Review Fable 2 (Verslaafde) | Gamer.nl

Fable 1 was een fantastisch spel dat een sprookjesachtige sfeer had. Mi chien was het spel niet zo fantastisch als Peter Molyneux beweerde, maar er zaten spel elementen in die bijzonder waren. Heeft Peter zijn nieuwste game wel The Final Touch gegeven? Of is het enkeld meer van hetzelfde?

Het bijzonderste spel element uit deel 1 was zeker het kiezen tu en goed en kwaad. Als je een mi ie begon kon je zo'n mi ie op verschillende manieren eindigen. Vooral aan het einde van deel 1 had je een belangrijke keuze. Je kon kiezen om je zus te vermoorden om het sterkste zwaard te krijgen. Of je kon je zus sparen, maar dan was je het zwaard wel kwijt. Zulke keuzes moet je keer op keer maken. Als je de goede kant kiest dan ga je er ook vriendelijker uit zien. Maar wanneer je dood en verderf zaait , dan zul je eruit zien als een duivel. Je krijgt horens op je kop en rode ogen. Deeltje 2 is bijna precies hetzelfde maar er is een nieuw element toegevoegd.

[img="http://www.gamer.nl/screenshot/1270/77413"]Je eigen trouwe viervoeter.

Dat element is het hebben van een hond. Je hond zal altijd trouw aan je blijven,wat je ook doet. Kies jij het slechte pad, dan zal je hond mee veranderen. Je hond ziet er door en door slecht uit. Ook hij krijgt een rode gloed in zijn ogen en hij zal een zwart vacht krijgen. Kies jij het goede pad, dan zal de hond een nobel uiterlijk krijgen. De hond zal een wit/bruine vacht krijgen met een vriendelijk kop.

Terwijl jij je avonturen beleeft zal je hond altijd mee reizen. Hij loopt achter je aan en helpt je tijdens gevechten. Ook vind jouw hond schatten en plekken waar schatten begraven liggen. Dat is vooral erg handig. Want door het vechten heen kun je niet altijd zo'n schat vinden. Je hond blaft dan even een paar keer en brengt je naar de schat toe. Je kunt je hond trucjes leren doormiddel van boeken . Met die boeken kun je de hond ook upgraden. Door het boek Dogs Of War te lezen zal je hond beter worden in vechten.

Albion is een prachtig landschap om doorheen te lopen. Er is een groot variatie aan landschappen. Zo heb je grote bo en en moera en. Maar ook grote bergen en ondergrondse mijnen. Deze landschappen voelen helaas niet altijd groots aan omdat het spel paden heeft. Je kan feitelijk niet buiten deze paden komen.

Ook heb je verschillende dorpjes en steden. Elk dorpje of stadje heeft een uniek eigen sfeertje. Ik geef even wat voorbeelden. Bowerstone is de grootste stad van het spel. Het heeft een grote markt , een woonwijk en een begraafplaats. Het is er altijd erg levendig, en je vind er altijd werk. Oakfield is een klein boeren dorpje midden in de velden. Het dorpje is klein en erg vredig. Je hebt er maar een paar huisjes en een grote kroeg. Bloodstone is een troosteloos haven stadje. Er lopen heel veel hoertjes rond en de normale mensen zien er ook troosteloos uit.

Buiten de steden ben je niet veilig in Albion. Je kan plotseling overvallen worden door een kudde bandieten. Of tientallen zombies komen je tegemoet. Ook Bolverines(weerwolven) lusten wel een stukje mensenvlees. In de mijnen staan kleine trollen op je te wachten. Ook zal je het moeten opnemen tegen gigantische reuzen. Maar hoe bestrijd je dit gespuis nou eigenlijk?

[img="http://www.gamer.nl/screenshot/1270/76592"]Slagwapens,magie en vuurwapens

Om al deze figuren op hun donder te geven kun je gebruik maken van slagwapens, magie of vuurwapens. Voor alle kills die je maakt met een bepaalde aanval krijg je orbs. Als je een tegenstander zijn schedel inslaat krijg je blauwe orbs. Wanneer je een tegenstander flink laat afbranden krijg je rode orbs. En wanneer je een tegenstander vol pompt met lood krijg je gele orbs. En wanneer je een tegenstander killt krijg je groene orbs. Deze orbs kun je gebruiken om jezelf te upgraden. Met blauwe orbs kun jij jezelf lichamelijk een beetje sterker maken. Met rode orbs kun je magie aanvallen krachtiger maken. En met gele orbs kun je de kracht van de schoten versterken.

Maar ik hoor je al afvragen, welke wapens kun je dan gebruiken? Heel veel verschillende soorten. Zo heb je bij de slagwapens longswords, katana's, hamers en nog veel meer soorten wapens. Voor de vuurwapens heb je ook een breed arsenaal aan wapens. Zoals de Musket, Flintlock Pistol,kruisboog en nog veel meer.

Maar het coolste vind ik toch magie. Je hebt veel verschillende soorten magie. Je kunt vuurballen schieten. Iemand een schok geven met een donderstraal. Een tornado om je heen laten razen. En zelfs de tijd langzamer maken is mogelijk. Als deze aanvallen kun je weer upgraden tot een bepaald niveau. Maar wanneer die aanvallen op het hoogste niveau zijn zien ze er ook zeer spectaculair uit.

Fable 2 probeert goed speelbaar te zijn voor de beginnende gamer en de hardcore gamer. Helaas is dit nadelig voor de hardcore gamer. Fable 2 vind ik namelijk gewoon veel te makkelijk. Vooral het combat systeem is erg simpel . Je hebt 1 knop voor het gebruik van een handwapen. 1 knop voor het gebruik van magie. En 1 knop voor het gebruik van een vuurwapen. Er zit gewoon weinig diepgang in het vechtsysteem. En het spel draait nu eenmaal veel om vechten. Dus dit vind ik een groot minpunt.

Genoeg vernieuwing of enkeld meer van hetzelfde?

Zelf vind ik dat het een goede opvolger is van een fantastische game. Er zijn een aantal vernieuwingen die het spel extra bijzonder maakt. Zo zijn er ook jaargetijden. En kun je trouwen met een vrouw of een man. Je kunt zelfs kinderen krijgen. Je kunt winkels overkopen en er winst uit maken. Maar je kunt ook huizen kopen en die verhuren. Je kunt nu een baantje zoeken en geld verdienen. Maar je kunt ook gewoon wat bandieten opzoeken en afslachten.

Je hebt gewoon altijd wat te doen in het spel. En de mogelijkheden zijn er teveel om op te noemen. Ik ben ook ongetwijfeld veel dingen vergeten te vertellen over het spel. Maar ik heb ook zoveel meegemaakt in Albion. Zelfs als je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld valt er nog zoveel te doen. Dat is denk ik het grootste verschil tu en deeltje 1 en 2.