Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots Review | Gamer.nl

Een paar dagen geleden mocht ik mijn ervaring over MGS met jullie delen. Over hóe erg ik de game heb onderschat, en hoe tof ik de game nu vind. Ik ga nu proberen om het over de Gameplay-Elementen te hebben. Mijn mening hebben jullie al genoeg moeten aanhoren, dus nu ga ik jullie proberen nog wat extra over MGS4 te vertellen. Over de unieke momenten, de unieke onderdelen, en natuurlijk over hoe origineel MGS4 is. Enjoy!Gameplay : Stealth?

De laatste tijd heb ik een paar mensen gevraagd wat ze van MGS4 vonden. Met name van de gameplay. Bijna iedereen heeft respect voor de game, iedereen weet dat het een absolute topper is. En als ik ze dan vraag waarom ze 'em niet hebben gekocht krijg ik als reactie: Stealth. Ze vinden de game allemaal té Stealth. En gelijk hebben ze. De game draait om stealth, maar niet alleen. Vaak krijg je de opdracht om van punt A naar B te gaan. Hierbij hoef je eigenlijk niemand te killen, en moet je dus ook proberen met zo min mogelijk bloed aan je handen punt B te bereiken, en natuurlijk zonder op te vallen. Maar als je bijvoorbeeld moet vluchten, of omdat je tegen een Eindbaas moet vechten is het allemaal niet meer zo Stealth. Dan wi elt de Gameplay zich af, wat natuurlijk best fijn is nadat je zo onopvallen bent geweest.

Wapens

Je zal ongelofelijk veel gebruik moeten maken van je Wapens & Gadgets. Hierbij krijg je hulp. Zo is er Drebin met z'n Aapje die gespecialiseerd is in Wapens. Hij kan alles met wapens, als ze gelockt zijn kan hij ze voor je unlocken, wil je extra-magazijnen? Hij regelt 't voor je. Zelfs de meest unieke wapens kan hij voor je krijgen. Dit doet hij natuurlijk niet voor niks. In ruil hiervoor wilt hij Drebin-points. Die points kun je krijgen door wapens aan hem te verkopen. Stel je voor de pakt een P90 op. De eerste die je oppakt hou je zelf. Van de 2de die je oppakt hou je de Munitie zelf maar verkoop je automatisch dde wapens zelf door aan Drebin. Voor Points uiteraard.

Gadgets

Gadgets zijn natuurlijk heel belangrijk in een MGS-game. De Mk II is bijvoorbeeld een robot op wielen waarmee je vijanden van afstand kunt besluipen, en neerhalen met electrische schokken. En wat dacht je dan van de Solid Eye? Dit is een speciale soort Camera-Lens. Deze zal heel erg van pas komen! Als je deze draagt zal je standaard een radar hebben die warmtegevoelig is en dus vijanden en dieren laat zien. En je hebt ook nog de NightVision-mode en de mode waarin je eigenlijk door de scoop van een Sniper kijkt.

Health (Life, Psyche & Stre )

Je zal sowieso geen gebruik maken van een ordinaire-standaard-levensmeter is MGS4. Alles is tot op de puntjes realistisch. Alles is op elkaar afgestemt. Je heb drie onderdelen zal ik maar zeggen.De Belangrijkste is Life. Je lichamelijke toestand. Psyche zal hier ook een invloed op hebben samen met Stre . Psyche zal bijvoorbeeld omlaag gaan als je een onnozele opmeriking krijgt omdat iemand vind dat je oud bent, hierdoor zal je dus bijvoorbeeld ook minder goed kunnen richten. Stre zal toenemen als je de kluts kwijt bent. Als je ontdekt wordt door de vijand, of als je lang loopt rond te dwalen zonder enig idee waar je heen moet. Als je stre boven de 50% is zal dit effect hebben op je Health die omlaag zal gaan. En dan heb je nog altijd je peuken voor als je stre te hoog is. Maar ook de peuken zullen dan weer je Health naar beneden halen. Zoals ik zei : Alles is ongelofelijk goed op elkaar afgestemd.

1st & 3rd Person

MGS4 zal grotendeels gebruik maken van een 3rd person view wat natuurlijk heel logisch is. Voor bijvoorbeeld de OctoCamo. Dit is een Leguaa-Pak zoals ik 't zelf noem. Ga je liggen op de grond of zit je in een dekking dan camoufleert je OctoCamo gelijk. Dit gebeurt allemaal gelukkig automatsich. En voor als je een vijand van ver wilt neerhalen met precisie kun je handmatig met alle gemak overschakelen naar 1st person view. En dit is ook weer netjes uitgewerkt!

Extra's

De extra's in MGS4 geven tog de finishing-touch. Je kan zo bijvoorbeeld tijdens het spelen gebruik maken van je iPod. Je kan er bijvoorbeeld liedjes op luisteren of podcasts beluisteren. Om het zo actueel mogelijk te houden kun je via het internet ook nog extra podcasts downloaden. De Playboy zal ook een kleine rol hebben. Jammer genoeg kunnen we hier zelf niet in bladeren, maar kunnen we 'em wel als wapen gebruiken. Gooi 'em op de grond en de vijand zal er naartoe lopen om te kijken wat het is. Als ze eenmaal zien wat voor leuks erin zit zullen ze veel minder goed opletten.

Solid Altaïr Snake

Je zal later in de game gebruik kunnen maken van de pak van Altaïr. Je weet wel, die ene witte pak die hij ook in de game draagt. Je zal vast denken dat dit een vette toevoeging is. Je zal mij niet horen dat 't niet zo is, maar het zal veel negatieve effecten hebben op de Gameplay. Je zal de OctoCamo niet meer kunnen gebruiken, terwijl deze pak een van je grotere vrienden is op weg van punt A naar B. Vette optie, maar negatief voor de Gameplay.