NHL 09 review door Krannjik | Gamer.nl

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen, NHL 09 is de beste sportgame ooit gemaakt, sterker nog NHL 09 kan zich meten met de absolute top als het om games gaat. Niet voor niets heeft deze topper in het jaar 2008 vele prijzen binnengesleept

Wat is het?

De naam zegt het al, het is een ijshockey game. Die vooral draait om het winnen van de belangrijkste prijs in het ijshockey, de Stanley cup. Oftewel eerste worden in de Amerikaans-Canadese ijshockey competitie.

Tjonge, jonge. Waarom zou ik willen ijshockeyen in Nederland houden we toch van de ronde bal en niet van de puck?

Helaas, maar waar. Ijshockey is een kleine sport in ons koude kikkerlandje. Wat we ervan te zien krijgen zijn een stelletje baardapen. Die er geen bal van bakken. Of we krijgen deze super snelle sport te zien tijdens de olympische winterspelen. Maar NHL 09 is zelfs voor de sport-haters nog intere ant. Bovendien is het belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is.

Hoe bestuurd het?

De besturing is echt fantastisch, in tegenstelling tot de concurrent, de meer arcade NHL 2K9, Gebruikt NHL 09 Nauwelijks de x,y,a en de b knoppen. Deze worden vooral gebruikt om tactische wi elingen aan te geven. Het werkt heel simpel, met als kleine kanttekening dat het in het begin even wennen is. Maar de learning curve is alles behalve stijl en als je het niet kan ga je even oefenen. Met de rechter pook schiet je en controleer je de puck en je stick. Met de linker pook schaats je, wat overigens fantastisch voelt.

Omdat het schaatsen realistische voelt en je heerlijk door glijdt.

En hoe zit het met de verdediging?

Het verdedigen werkt ook ingenieus, alleen is verdedigen moeilijker. Dan aanvallen.

Hoezo?

Het is universeel in elke sport, dat verdedigen veel lastiger is dan aanvallen. Tijdens het verdedigen moet je beter opletten, want een fout wordt harder afgestraft als je met de rug tegen de muur staat. Natuurlijk is verdedigen niet mijn grootste kwaliteit. Ik heb te weinig geduld en mijn favoriete veld positie is dan ook de Left wing positie.

Welke andere posities zijn er en zijn deze ook allemaal speelbaar?

Ijshockey wordt 6 tegen 6 gespeeld en traditioneel heb je de goalie, twee verdedigers, de center, en de twee wings. Het toffe is dat deze posities allemaal speelbaar zijn. Zelfs de goalie is speelbaar en online is dit erg tof, omdat ijshockey sowieso al chaos is. En het niet erg is als mensen lopen te kutten.

Is de goalie niet weggelegd voor mensen met een sterk neurotische afwijking?

Ja, pretty much. Die puck die gaat razend snel en de game is zover het kan in de digitale wereld hyperrealistisch. Gelukkig is deze besturing iets minder geavanceerd dan die van de veldspelers, maar nog steeds erg leuk en diep omdat keepen twee keer zo moeilijk is.

Is het niet saai in de be a pro-mode om op goal te staan?

Nee, het is belangrijk om goed op te letten en je zal altijd wat te doen hebben. Bovendien krijg je een adrenalinekick als er op doel wordt geschoten. Helaas reageer ik meestal te snel om echt goed te keepen. En schieten kan ik ook al niet echt goed. Ik compenseerde dat door als spelmaker te spelen en als ijshockeyer is inzicht een van de belangrijkste dingen die ik heb.

Vertel eens over de verschillende modi.

De belangrijkste vernieuwing is de be a pro-mode. Waarin jij de controle neemt over een speler die jij zelf gecreëerd hebt en hiermee door probeert te stoten naar de hogere regionen van de NHL. Voor de rest zijn er de dynasty mode, waarin jij de gewichte taak als manager van een team op je te nemen en deze zodoende aan de top te houden of te brengen. Voor de rest zijn er de standaard quick match en andere niet noemenswaardige modi, die je overal aantreft. Online zijn er ook erg veel opties alleen zijn die niet intere ant voor de meeste mensen omdat die allemaal 6 tegen 6 spelen of met een heel team.

Slaat NHL 09 audiovisueel ook zijn mannetje?

Zeker weten, de presentatie is op en top espn en kan zich meten met de 2K presentatie die over het algemeen beter is dan de EA presentatie. De commentatoren zijn een niveautje hoger dan Evert ten Napel, ik waardeer de beste man heel erg, maar hij kan echt niet acteren. Grafisch is de game gewoon goed, niet bijzonder of slecht...gewoon goed. De animaties zijn van hoogstaande kwaliteit alleen kan de collision detection nog net iets beter en op het front van physics zie ik nog verbeter mogelijkheden.