Left 4 Dead review door roelofzen | Gamer.nl

Left 4 dead Ik heb deze game al een tijdje in de gaten gehouden, en kwam erachter dat bijna niemand zo sceptisch tegenover deze game stond als ikzelf. Totdat ik het schijfje in mijn computer stopte en het voorfilmpje begon. Wat een godsgruwelijke game.4 overlevenden, 1 doel.

In left 4 dead speel je niet alleen. Je bent namelijk altijd met z'n 4en. En met een hoop zombies. Je kan dit spel offline en online spelen, Offline met computergestuurde metgezellen en online co-op. Ik richt me vanzelfsprekend op de co-op manier, want de maximum leeftijd is te hoog voor mensen zonder internet. Zoals eerder gezegt, je speelt met zijn 4en. Er kan gekozen worden uit 4 overlevenden, Zoey, Francis, Louis en Bill. Elk van deze hoofdpersonen is een typisch filmtypetje, zo is Francis een keiharde biker en Bill een oorlogsveteraan die het hele leven doorloopt met een sigaar in z'n mondhoek. De bedoeling is dat je een campaign doorloopt, wat ongeveer 50min duurt op het niveau normal. Er zijn 4 verschillende niveaus waarop je de campaigns kan doorlopen. Maargoed een campaign duurt dus ongeveer 50 minuten en je hebt 4 campaigns. Hiermee kwam ik uit op een speelduur van ongeveer 3.5 uur, wat niet heel veel lijkt, maar gelukkig heb je de a.i. director, een nieuw kunstje wat ervoor zorgt dat een level nooit hetzelfde is. Zo liggen de wapens elke keer op een andere plek, loop je de ene keer rustig door een gang en de keer erop wordt je uiteen gereten door een zombie, en liggen de mediciijnen elke ronde op een andere plek. Dit zorgt ervoor dat het leuk blijft, en de herspeelbaarheid gaat er flink door omhoog. Maar dit komt vooral door de co-op. Als je namelijk met een paar vrieden gaat spelen, allemaal met een headset, blijkt deze game ongelofelijk grappig. En angstaanjagend, als je ziet wat mensen elkaar aan kunnen doen. Een voorbeeld hiervan is als volgt. Als je een stukje van een campaign doorspeelt hebt, kom je in een safehouse op weg naar het volgende stukje van de campaign. Het is me overkomen dat mijn vrieden er al inzaten en telkens de deur voor mijn neus dichtgooiden! Vervolgens kwam er een zombiegolf, en werd ik gedood.

Gameplay

De gameplay is goed voor mekaar in left 4 dead. De controls zijn simpel maar zeer doeltreffend, al ontbreekt de mogelijkheid om een beetje heen en weer te leunen, wat soms wel handig is als je niet weet wat je te wachten staat om dat hoekje. Ook zul je heel af en toe een beetje het gevoel hebben dat je door de levels glijd, maar dit komt slechts sporadisch voor. Spelers van Counter Strike en andere Valve titels zullen deze besturing herkennen uit eerdere games. De wapens zijn vrij beperkt in L4D, dit had van mij wel iets beter gemogen. De wapens die erin zitten, uzi, sniper etc. werken goed, maar hadden beter uitgewerkt kunnen worden qua aanblik. Tel daarbij op dat het reloaden soms wat ''vreemd'' verloopt, de kogels zitten er opeens in terwijl er geen animatie is, en dit onderdeel had iets beter gekund. Verder werken de molotovs prima, het vuur verspreid zich goed en... wacht vuur! Het vuur in L4D is vrij pijnlijk, zeer slecht gewoon. Gelukkig is het niet ergerend tenzij je er een minuut naar gaat staren. Voldoenend is het wel als er een brandende zombie uit jouw vuurhaag komt lopen. Ook heb je de pipebomb, een bom wat een piepend geluidje maakt en de zombies als honden achteraan renne, om

vervolgens te ontploffen met alle bloederige gevolgen van dien. Ook kunnen objecten uit de omgeving gebruikt worden in de strijd, zoals een jerrican, maar er zijn slechts enkele van deze voorwerpen. De gameplay staat als een huis is mijn conclusie over dit gedeelte.

Crazy zombie style

Natuurlijk heb je al die extreem agre ieve zombies, ookwel infected genoemd in dit spel. Zij komen als muggen op warmte op je afrennen om je dood te slaan, deze n00bs ram je even een kogel door de kop en je loopt door, maar je hebt ook nog speciale zombies.

In left 4 dead heb je zes speciale zombies. De tank; een gigantische hulk die je moet verslaan door samen te werken, (lees: Met zijn 4en je wapens leegknallen en hopen dat je het overleeft). De hunte; bespringt je onverwacht met een afgrijselijke krijs en rukt je aan stukken. De smoker; Trekt je naar hem toe met zijn tong vanaf 30 meter. De boomer; Een zombie Terror Jaap die je onderkotst waardoor er allemaal zombies op je afkomen. En je hebt de Witch, een huilend meisje dat helemaal doorslaat als ze te lang wordt aangekeken. In een normale campaign worden deze bestuurd door de computer zelf, maar zodra je begint aan de speciale versus mode, worden deze speciale zombies, behalve de witch, bestuurd door andere spelers. De campaign blijft verder hetzelfde, alleen je vecht nu tegen wat slimmere opponenten, wat de spanning nog verder opschroeft. Het is nog nooit in een game voorgekomen dat je een zombie zelf kan besturen, op zo een manier als dat kan in left 4 dead. Je kiest zelf je spawnlocatie vanwaar je de jacht mag openenen op de overlevenden. Een nadeel van de versus mode is dat het slechts in 2 van de 4 campaigns te spelen is, maar dit gaat later verholpen worden.

Spielzeit mit der zombies

Natuurlijk, op een gegeven moment wordt l4d saai. Je kan niet eeuwig dezelfde campaigns doen. Gelukkig heeft Valve ervoor gezorgt dat er weer lekker gemod kan worden. Er worden al nieuwe campaigns ontwikkeld, zo wordt de film Dawn of the Dead al nagemaakt. Ook worden er met de mods geheel nieuwe speltypen ontwikkeld, zo wordt er al hard gewerkt aan een map waarin je de beschikking krijgt over een huis en een oneindige hoeveelheid ammo, om alleen maar wave na wave te overleven. Hoelang houd jij het uit? Het ondersteunen van dit soort mods is natuurlijk heel slim gedaan van Valve, het compenseert de vrij korte speelduur van het orginele spel zelf. Dit vind ikzelf wel noemenswaardig, want er hadden best 2/3 extra campaigns bij gemogen. Door de mods wordt dit spel gelukkig wel een epische game, over 2 jaar zal ik dit waarschijnlijk nog spelen.