Operation Anchorage review door fant | Gamer.nl

Ik heb het niet zo op DLC, in elk geval niet zoals het in de meeste games gebruikt wordt. Ik wil de volledige ervaring krijgen, gewoon in het hoesje waar ik voor betaal. DLC moet niet de indruk maken dat het content is die expres uit de game gelaten is. Gezien Fallout 3 voor mij een van de beste en meest complete ervaringen ooit is, besloot ik dat ik Bethesda wel durfde te vertrouwen. Voor 800 microsoft points, wat omgerekend zo'n tien euro is, haalde ik de Operation Anchorage DLC binnen, zodat er weer wat nieuws te beleven was in de prachtige wereld van Fallout 3.

Kort nadat ik mijn level 20 save had geladen kwam er een nieuw radiosignaal binnen.

”This is Defender Morill, any Outcasts listening on this frequency report to sector 7-B, Bailey's Cro roads. This is a high-priority me age, backup is needed at our location. Any personnel listening on this frequency please report at once.”

Deze noodoproep leek me een goede reden om mij naar Bailey's Cro roads te begeven, wat gelukkig niet al te goed verstopt lag. Na een leuke reis door de zoveelste metrotunnel vol Ghouls, kwam ik uiteindelijk aan bij bailey's cro roads. Nadat ik een paar lastige mutanten had afgeslacht, leidde een van de Bortherhood of Steel oucast's mij naar hun basis, diep onder de grond.

Eenmaal binnen in de, niet al te intere ante, basis werd mij verteld dat ik een simulatie moest voltooien, om zo een kluis vol met geavanceerd wapentuig. Deze simulatie laat de speler terugkeren naar de bevrijding van Anchorage, een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Fallout. Anchorage ligt in Alaska, wat betekent dat de sombere speelwereld van de Capital Wasteland ingeruild wordt voor vrolijke sneeuwgebieden. Het is erg leuk om de Fallout gameplay in een nieuwe setting te beleven, maar deze DLC weet toch niet de prachtige sfeer van de game zelf te behalen.

Aangezien je in een simulatie zit zullen er wat lichte veranderingen zijn ten opzichte van de gewone wereld. Je begint sowieso met een bijna lege inventory. Je kunt de chinezen dus niet met je fatman te lijf gaan, maar je zult het in het begin met een simpel pistooltje en een mes moeten doen. Een andere grote verandering is de toevoeging van health- en ammo dispensers. Dit betekent dat het verzamelen van stimpacks, ammo en voedsel er niet meer bij is, een simpele druk op de knop geeft je weer volle health of ammo. Je kunt sowieso de lijken van je vijanden niet meer doorzoeken op leuke of handige spulletjes, de chinezen verdwijnen zodra hun lijk de grond raakt. Erg jammer, aangezien ik zelf het looten een van de leukste dingen van Fallout 3 vond.

Niet alleen het looten wordt ons op wrede wijze afgenomen, bethesda pakt ons ook nog eens onze vrijheid af. Operation Anchorage is namelijk zeer lineair, er is meestal maar één goede route, en je wordt vaak opgehouden door vervelende afbakeningen, die pas zichtbaar worden als je er tegenaan loopt. Er zijn tien intelpakketjes door de simulatie verspreid, maar ook die dagen niet uit om elk kleine hoekje te doorzoeken.

Operation Anchorage bestaat uit vier quests, waarvan eentje slechts bestaat uit het vinden van de simulatie. Dan blijven er drie quests over, niet het aantal wat je zou verwachten als je tien euro neertelt. Gelukkig zijn de quests wel van redelijke lengte, maar samen komen ze niet boven de zes uur uit, wat toch wel erg kort is. Gelukkig zijn de quests wel allemaal van het niveau wat we van Fallout 3 gewend zijn, maar dan allemaal wat meer actiegericht.

Naast een nieuwe omgeving voegt deze DLC ook een mooie lading nieuwe equipment toe. Zo vind je al vrij snel de krachtige Gau rifle, een zeer krachtige sniper die mensen bij een raak schot uit elkaar laat vliegen. Dit wapen is niet alleen zeer bevredigend, het is ook erg krachtig. Een groot deel van deze items kun je later, buiten de simulatie, uit de kluis halen die dan geopend is. Er zit erg goed spul tu en, maar gezien je alles maar één keer zult vinden wordt het erg moeilijk om het te repareren als het kapot is.

Naast nieuwe wapens en armor schotelt Operation Anchorage ons ook een dosis nieuwe vijanden voor. Helaas is ook dit niet echt om over naar huis te schrijven. We hebben het allemaal al eens gezien, en we hebben ons er allemaal wel eens aan geërgerd. Vijanden die pas zichtbaar worden als je ze raakt en kleine spinnetjes die ontploffen zijn nou niet bepaald origineel.

Nou rest de vraag of deze DLC zijn geld waard was. In principe krijg je meer waar voor je geld dan bij de meeste DLC tegenwoordig, maar naar Fallout standaarden is dit gewoon erg karig. Als ik 60 uur in een game steek verwacht ik niet dat ik na vier uurtjes al klaar ben met de DLC. Maar de korte speelduur is niet het enige minpunt, Operation Anchorage wijkt te erg af van Fallout 3, en er zitten een paar vervelende bugs in, die soms echt storend zijn. Uiteindelijk zie ik Operation Anchorage niet als een miskoop, maar ik heb ook niet het idee dat ik helemaal waar voor mijn geld krijg. Hopelijk is de volgende DLC wat indrukwekkender.