Er zijn in de loop der jaren al veel GTA-klonen verschenen. Saints Row kon tippen aan de intelligentie en actie van GTA, en bracht tevens een mooie next generation look mee. Just Cause is het voorbeeld van een game die erg z'n best doet, maar het net niet haalt.

Just Cause is eigenlijk GTA maar dan met stunts, een tropisch eiland en een mooie look. Als agent Rico moet jij ervoor zorgen dat de revolutie op San Espirito succesvol verloopt, en daarom een aantal mensen uitschakelen. En daar houdt het op; het hele verhaal van Just Cause zit om dit plot gewikkeld. Op een gegeven moment ben je dat plot wel zat, en dan zit je vast. Want er is niet veel meer te doen dan missies uitvoeren die stuk voor stuk op elkaar lijken.

 

Je hebt een aantal wapens om je missies te voltooien, maar ze zijn eigenlijk in 3 categorieën te plaatsen; pistool, geweer en raketlanceerder. Je hebt ook bommen en kan wapens gebruiken die bij een aantal voertuigen ingebouwd zitten. Deze zijn handig, vooral de raketten, maar zorg ervoor dat je niet dichtbij een voorwerp staat als je er eentje afvuurt, want dan gaat je voertuig ook kaboem. San Espirito is verdeeld in een aantal provincies en om de game te voltooien moet je elke provincie overnemen en onder controle houden. Als je de president hebt uitgeschakeld, zijn nog steeds alle provincies onder controle van de regering en om dat te zien is erg frustrerend. Al die rode vlakken zetten je aan het denken hoe lang je bezig gaat zijn om ze allemaal te overwinnen. Je kan dan 2 dingen doen; de opdracht aangaan, of grote groene "uit"-knop indrukken.

Het op en neer springen van auto naar auto en uit je vliegtuig stappen op 2400 meter hoogte gaat ook vervelen. Hoeveel stunts er ook mogelijk zijn, er zit niet veel variatie tussen. Meestal is het parachute openslaan, skydiven, springen naar een andere auto en daar houdt het op. Ze zorgen voor meer afwijking van GTA, maar daar houdt het dan ook op en in tegenstelling tot de onwijs vele missies in Saints Row, is het bij Just Cause alleen mannetjes neerschieten en van het ene punt naar het andere komen. Na de story missions is dit het enige waar de game nog op leunt en langer dan een half uur ga je dit niet volhouden.

En daar houdt het op. Veel gebeurt er niet in Just Cause, en zeker na het uitspelen van de story missions valt er niet veel meer te doen. Er is zeker nagedacht over Just Cause, maar een gebrek aan variatie en missies slaat deze GTA-kloon knock out.