Intro

Boom... headshot, double kill- ultra kill - monster kill. Degene die voor het jaar 2.000 al gameden weten waar ik het over heb. De game die naar mijn mening online gamen helemaal op de kaart heeft gebracht en niet alleen ervoor zorgde dat veel mensen online elkaar naar de andere wereld konden schieten, maar het is ook de game die pure hardcore competitie online gooide. Het ene moment verover je de vlag en het andere moment spreek je met vrienden af om in een arena elkaar overhoop te schieten in een Instagib! mode. Dit houdt in dat je met een wapen schiet waarmee een hit een kill is.

De modes

Ut99 was uitgekomen na het daarvoor alom geprezen Unreal, Ut99 zou zich helemaal richten op de multiplayer en het is onverwachts eigenlijk groter en bekender geworden. In Ut99 heb de de inmiddels klassieke modes waaronder:

- Deathmatch/ Team Deathmatch

- Capture the flag

- Domination ( soort landje pik )

- Assault

Ik zal de eerste 3 niet eens toelichten waar iedereen wel weet wat dat inhoudt. Maar ik wil wel nog even terug blikken naar de Assault mode. Ik heb vooral hier veel tijd in gestoken en waarom ? Nou dat zal ik nu uitleggen.

Assault In de assault mode, maps met als voorletters [AS] was het de bedoeling dat je te maken had met een objective waarbij je bijvoorbeeld een trein moest kapen. Team rood verdedigde dit en Team blauw moest het juist aanvallen. Het klinkt in eerste instantie niet bijzonder maar de realiteit was anders. Ten eerste waren de standaard assault maps al ontzettend afwisselend, het ene moment vocht je op een bewegende trein en het andere moment moest je een boot kapen. An sich zijn ook deze dingen misschien niet erg bijzonder maar wat de assault mode perfect maakte was dat je niet alleen te maken had met een frisse mode. Maar ook omdat het echt perfect werkte allemaal dit omdat je nauwelijks bugs had tijdens het spelen, ut99 al een goede netcode had. Veel beter dan het nu onlangs uitgebrachte Gears of War en omdat de community die er speelde gewoon erg tof was.

Ik heb nog vaak herinneringen van de map AS- Mazon, het was in deze map de bedoeling om een kristal te beschermen of te vernietigen maar het kwam echt aan op teamwork. Teamwork in een manier die ik in andere games nog nooit op dit niveau had gezien. Het verdedigende team zette op elke mogelijke plek een mannetje en als je stierf tijdens het verdedigen was het zaak om snel door te geven dat er iemand was doorgebroken. Een potje kon snel voorbij zijn maar hij kon ook zolang duren dat de ronde tijd voorbij was. En dat het uiteindelijk een gelijk spel zou worden als beide teams in hun aanvallende beurt niet in staat waren om de objective te completen. Bij deze mode zat je vaak op het puntje van je stoel en gaf een goede overwinning ook echt veel voldoening.

De muziek

Ik heb er al eerder een artikel aangewijd met betrekking tot Eternal Sonata maar ook in Ut99 is de muziek gewoon perfect. Misschien is de muziek nog el wat beter, het zijn catchy electronic tunes die gewoon goed bij de levels passen. Tijdens het maken van deze artikel heb ik de map met Ut99 dan ook maar weer even opgezet om zo weer via de muziek terug te denken aan de levels van toen. De soundtrack bestaat uit veel verschillende soorten nummers maar ze hebben allemaal een redelijk vlotte beat. Het is instrumentale muziek met hier en daar wat gotische trekjes terwijl andere nummers meer iets van techno in zich hebben.

voorbeeld van een nummer ( als je mp3s wilt hebben moet je maar PM'n )

http://www.vgmusic.com/music/computer/microsoft/windows/UnrealTournament-Run.mid Ok... en waarom outclaste UT99 de rest ?

Nou niet alleen doordat het goed in elkaar zat, dat was bij Quake 3 ook zo. Maar vooral ook omdat het een gigantische mod community had en omdat er dagelijks nieuwe maps werden gemaakt. Verder waren er altijd goede servers aanwezig en was de sfeer online bijna altijd top. Als je in een match van Ut99 tegen iemand anders speelde was het ook een kwestie van pure skill. Ut99 heeft geen geluks factoren of random dingen die ervoor kunnen zorgen dat iemand met weinig skill kan winnen. Het komt allemaal aan op kennis van de maps en een goede oog- hand coördinatie.

Tja ik ben net 14 ofzo ik ken dit spel niet, moet ik hem nog uit de bak vissen ?

Nee, dit is sowiso een retro review, sommige modes zijn nu al ietswat achterhaald en velen zullen afknappen op de graphix. Deze review is vooral gericht op de mensen die toen Ut99 speelden en er veel plezier uit haalde. Ik zou ook nog zoveel meer kunnen toelichten. Bijvoorbeeld dat er hele competities waren en dat de clan mogelijkheden waren, maps geinspireerd op dingen uit de bijbel ( AS- Golgotha ) maar dat doe ik niet.

Vergelijkbare games zijn nu : UT3 / Gears of War. Deze zou ik halen als er interesse is in dit genre.