LittleBigPlanet review door dopsho | Gamer.nl

We hebben alle soort games al wel gehad. Shooters, Fight, Sport noem het maar op, en je kan er zo honderd uit dat gebied opnoemen. Little Big Planet pakt het heel anders aan. Alles in de game is interactief.De game is toegankelijk en laat zien dat de PlayStation 3 ook een ietwat grotere doelgroep kan verwennen. Een wel héél groot tutorial

In meerdere reviews die ik heb gelezen krijg je als minpunt dat de verhaal-mode te kort is. De lezers geloven dit, en zien 't natuurlijk ook als een minpunt. Maar dat is het niet. Helemaal niet zelfs. Je moet de verhaal-modus eerder zien als een héél groot tutorial. Tijdens deze tutorial leer je over de wereld van Little Big Planet. Wat houden alle dingen precies in, en het allerbelangrijkste : om voorwerpen op te pakken. In de verhaal-modus liggen op heel veel plekken voorwerpen, en stickers. Deze heb je heel hard nodig bij het maken van je eigen level. Klinkt ook heel logisch natuurlijk, want hoe meer voorwerpen je hebt, des te uitgebreider en beter je je eigen level kan maken. Ik raad iedereen dus ook zeker aan om voordat je met het creëeren begint de verhaal-modus uit te spelen, en anders gewoon zo ver mogelijk proberen te komen.

Toegankelijkheid

Wat Little Big Planet ook heel speciaal maakt is de openheid van het spel. De vrolijkheid spreekt iedereen wel aan. De besturing is niet ingewikkeld, en iedereen kan de game opzich dus kunnen spelen. Enige wat hierbij jammer is is dat Sony slecht, maar dan ook héél slecht reclame heeft gemaakt voor Little Big Planet. Sony heeft nu naast Singstar ook nog 's Little Big Planet erbij die allebei voor iedereen leuk zijn. Niet slim dus, want hiermee lopen ze mischien wel duizenden of anders wel miljoenen euro's mis.

Gameplay goed, maar toch heel simpel

Little Big Planet is 2-dimensionaal. Dat betekent dat de game heel makkelijk te besturen is, en je dus niet zoveel inzicht nodig hebt, alhoewel sommige momenten moet je echt hard nadenken hoor. Daarnaast bestuur je de game met maar 2 knoppen + de linkerstick natuurlijk. Ook weer heel goed uitgewerkt en toch simpel en fijn. Omdat alles interactief en vrolijk is zal hier en daar vaak een glimlach verschijnen die ook niet snel verdwijnt!

Creativiteit nooit ver te zoeken!

Nadat je zoals ik al had gezegd, de verhaal-mode hebt uitgespeeld zal je snel aan de slag gaan met je eigen level. Omdat je honderden voorwerpen hebt opgepakt, en ook nog je éigen kunt maken, zal je level hoe dan ook uniek zijn. Alles is mogelijk, en alles is heel uitgebreid, maar tegelijkertijd ook heel simpel. Na een degelijke tutorial over het bouwen van je eigen levels zou je alles eigenlijk wel moeten snappen. Van het toevoegen van je eigen muziek tot het plaatsen van een bom, van het maken van je eigen skatepark tot het crëeren van een heuse kasteel. Zelfs iemand met 2-rechter handen zal hiermee creatief zijn hoor!

Samen spelen, samen delen

Bij al dat vrolijkheid hoort natuurlijk ook gezelligheid, hoewel de gezelligheid in de game ook in je eentje nooit ver te zoeken is, is het nog leuker om het met je vriend op de bank te doen. Dit zal naast de gezelligheid en plezier ook nog andere positiefe punten hebben. Met z'n 2-en kun bijvoorbeeld op bepaalde plekken komen de je in je eentje nooit kan halen. Je kan altijd nog online met andere mensen de levels doorspelen. De standaard levels van de verhaal-mode óf je zelfgemaakte level, want die kunnen alle spelers met alle gemak online gooien. En hier en daar zitten er meesterwerken tu en!