Medal Of Honor: Allied Assault review door Rogue | Gamer.nl

Inleiding

Het is avond. Je zit ergens in de middle of nowhere achterin een Duitse Opel-truck en je denkt bij jezelf "waar ben ik aan begonnen". Vanuit de voorste truck kan je zien dat jullie stoppen aan de ingang van het complex. De truck achter je wordt gecontroleerd, de chauffeur moet z'n papieren laten zien... maar er is iets niet in orde! Het duurt allemaal te lang, jullie zouden al lang in het complex moeten zijn om de Duitse tegenstand uit te schakelen. Dan gebeurt het ondenkbare... de bestuurder van de truck achter je schiet in wanhoop één van de Duitse wachters neer. Nu weet je dat het ook echt fout zal gaan. Opeens hoor je overal schoten om je heen. Je hart bonkt drie keer zo snel in je keel als je met je M1 Garand de truck uit wordt gestuurd om samen met je legerbuddies de eerste Duitsers neer te maaien. Dan maar te voet naar binnen.

Eenmaal binnen in het complex kom je op een kleine gesloten binnenplaats. Je staat daar ff, kijkt of een deur open is en je denkt net "dit klopt niet". Je hoort nog één van je teamleden roepen: "Ambush!" en All hell breaks loose... Een aantal ramen en deuren gaan open, Duitsers verschijnen op de daken en nemen jou en je buddies onder vuur. Op dit moment stroomt de adrenaline door je lichaam met de snelheid van het licht!

Welkom in Medal of Honor: Allied A ault! Een game die echte mi ies uit de Tweede Wereldoorlog naspeelt. Jij bent Lt. Mike Powell, lid van het 1e Ranger Bataljon en in dienst van het Office of Strategic Services (OSS). In MoH:AA probeer je sommige van de belangrijkste mi ies van WOII tot een goed einde te brengen, soms met teamgenoten, maar soms sta je er ook helemaal alleen voor.

Graphics

MoH:AA draait op de modified Quake 3: Team Arena engine. De Q3TA engine stond niet bepaald bekend om het goed kunnen weergeven van grote vlaktes en maps in de open lucht, maar de mannen (en vrouwen) van 2015 zijn daar toch erg goed in geslaagd. De overtuiging waarmee ze een verwoeste stad weergeven is werkelijk verbluffend. Je kan in een mi ie echt neergeschoten worden en niet omdat je Duisters irriteert of iets doet wat niet mag maar gewoon omdat je te lang op dezelfde plaats staat om de schitterende scenery waar te nemen. Het is echter niet zo dat het perfect is, er zijn namelijk wel een paar momenten waar FSAA geen overbodige luxe is. Je ziet soms echt teveel blokjes, maar dat gebeurt slechts heel af en toe.

Als het over graphics gaat telt niet alleen de omgeving, het detail van de wapens en de characters is ook belangrijk. Ook dat zit in MoH:AA goed in elkaar. De karakters zien er goed uit, vooral de gezichten zijn erg "life-like". Ook over de wapens niets dan lof. Ik heb de wapens jammer genoeg nog nooit in het echt gezien, maar in films zie je ze vaak genoeg en ze zagen er gewoon goed uit, niets op aan te merken.

Geluid

Je hebt tegen deze tijd ongetwijfeld al gehoord van de nu al “beroemde en bevreesde” derde mi ie: Omaha Beach. Zo niet, dan een zeer korte uitleg: RUN YOUR ASS OFF!

Het is namelijk de mi ie gebaseerd op de opening cène van de film Saving Private Ryan, de landing op Omaha Beach. Hoewel deze mi ie sowieso al een juweeltje is, valt hij vooral op door het geluid.

Het is werkelijk subliem om over het strand te rennen als je granaten om je heen hoort inslaan en je soldaten hoort schreeuwen als ze worden geraakt.

De zogenaamde "ambient sounds" zijn echt prachtig en als je thuis een Dolby Surround system hebt dan ga je een fantastische tijd tegemoet met dit spel.

Iedereen die Saving Private Ryan heeft gezien herkent deze scène, zo ook het stukje waarbij de soldaten van je platoon die de landing wél overleefd hebben bij elkaar komen en praten over wat ze moeten doen. Ze zijn totaal de kluts kwijt!

De voice-acting is echt prachtig. In mi ie 4 hoor je de stem van je maat als hij aan het praten is met een paar andere soldaten, als je goed luistert en je ogen sluit hoor je Tom Hanks gewoon!

Ook de geluiden van de wapens zijn in orde. En dan met name de echo van je sniper-rifle. Ik heb nog nooit zo'n overtuigende echo gehoord, zelfs in het echt niet. Ik kan me best voorstellen dat ze zo klinken/klonken. Hoewel de Thompson SMG (sub-machine gun) in eerste instantie mi chien een raar geluid maakt, klinkt het ook wel cool, in bijvoorbeeld Saving Private Ryan klinkt-ie precies hetzelfde.

Het geluid van de M1 Garand is ook prachtig, de schoten klinken mooi en als je clip leeg is, dan hoor je de overbekende *KLING*. Dit is ook te zien en te horen in de mini-serie Band of Brothers.

Gameplay

De gameplay in Medal of Honor: Allied A ault is goed. Ten eerste de mi ies: Zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad zijn ze nog redelijk moeilijk. Ze zijn enorm goed in elkaar gezet en er is ook een grote variëteit. De mi ies zijn onderverdeeld in sub-mi ies, met een laadtijd ertu en, waarin je d.m.v. tekst en beeld uitleg wordt gegeven over het volgende deel. In die sub-mi ies moet je doelen behalen die van belang zijn voor de hele mi ie, zoals bijvoorbeeld: het plaatsen van een (aantal) bommen, infiltreren in een vijandelijke basis, een gijzelaar bevrijden, documenten stelen enz. Als je al die afzonderlijke submi ies (zo'n vijf per hoofdmi ie) behaalt, heb je het level uitgespeeld en mag je naar het volgende. Vaak krijg je daar dan een medaille voor (zoals het Norwegian War Cro , American Campaign Medal en de Good Conduct Medal). Let wel: Het is niet het doel van de mi ies om medailles te behalen, maar het is belangrijk dat de mensen die iets speciaals hebben gedaan voor hun land daar erkenning voor krijgen.

Als je alle mi ies goed hebt volbracht dan ligt één van volgende medailles op je te wachten: de Bronze Star, de Silver Star of het Distinguished Service Cro .

Zoals ik dus al zei, zitten de mi ies goed in elkaar, de objectives zijn redelijk origineel en erg uiteenlopend.

De wapens zijn goed uitgebalanceerd. Hoewel ik op internet soms wel wat mensen hoor die claimen dat de Duitse wapens beter zijn, vooral de sniper-rifle en de a ault-rifle. In elke mi ie krijg je een bepaald aantal wapens mee, en daar moet je het maar mee zien te redden, hoewel je onderweg nog wel wapens en munitie kan oppakken is dit in de hogere moeilijkheidsgraden minder dan in de lagere. Het a ortiment aan wapens is redelijk uitgebreid, tijdens de mi ie heb je uiteenlopende wapens tot je beschikking die gaan van de Thompson SMG tot de Bazooka en van de M1 Garand tot de Springfield '03 Sniper. Het spel bevat nog veel meer wapens zoals handgranaten, machinegeweren, Claymore mines en pistolen.

Verder kan je ook (indirect) gebruik maken van andere hulpmiddelen om je mi ie tot een goed einde te brengen, denk daarbij aan tanks, jeeps en jachtvliegtuigen.

A.I.

Een niet geheel onbelangrijk aspect van een game is de A.I., oftewel Artificial Intelligence. Hier blinkt het spel toch wel in uit. Enkele voorbeeldjes: Op een gegeven moment zit je in een deel van een stad dat helemaal kapotgeschoten is. Je ziet enkele Duitsers op je af lopen, ze schieten een aantal keer en zodra je terugschiet zoeken ze dekking. Omdat je automatisch zelf ook dekking zoekt en niet blijft staan als kip zonder kop is het vaak moeilijk om direct te zien of je iemand hebt doodgeschoten. Als je even uit je schuilplaats komt dan is de kans groot dat je wordt neergeschoten door een Duitser die je doodwaande. Ze zijn echt slim, ze weten wel wanneer ze moeten schieten en wanneer niet.

Als de vijand onder vuur genomen wordt of je alleen maar ziet (en je hebt geen Duits uniform aan) dan roepen ze al om hulp. Vaak komt er dan niet één, maar meteen een hele bende soldaten. Hoe frustrerend het soms ook is, het is ook mooi om te zien.

All good?

Nee, ook MoH:AA is niet perfect. De AI is goed gedaan, maar heeft ook zijn mindere kanten. Zo kunnen vijandelijke snipers door bladeren heen "zien" wat een toch al moeilijke situatie af en toe onmogelijk doet lijken. Quicksaven is in deze sniperlevels dan ook een vereiste.

Helaas blijft het daar niet bij, tijdens infiltratielevels schakelen je vijanden namelijk een alarm aan zodra ze je zien. Hierdoor spawnen er een hoop nieuwe eenheden die je het leven moeilijk maken. Je kan dit alarm wel weer uitschakelen, maar vreemd genoeg gaat hij af en toe weer aan terwijl je toch echt uit het zicht blijft.

Er zijn ook momenten dat je in een heftig vuurgevecht bent gewikkeld en je om de hoek een Duitser heel rustig een poort ziet bewaken, terwijl hij toch zeker zou moeten horen of zien dat 4 meter bij 'm vandaan al z'n vriendjes worden afgeslacht.

Dit soort "bugs" kunnen soms tot "lichte" frustaties leiden.

Multiplayer

Over het multiplayer gedeelte kan ik uren praten, maar ik hou het beperkt bij een aantal opmerkingen.

Het multiplayer gedeelte van MoH:AA is behoorlijk uitgebreid: als eerste kies je een server om op te spelen, dat kan in het Medal of Honor menu zelf d.m.v. het IP-adres van een server in te typen of door het programma GameSpy Arcade. Dit programma brengt bij menig gamer gevoelens van frustraties met zich mee omdat als je eindelijk een server hebt gevonden die je aanstaat, GameSpy Arcade eerst zichzelf afsluit en daarna moet MoH:AA nog helemaal opstarten. Omdat het internet nogal eens zijn kuren heeft kan het connecten naar een game soms lang duren en heeft iemand anders jouw plaats al ingenomen en kan je weer van voren af aan beginnen.

Als je aan het zoeken bent naar servers kies je een spelmodus, je kan hierbij kiezen uit 4 mogelijkheden: Free For All (iedereen vecht allen, dus geen teams en geen doelen), Team Match (hierbij kan je kiezen uit 2 teams: Axis en Allies, je moet dus de tegenpartij uitmoorden), Round-Based Match (ook hier kan je kiezen uit de 2 teams en je houd hier een wedstrijd in rondes, wie het eerst het voorafbepaalde aantal punten haalt wint) en als laatste Objective-Based Match (wederom 2 teams, maar nu krijgt elk team een doel wat ze met elkaar moeten behalen binnen een bepaalde tijd). De Objective-Based Match heeft 4 maps om uit te kiezen, de andere spelmodi hebben er 7. Als je eenmaal een speltype hebt gekozen, en je hebt de game gejoined, mag je een kant kiezen (behalve in Free For All dus). Je kiest hierna je wapen kiezen, buiten het standaard handgun en 5 handgranaten mag je 1 ander wapen kiezen (een rifle, sniper-rifle, a ault-rifle, SMG of rocket launcher).

Vanaf daar is het spelen geblazen. Nou ja... de Nederlandse en andere Europese spelers niet, want zij leiden namelijk aan het "abnormaal-hoge-ping"-syndroom. EA (publisher van MoH:AA) wil maar geen patch uitbrengen voor ons Europeanen, terwijl de Amerikanen en Engelsen deze al wel hebben. Deze patch bevat trouwens ook een in-game server browser, wat dus alweer een pluspuntje is. Laten we hopen dat hier binnenkort verandering inkomt, want online spelen is op dit moment nog zo goed als onmogelijk.

Over het algemeen is Medal of Honor: Allied A ault een subliem spel. Het spel heeft wel z'n minpuntjes maar die zijn niet van levensbelang. Grafisch en qua geluid zit het spel prima in elkaar, de wapens zijn wat mij betreft goed gebalanceerd. Het feit dat de mi ies allemaal gebaseerd zijn op waargebeurde mi ies uit de Tweede Wereldoorlog draagt iets extra's bij aan het spel, evenals de hoge mate van realisme, maar hier moet je wel van houden.

Conclusie: Je geld dubbel en dwars waard!