Operation Anchorage, oftewel de bevrijding van de door de Chinese ingenomen staat Alaska, wijkt in diverse punten af van Fallout 3 zelf. Het sombere, postapocalyptische karakter van de Capital Wasteland lijkt in de verste verte niet op de besneeuwde bergtoppen rondom Anchorage. Operation Anchorage biedt dan ook een compleet andere spelervaring. Jammer genoeg blijven de verschillen niet beperkt tot het landschap.

Dit eerste pakket downloadable content biedt vooral een lineaire, Call of Duty stilistische manier van actie. Waar Fallout 3 werd geprezen om zijn open wereld, waarin de Vault Dweller bepaalde wat er gebeurde, schiet Operation Anchorage op dit punt zwaar tekort. De paar missies die je krijgt voorgeschoteld in deze extreem realistische simulatie zijn rechttoe rechtaan, verwacht vooral geen verassende plotwendingen, groteske gevechten of een geheel nieuwe wereld waarin je vrij bent om te gaan en staan waar je maar wil. Operation Anchorage biedt een drie tot vijf uur durende missie, in een streng afgemarkeerd gebied. Half onzichtbare muren keren terug, zelfs het vallen van een klif wordt ongedaan gemaakt door de engine. Jammer.

Verder kent het uitbreidingspakket nog wat nare irritaties. Zo is het extreem lastig om equipment op te pakken van bureaus of kratjes, omdat de grootte van je hand een stuk kleiner lijkt te zijn dan in de echte wereld. Verder werkt de uitbreiding met teleportaties aan het eind van de missies, dus behalve ruimte is er nu ook geen tijd meer voor afspeuren van, bijvoorbeeld, de tien Intel pakketjes die je kan verzamelen gedurende de missie. Bij gebrek aan stimpaks wordt je in leven gehouden door Health en Ammo dispensers, waarvan er misschien wel teveel geplaatst zijn. Een echte uitdaging is het dus ook al niet, alhoewel je de lat voor jezelf altijd hoger kan leggen door de difficulty slider aan te passen. Ook het einde is weinig spectaculair, Bethesda heeft dus niet geleerd van de weinige kritiek die Fallout 3 te verduren kreeg.

Is het dan allemaal negatief? Nee, de rewards die je krijgt zijn wel in orde, je gamerscore kan je wat laten opkrikken, en echte fans van het Fallout universum zullen deze historische gebeurtenis in de geschiedenis van de USA zeker kunnen waarderen. Maar voordat je de afweging maakt of je 800 punten goed besteed door dit pakket te kopen, kan je jezelf beter de vraag stellen of je Fallout 3 zelf wel helemaal hebt doorlopen. Naast de mainquest bied het oorspronkelijke spel een enorme hoeveelheid aan schitterende sidequests, maar ook aan niet quest-gebonden locaties die erg goed in elkaar steken (Denk aan Evergreen Mills, Dunwich Building, Andale en het National Guard Depot). Deze uitbreiding brengt niet veel meer met zich mee dan de ervaring die je op doet in misschien twee of drie van dit soort locaties, dus qua prijs-kwaliteitverhouding is 800 punten net wat te veel. Maar dat neemt niet weg dat elke verstokte Fallout 3 fan deze content zeker moet checken!