Gunfights.. Car chases.. Proper action and shit. In Stillwater is het aan de orde van de dag. Gangs vechten om het recht van de straten met een massabedrijf aan de top die een aantal SWAT-teams erop uit stuurt. Er wordt vast gevraagd: Saint's Row of GTA? Die vraag kan ik niet beantwoorden. Maar ik zal je een hoop vertellen over de kwaliteit van Saint's Row 2.

[img="http://www.gamersnet.nl/images/nieuws/2008/1208514468/sr2logo.gif"] Het gevecht gaat door...

Na een jaar of 5 in een coma te hebben gezeten, word je wakker op een eiland in een gevangenis. Het is nog steeds Stillwater. Dankzij een makker vind je een uitweg en belandt je bij je ouwe vriend Gat, waarmee je een hoop tijd zult doorbrengen in de game. Een minder sterk punt in Saint's Row 1, en ook hier niet al te enthousiast: het is geen Shakespeare. Hoewel de game je deze keer een aantal keren meer op het randje van je stoel zal laten zitten, valt er nog steeds weinig te geven om de personages. Het is jammer, maar iets waar THQ bewust voor gekozen heeft, denk ik.

[img="http://www.xbox360rally.com/wp-content/uploads/2007/05/saints-row.jpg"]

Ik zie sterretjes!

Waarom dan? Waarom zou je je verhaal expres de nek om draaien? THQ heeft, denk ik, een andere route gekozen dan GTA IV. Draait GTA IV om verhaal en sterke personages, draait SR 2 om precies het tegenovergestelde. Het klinkt raar, maar het werkt. Je wilt eigenlijk iets anders dan al die serieuze meuk van GTA IV. Er gebeurt nooit iets catastrofaals en je zal nooit serieus bang zijn voor wat er zal gebeuren. Het werkt in zijn voordeel. In de game zal je de strijd aangaan met 3 gangs: de Brotherhood, de Sons of Samedi (verreweg de minst interessante) en de Rolin. Geen van allen zeer boeiend, maar er zit een pikante finale aan waarin je het opneemt tegen een massabedrijf dat Stillwater op stelten wilt zetten. Je speelt de missies wanneer je genoeg respect hebt opgebouwd, wat je kan verdienen in Activities. Bekenden van het oude spel zullen opduiken en ook een aantal activiteiten keren terug, waaronder nieuwe, zoals Fuzz, waarin je de Amerikaanse TV-show Cops naspeelt en opstandige prostituees doorzaagt met een kettingzaag. Je moet het maar verzinnen.

[img="http://www.oxmonline.com/files/u14/saints_row_2_screens-29.jpg"] Stillwater krijgt een opknapbeurt

Misschien niet erg te zien op screenshots, maar er is een flinke grafische verbetering opgetreden ten opzichte van zijn voorganger. De personages zien er beter uit met veel gezichtsuitdrukkingen, er zijn aanzienlijk minder framedrops en over het algemeen is er wat meer detail. Stillwater oogt scherper dan ooit en het is iets waarin ik vind dat het beter is dan Grand Theft Auto, die voor een meer sferische uitgewassen look ging. Je kan je personage compleet aanpassen, van compliment of belediging tot vechtstijl, tot hoogte van de wenkbrouw, tot accent... Alles kan. Je kan je huizen inrichten, wat zeer welkom is, ookal is het geen Sims. Je kan je auto's pimpen en je gang aankleden. Kortom: alles draait om customizen in Saint's Row 2. Je merkt hoe erg je het miste in GTA IV waarin je constant een kwaadaardige Rus voor je scherm zag lopen.

[img="http://www.oxmonline.com/files/u6841/saints_row_2_screens-17.jpg"]

Silence!! Are you threatening me??

Van Dale draait om in z'n graf

Hoe fantastisch is alles nou al. Wat kan er nou mis gaan? Nou, een aantal Nederlandse neuzen staken hun eeh, neus, in Saint's Row 2 en besloten het te gaan vertalen. En oh wat een fout was dat. Het lijkt erop dat een aantal imbeciele analfabeten met een hamer op een toetsenbord staan te rammen. Overal spelfouten, idiote vertalingen waarin "No Shit!" wordt vertaald met "Geen shit!" en "You're Smoked!" met "Je bent neergeschoten!". Kinderen van 6 die geen woord Engels kunnen zullen het waarderen, ookal gaat de ondertiteling veel te snel, maar aan de andere kant, het zit alleen maar in de weg. Met geen keuze om Engelse ondertiteling in te schakelen is dit een waanzinnig slechte zet. En het kost de game een punt.