Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II review doo | Gamer.nl

Ik ben altijd fan van Lord of the Rings geweest. Ik heb alle films gezien en ook alle boeken gelezen. Toen ik hoorde dat hier een RTS van kwam was ik helemaal blij want ik ben erg fan van RTS'en dus ik kon niet wachten hoe het zou zijn. Hoe ik het vond lees je hier.Het verhaal

Ik heb Battle for Middle-earth 1 pas gespeeld na dit spel, en daar volgden ze de film. Maar omdat EA nu ook de licentie van de boeken heeft, maken ze nu er een verhaal van dat niet in de film voorkomt. Je speelt nu met de dwergen en de elven, die niet goed naar voren kwamen in de film. Het verhaal vooral rond de helden Gloín en Glorfindel, een dwerg een met een grote hamer en een elf met een zilveren harnas. Je vecht steeds of tegen de goblins of tegen Mordor op verschillende locaties, zoals in een grot waar een draak is die je moet vermoorden of een groot gebergte waar allerlei reuzen en trollen huizen. Het eindigt bij de vernietiging van Dol Guldur. Dit alternatieve verhaal is op zich wel leuk en goed uitgewerkt met filmpjes en ingesproken stemmen, maar het is veel te kort. De campaign waar je voor het goede strijdt had ik gewoon in een middag uitgespeeld.

Graphics

Deze zijn erg mooi, vooral het water dat prachtig weerspiegelt. Ook de gebouwen zijn vrij hoog gedetailleerd en er zijn ook mooie lichteffecten en schaduwen. De animaties van de soldaten zijn ook mooi. Ze slaan met hun zwaard mooi op verschillende manieren en niet houterig. En voor deze dingen heb je nog niet eens zo'n hele goede computer nodig.

Gameplay

Deze verschilt erg van Battle for Middle-earth 1. Waar je daar specifieke plekken had waar je je gebouwen moest neerzetten, kun je hier je gebouwen neerzetten waar je maar wilt. Dit gaat gewoon op de traditionele manier: bouwer selecteren en gebouw neerzetten. Ook leuk is dat je nu vanuit je fort, dat is het centrale gebouw, muren kunt neerzetten om je kamp te verdedigen. Het allerleukst daaraan is dat je elk stuk muur kunt veranderen tot een pijlentoren, katapult of poort. In dit spel maak je per bataljon meer soldaten dan bij het eerste deel, wat dus ook meer grootschalige gevechten oplevert. Verwacht geen Total War niveau maar het nog steeds best veel units. Over het grondstoffen vergaren kan ik kort zijn: gewoon het grondstoffen-gebouw neerzetten. Let wel op dat je het op het goede stuk grond zet waar je de meeste grondstoffen kunt halen.

Ook een van de leuke dingen in het spel is de Create-a-hero mode, waar je je eigen held kunt maken. Omdat dit een RTS game is is het niet zo diepgaand, maar je kunt wel een best groot aantal verschillende skills voor je held kiezen.

Hoewel de campaign wat kort was heb ik nog wel heel wat uurtjes skirmish gedaan. Je hebt keuze uit een groot aantal maps zoals Minas Tirith, Gondor en Lórien. Wat wel jammer is is dat de AI niet echt heel slim is want ze komen steeds met grote groepen zwaardvechters aanzetten, die na eerst door je cavalerie verpletterd te worden ook nog worden neergemaaid door je boogschutters, wat wel een beetje jammer is. Je kunt ook uit een aantal helden kiezen waarvan sommige niet in de film zaten, zoals Tom Bombadil. Die kun je oproepen en dan gaat hij zingend andere mensen dansend wegschoppen. Hij was mijn favoriete held in het spel.