Max zijn funny as hell. Ook de personages die het duo tegenkomt weten ongezien grappig uit de hoek te komen. Om echt alles mee te maken is de verleiding groot om de verschillende dialogen in de lijst te klikken, om zo te horen wat de personages te zeggen hebben. De getekende grafische stijl blijft trouw aan de strips van in der tijd en zal dus ongetwijfeld de fans van de reeks aanspreken. De kwaliteit van de stemmen zijn nog steeds formidabel en pa en perfect bij de stijl van de karakters. En ook de muziek is niet meer dan het moet zijn. Rustige jazz en kinderlijke deuntjes pa en perfect in het decor van de game.