Review 3: FlatOut: Ultimate Carnage door Gamer24 | Gamer.nl

Supersnelle wagens op een baan waar alles kapot kan. Derby's met als doel je tegenstanders auto total-lo maken. Stunts wat gegarandeerd je dood wordt. Zowel online als offline. We hebben hier te maken met FlatOut: Ultimate Carnage!

Een compleet nieuw deel in de FlatOut-reeks is dit echter niet, dit is eerder een opgevoerde versie van FlatOut 2, dat destijds op de PC verscheen. Eigenlijk wel jammer, want voor iedereen die deze game al heeft, biedt dit weinig nieuws. Natuurlijk zitten er meer banen en auto's in deze versie en de grafische engine is flink opgepoetst, maar daar blijft het wel bij. Hierdoor is het voor eigenaren van FlatOut 2 niet echt de moeite waard.

Maar het voordeel was dan weer; FlatOut 2 was wel een bijzonder goede game en als het goed is, is deze alleen maar beter! En gelukkig klopt dat ook, ten eerste is het grafisch een lust voor het oog. Alles ziet er haarscherp uit en omgevingen en schade worden realistisch weergegeven.

Maar het beste van de game is zeker weten de vernietigbare omgevingen. Vrijwel alles in de game kan wel omver of kapot gereden worden, hierdoor word het niet alleen ongelofelijk chaotisch, maar je kunt je tegenstanders er ook nog eens mee hinderen. Wat erg handig online kan zijn. En reken maar dat het ontzettend chaotisch zal zijn na een paar ronden. Maar niet alleen de omgeving is te slopen; je tegenstanders namelijk ook! Je kunt ze namelijk helemaal verrot beuken, maar de omgeving kan er ook aan meewerken.

Maar dan is de pret nog niet voorbij. Er zitten namelijk nog andere modes in. Na de FlatOut-race, hebben we ook nog een kla ieke Destruction Derby en de Stunt-mode. Voor de mensen die niet bekend zijn met FlatOut; in de Stunt-mode heb je verschillende evenementen als Bowling, Basketball, Soccer en Curling (niet alle Stunts zijn sporten). Hierbij neem je een aanloop in je auto en lanceer je vervolgens je coureur, waarbij je zelf mag kiezen in hoeveel graden dat gebeurd. Natuurlijk vlieg je verder met meer snelheid en de juiste hoek. Uiteindelijk kan je in de lucht nog wat kleine aanpa ingen aan je richting brengen om vervolgens in het goal of net te eindigen. Niet realistisch, maar wel dikke fun!

Bovendien is deze game erg snel op te pakken, ook voor de gamers onder ons die nooit een racer spelen. De besturing is gewoon erg makkelijk en alles rijdt geweldig.

Al deze modes zijn ook online te spelen, maar offline multiplayer wordt wat lastiger. Er zit namelijk geen split-screen in de game, wat wel jammer is. Hierdoor is de FlatOut-race mode en de Destruction Derby niet mogelijk in offline multiplayer. De Stunt-mode kan wel, maar niet allemaal tegelijk. Dit gebeurt dan om beurten.

De game bevat wel wat lange laadtijden, maar als je kijkt naar wat je ervoor terug krijgt is dat totaal niet erg. Bovendien heb je nooit last van framedrops en wordt het tempo er nooit uitgehaald. Wat ook erg handig is, is dat als een race niet goed verloopt (wat vooral in het begin zeker vaak zal voorkomen), je niet moeilijk hoeft te doen. Je drukt gewoon op 'restart' en je kunt weer racen. Ik hoor je al denken; 'dat is niet zo bijzonder toch?'. Nee, maar wel zonder laadtijden. Normaal gesproken bij een racegame moet je nog een paar seconden wachten, hier dus precies nul!

En dan zit er ook nog een werkelijk heerlijke rockende soundtrack in de game verwerkt, die de game helemaal compleet maakt. Je moet maar van rock houden, maar als je ervan houdt is dit ongetwijfeld de beste racegame dit jaar qua muziek.

FlatOut is dus een heel goede game geworden met veel vermakelijke modi, schitterende graphics, ontzettend veel chaos en een heerlijke soundtrack. Heb je een X360 en wil je een heerlijke beukrace-game, raad ik je deze aan, maar heb je echter FlatOut 2 op je PC aan, dan is het je eigen keuze. Maar ik waarschuw je; verwacht niet veel nieuws.

Volgende week A a in's Creed!