Harry Potter is vaak het doelwit geweest voor moordlustige gamereviewers die de jongen die bleef leven graag een toontje lager laten zingen. Maar dit jaar is het anders: met een debuut op de Next-Gen consoles (en de waarschijnlijk unieke belevenis op de Wii, maar dat heb ik nog niet geprobeerd) zijn de graphics ge-update en is het een nieuwe, frisse start voor Harry Potter. Een goed verhaal, een goeie film, een goeie game?

Het Verhaal

Het volk van de toverwereld is niet zo enthousiast met Harry als hij zijn ervaring verteld van de dood van Carlo Kannewasser en de herrijzing van Voldemort. Uit pure angst draait de Minister van Toverkunst Harry de rug toe en doet z'n best om iedereen te laten geloven dat er helemaal geen sprake is van een terugkeer. Wanneer Harry wordt aangevallen door dementors in een korte tunnel bij zijn woonplaats in bijzijn van Dirk, zijn neef, begint de wanhoop pas echt toe te slaan. Harry komt erachter dat zijn ouders deel waren van de Orde van de Feniks, bestaande uit o.a. Dwaaloog Dolleman, Sirius Zwarts en Remus Lupos. De Orde verzamelt hevig om de strijd aan te kunnen gaan met het toenemende leger van Voldemort. Eenmaal teruggekeert op school vindt hij de vervanger van Dwaaloog Dolleman als vervangeres van Verweer tegen de Zwarte Kunsten, Dolores Omber, die niet alleen het complete vak overhoop werpt en kinderen verbiedt te oefenen met spreuken maar ook nog eens zich gaat bemoeien met het schoolbestuur, namens zij werkt bij het Ministerie en opdracht heeft gekregen alles wat beter in de gaten te houden. Harry richt de S.V.P op, de Strijders van Perkamentus, een groep jonge tovenaars van Zweinstein die zich voorbereiden op de buitenwereld.

Het verhaal wordt verteld tijdens filmpjes en vooral de geanimeerde filmpjes zijn erg leuk om aan te zien. Met zo'n dik boek is het moeilijk om het naar een film te transleren, en dan ook nog naar game is een moeilijke taak en het is EA helaas niet compleet geslaagd. Er worden veel dingen rommelig weggelaten, zowel in de film als game, en terwijl je 50% van de game de strijders moet verzamelen had er wel wat meer ingemogen.

Graphics

Het eerste dat opvalt is een gigantisch Zweinstein, ongelofelijk gedetailleerd met bakstenen, fakkels en bankjes. Het ziet er geweldig uit en is absoluut alles wat je wilt hebben als je de game koopt. Met geheime doorgangen, interactieve portretten en bewegende trappen is dit de allerbeste Zweinstein die EA tot nu toe heeft gemaakt. De personages zelf zien er ook niet al te slecht uit, hoewel hier en daar wat gezichtsuitdrukkingen wel toegepast mogen worden. Het zijn wel echt gewoon Harry, Ron en Hermelien, hoewel ik het nog steeds jammer vind dat ze niet hun stem hadden kunnen verlenen. Niet dat Daniel (Harry) het nodig heeft, hij heeft zojuist in één klap 88 miljoen pond ontvangen. Tsja. De omgeving reageert op elke spreuk die je erop afvuurt. De meeste spreuken werken niet op de voorwerpen, maar "Wingardium Leviosa", de optil-spreuk, "Accio", de trek-spreuk en "Depulso", de wegduw-spreuk reageren op bankjes, schilderijen, peren en nog veel meer.

Spreuken

Het toveren wordt uitgevoerd met de rechter-analogstick. Ze zijn heel makkelijk uit te spreken, maar omdat ze deze stick in beslag nemen blijkt richten nogal moeilijk te zijn. Cameraposities zijn afgestemd en werken vrijwel goed, maar nog steeds heb ik liever controle over de camera. Er zijn tal spreuken, van basisspreuken tot duel-spreuken die geactiveerd worden met RB. Je kan iedereen beheksen en dit is behoorlijk grappig, vooral met de "Levicorpus"-spreuk, die het slachtoffer op z'n kop hangt waarna jij gewoon erop los kan knallen met je "Expelliarmus"-spreuk. Ook zijn typische spreuken teruggebracht als "Petrificus Totalus" die de persoon verlamt. Het duelleren is erg geslaagd en zeker als het tegen meerdere personen gaat is het een leuke belevenis. Er is geen "Health"-bar dus je moet zelf uitzoeken hoeveel je aankan.

Extra

Naarmate je vordert in de game en dingen ontdekt, krijg je "discovery"-points, die dingen onthullen in de "secret room". Jenny komt wel érg veel langs om je te vertellen dat er iets nieuws te zien is en ze zegt eigenlijk elke keer hetzelfde, dus een tekstje onderaan het scherm was ook wel voldoende geweest. De "geheimen" zijn interviews met de cast en gamemakers, die wat meer vertellen over het maken van het spel. Ze zijn erg leuk om aan te zien, maar het liefst nádat je de game voldooid hebt omdat ze nogal veel cutscenes onthullen. Verder zijn er troffeeën, oorkondes en concept art, wat minder om aan te zien. De toevoeging van deze filmpjes houdt je wat langer zoet, maar eigenlijk zie je meer als je naar Gametrailers.com gaat, omdat daar ook heel veel production diaries te zien zijn, met minder interviews maar meer Making-of materiaal.