Saints Row De Review! door UPD8NL/Bernd D. | Gamer.nl

[img="http://img.qj.net/uploads/articles_module/117408/Saints-Row-2-banner-01.png?003282"]Toen ik mijn xbox kreeg twee jaar terug , zat er een game bij. Ik had nog nooit van de game gehoord. Het was te vergelijken met GTA San Andreas , een spel dat ik op de oude generatie consoles helemaal kapot heb gespeeld. Het zou zelfs beter zijn. Saints Row was namelijk revolutionair! SR had vele nieuwe punten en was erg vernieuwend. Een vervolg is niet altijd beter... Dus heeft Saints Row 2 mij weer weten te boeien?Het begin van het einde.

Saints Row eindigde abrupt door de ontploffing op die boot. Het leek alsof je dood was, in deel twee blijkt dat dat niet zo is. Na een paar jaar in coma te hebben gelegen word je wakker in de gevangenis van Stillwater. Een columbiaanse gast naast je praat je bij en vertelt dat je in coma heb gelegen. Op dat moment start meteen al een heel vet punt aan de game. Een eigen character maken. Dat is namelijk nog nooit in een game zo uitgebreid geweest. Je moet zelfs zijn of haar's persoonlijkheid kiezen, kies je gestoord dan zal hij krabbend over zijn arm door de game lopen. Saints Row 2 zit vol met dit soort humor. Nadat je je character heb gemaakt vertelt de Columbiaan dat de Saints niet meer bestaan en dat de vorige leider van de Saints nu leider is bij de politie. Nu is het dus aan jou om je gang weer op te starten en Stillwater weer over te nemen.

Prison Break

Natuurlijk lag je niet zomaar in de gevangenis van Stillwater. Je bent namelijk een van de meest gezochte criminelen van Stillwater. Daarom gaan jij en je Columbiaanse vriend (die Carlos heet) uitbreken. Alles komt in deze eerste mi ie al aan bod. Schieten , varen , rijden. In Saints Row 2 zitten beduidend meer voertuigen dan in het eerste deel. Niet alleen meer verschillende auto's maar ook oa heliicopters en waterski's. Na deze eerste explosieve mi ie opent de wereld van Saints Row zich. De wereld van Saints Row 2 is niet direct groter dan bijvoorbeeld een GTA maar wel ' voller' . In elke straat is wel wat te doen. Van winkels waar je bierpetten kan kopen tot aan wapen shops , safe huizen en activiteiten.

Activiteiten? Ja activiteiten. Je hoeft in Saints Row 2 geen Vifit te drinken om actief te worden je kan namelijk hele andere verschillende dingen doen. Of eigenlijk moet je doen. Als je een ' story-line' mi ie wil gaan spelen heb je namelijk respect nodig, en respect kan je verdienen door het doen van activiteiten. Erg afwi elende activiteiten. Van huurmoordenaar spelen tot huizen vol met stront spuiten. Als je respect balkje is gevuld door activiteiten succesvol te hebben voltooid kan je een mi ie gaan starten. Je eerste mi ies zulllen bestaan uit het zoeken naar nieuwe members. Heb je je nieuwe members gerekuteerd begint het echte verhaal pas. Of eigenlijk de echte verhalen pas. Stillwater word namelijk beheerst door drie gangs en jij gaat ze allemaal per gang uitroeien. Je kiest zelf welke eerst, want na je respect balkje te hebben gevuld mag je kiezen voor welke gang je een mi ie gaat spelen. Het zijn compleet nieuwe gangs dus niet dezelfde als uit deel 1. Je kan ruige getatooeerde monstertruck rijders verwachten tot afrikaanse drugsdealers.

Mensen gooien.

Saints Row was revolutionair vanwege zijn besturing. Geen auto-aims zoals in GTA maar zelf richten en schieten. En dit speelt zoveel beter en lekkerder. De gameplay van Saints Row 2 is echt geweldig. Met L1 kan je van alles en nog wat van straat oprapen en gooien. Of je gooit natuurlijk met mensen wat ook nieuw is in de game. Je kan namelijk kiezen wat je met je omstanders doet. Je kan iemand als human shield gebruiken of je gooit hem gewoon weg. Ook het weg gooien van mensen kan een brede lach op je hoofd toveren. Het vliegen en varen gaat ook goed, hoewel het autorijden nog een beetje crappy blijft. Maar dat is natuurlijk wel bekend van Sand-Box games.

[img="http://ui07.gamespot.com/1030/002-42250_2.jpg"]Ik en mijn bierpet.

Niet alleen kan je je character customizen in de game. Ook je safehouse kan je inrichten met dansere en of een dikke breedbeeld TV. Je kan zelfs de kleren van je gang kiezen. En weer ligt de humor en dik boven op als je bijv. kan kiezen tu en Ninja outfits en bierpetten.

Ik en mijn bierpet die door de grond valt.

Natuurlijk is een game niet perfect en dat is SR 2 ook zeker niet. Er zitten namelijk veel te veel bugs in Saints Row 2. Zo had ik regelmatig dat ik iemand door de grond zag zakken of door de grond zag lopen. Of dat iemand in een muur vast zat etc. Jammer dat de game niet zo netjes is afgewerkt. Ook de grapichs hadden wel wat mooier gekund. Ze zijn niet lelijk , dat niet, maar ze hadden mooier gekund. De nederlandse vertaling in Saints Row 2 klopt ook niet altijd. Veel spellingsfouten en zinnen die niet kloppen zul je tegen komen. Niet heel irritant maar houd het dan gewoon engels.

[img="http://www.consoleinformer.com/wp-content/uploads/2008/04/saints_row2.jpg"]Mensen met borden slaan , waterski'en, uit vliegtuigen springen. Je kan het zo gek niet verzinnen of je kan het in Saints Row 2. Saints Row 2 is amusement en een stuk leuker dan GTA IV. Leuker is niet beter. De verhaallijn van Saints Row 2 is namelijk wel oke maar niet heel sterk. Ook zitten er teveel bugs in die best beter afgewerkt hadden kunnen worden. De heerlijke gameplay en de flinke dosis humor maken dat wel goed. Ook de multiplayer is weer een stuk uitgebreider en dus kunnen we ook online weer gaan knallen. Saints Row 2 is een must-have voor een Sand-Box fan want je hebt ontzetten veel vrijheid in Saints Row 2. Dus als ik niet thuis ben de komende week , moet je maar even komen kijken in Stilwater...