Ik drop de bom gelijk maar: ik ben er niet zo enthousiast over.

Wel eens interessant om Halo 3 te bekijken vanaf mijn standpunt: ik heb nog nooit Halo of Halo 2 gespeeld of bekeken, bestudeerd of geïnspecteerd. Ik heb géén idee van Halo, behalve het feit dat de groene man Master Chief heet en dat hij een zware stem heeft. Ook ben ik erachter dat Halo een soort systeem is die 2 ringen verbind en zo geheime informatie vrijlaat. En daar houdt het op. The Flood? Ik dacht aan een vloedgolf en ik vrees dat ik niet de enige was. Spartan? Mijn kop wees naar 300. Maar Master Chief had géén six-pack-exposend pakje aan. En geen speer, uiteraard. Dus ging ik maar ervan uit dat Spartan een soort groep soldaten was. Ik weet het trouwens nog steeds niet.

Zonder deze informatie is het verhaal niet te volgen. Blijkbaar is Master Chief neergestort en dat was dan ook de 'spannende cliff-hanger' van Halo 2, neem ik aan. Maar: hij staat op met een toffe dialoog en is weer klaar voor actie. Een boel kleine kutbeestjes later blijkt dat de tutorial erop zit en het echte werk mag beginnen. Ik had geen flauw idee dat er een 48-hour trial op Xbox Live was, dus hulp van m'n teammates kon ik ook vergeten. Wat zíjn ze dom! Echt niet normaal. Ik heb er een aantal gewoon gelijk afgeknald want ze stonden de hele tijd in de weg. Nu ben ik al geen fan van het 1st-person idee en als zij dan ook nog in m'n zicht gaan staan mogen ze ophoepelen.

De graphics mogen er zijn. Er zijn veel locaties en vooral de open-lucht locaties springen eruit. Er zit een aardige belichting-engine in en hoewel de personen er niet echt mooi uitzien, zien ze er in een Spartan-pak een stuk beter uit. Naar mijn mening is er wel een absoluut tekort aan vijanden. Ik had, zeker met deze hype, verwacht dat er een stuk meer variatie aanwezig zou zijn. Don't get me wrong: er zijn zeker mooiere spellen op de markt hedendaags, maar Halo 3 is echt niet lelijk te noemen.

De gameplay vond ik wat tegenvallen. Uiteraard, er is een grote collectie wapens en de wagens zijn best cool om in te rijden, maar de controls bleven voor mij wat achter. Zie ook deze doc. Het knallen kan wat gaan vervelen en zeker de machinegeweren komen op een gegeven moment je neus uit. Er zijn ook plasma- en laserguns, deze zijn op te laden voor een krachtiger schot. Maar dit vind ik een afrader want de kans dat je raakt is bij Easy al klein. Ik kwam op het eind pas erachter dat de X-knop dient voor schilden en een soort bubbels waarin je je kan verschuilen voor vijandig vuur. Misschien was een kleine tutorial handig geweest, zeker voor de mensen die er net invallen en ook al geen ene bal snappen van het verhaal. Overigens zijn de wapens of voertuigen niet echt vernieuwend: we hebben ze allemaal al gezien in games als BioShock of Battlefield.

Oh ja; deze game praat tegen mij! Ik wilde een muziekje aanzetten want ik werd een beetje depri van de soundtrack, en toen zei hij 'Als ik jou was, zou ik de muziek uitzetten, want als je Halo 3 écht wil meemaken, moet je hem in volle glorie beleven!'. Ja balleh, ik doe wat ik wil. Bouw dan een systeem in dat je muziek uitgaat in de cutscenes, of dat de dialogen er gewoon doorheen gaan. Want alle FX en Dialogues worden uitgeschakeld als je een custom soundtrack aanzet.

Tsja, ik kan niet zeggen dat ik me niet heb vermaakt met Halo 3, maar ik vond Transformers interessanter. That's just the way it is.