Halo 3: ODST review door Badguy1945 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De nieuwe Halo titel van Bungie is net uit, er staat een ander in de planning en dat allemaal nadat bungie een tijdje geleden had verklaard klaar te zijn met de Halo Franchise.

Maar is de nieuwe titel wel goed genoeg om een aankoop waard te zijn?

Na het wanproduct getiteld Halo Wars waarin de covenant ineens in een roze verfemmer was gegooid, zijn de covenant weer terug en dit keer ook gevaarlijker dan ooit.

In Halo ODST speel je als de Rookie; een Orbital Drop Shock trooper die met zijn hele team uit de baan richting zijn doel is geworpen en beland in de stad New Mombasa in tegenstelling tot een Covenant ruimteschip wat het doel was van de mi ie.

Eenmaal op de grond beland is zijn team afgesplitst en na een schoonheid laapje van 6 uur komt 'the Rookie' weer bij en gaat vol goede moed op zoek naar zijn team.

Dit is echter niet het enige verhaal in de game aangezien er ook een zijverhaallijn is, de zogenaamde “Sadie's Story” het verhaal gaat over een vrouw 'Sadie' die in tegenstelling tot alle andere inwoners met hersens niet uit de stad maar naar het midden van de stad wil waar haar vader is, niet echt bijster slim als er hordes aan covenant door de straten marcheren.

De audio logs hebben als leuke bijkomstigheid dat je Superintendent weapons Caches vrijspeelt waarin leuke speeltjes voor je staan opgeslagen.

Het spel word aangeprezen als een free roaming game maar echt veel te roamen valt er niet, het enige wat er naast de 7 mi ies te doen is zijn de audio logs vinden, dit heb je echter binnen een uurtje zoeken wel gehaald. Geen verdere sidemi ions, geen niks.

Iedere mi ie op Heroic single player duurt gemiddeld 30 minuten, op normal met 4 player co-op duren de mi ies zo'n 5-10 minuten.

Het verhaal word flashbackmatig vertelt, elke mi ie begint met 'the rookie' die een voorwerp vind en daardoor de flashback voorgeschoteld krijgt.

Vervolgens speel je als een van de teamleden van The rookie; Buck, Dutch, Mickey en Romeo.

Het verhaal is voor FPS standaarden zeker een van de beteren, het verhaal zelf is niet veel bijzonders; jij bent hier, je teamgenoten zijn mi ing in action, zoek ze! Maar de manier waarop dit word gebracht is op een zeer leuke manier die ervoor zorgt dat je het verhaal wilt uitspelen, de goede voiceacting is hier mede verantwoordelijk voor.

Maar wat wil je als je acteurs van de cast van Firefly binnenhaalt om de stemmen van personages te doen? (behalve Rookie dan, die heeft zijn tong ingeslikt in zijn schoonheid laapje.)

De stad zelf speelt een belangrijke rol, de complete stad word aangedreven door een Artificial intelligence, de zogenaamde Superintendent; deze bestuurt echt ALLES in de stad, verkeersblokkades, treinen,tot afval ophalen met gepantserde Elephants… you name it en de superintendent bestuurt het.

Op visueel vlak is het niet state of the art maar weet wel een mooie en redelijk geloofwaardige stad neer te zetten, dit komt vooral door de zeer desolate sfeer die in de stad heerst, vernietigde voertuigen staan op de wegen, de superintendent kloot wat rond met wegblokkades er lopen bijna alleen maar covenant rond in de stad en ook de muziek complementeert de sfeer zeer goed.

Wat wel opvalt is dat de straten redelijk 'schoon' zijn, nee niet wat afval betreft, maar wat lijken betreft.

In een grote stad als New Mombasa waarin een klein tijdje geleden een covenant invasie is geweest verwacht je niet alleen vernietigde voertuigen… je verwacht ook lijken.

Maar zijn die er? Alleen een paar New Mombanese politieagenten en Marines liggen dood te wezen maar er is geen doodgewone dode stadsinwoner te bekennen op eentje na.

Het spel zou tactischer zijn dan de andere Halo titels, je hebt dan ook een silenced SMG en Pistol.

Althans ze zouden silenced moeten zijn, maar de unsc heeft hier een beetje een miskoop gedaan aangezien ze totaal niet silenced zijn.

Elke grunt binnen een straal van 150 meter kan horen dat jij een headshot schiet met je zogenaamd silenced pistooltje.

Erg veel tactischer is het ook niet, het speelt nog steeds zoals Halo 3; Je kan ietsjes minder hoog springen maar toch kan je nog steeds over een marine heen springen.

De healthbar is ook weer terug uit halo 1, wel met een soort overshield die hier stamina word genoemd, zodra je stamina op is krijgt je health het te verduren en moet je op zoek naar een healthpack die overal in new mombasa verspreid zijn.

De game is ook niet veel moeilijker dan halo 3, het is alleen makkelijker om dood te gaan.

De wapens zijn niet erg veel veranderd, de battle rifle is even een blokje om en het pistool met de scope is weer terug voor de rest zijn er wat aanpa ingen gedaan aan het bestaande halo 3 arsenaal, de A ault rifle klinkt niet meer zo erg als een kermisklappertjespistool en de SMG heeft een scope en een niet werkende silencer gekregen.

De wapens klinken nog steeds ietwat speelgoedachtig maar ze klinken al zeker wat beter.

De beste toevoeging in de game is toch wel de nieuwe modus Firefight.

een Co-op game modus waarin je met zijn 4en oneindig veel covenant over de kling kan jagen.

Dit kan uren plezier opleveren als je eenmaal met zijn 4en bezig bent en de uurtjes vliegen voorbij voordat je er erg in hebt.

De modus bestaat uit sets, rounds en waves. In elke set gaan er weer andere skulls aan zoals bijvoorbeeld; Catch (vijanden gooien meer granaten) en Famine.(vijanden laten wapens vallen met minder ammo)

Elke set bestaat uit 3 rounds met elk 5 waves waarvan de laatse wave van elke 5 in een round je word bestormt door brute chieftains.

Daarnaast krijg je na het uitspelen van een set een “Bonus round” hierin vliegen alle skulls aan en word je bestormt door oneindig veel grunts die zeer graag granaten gooien.

De ai in de game heeft zeer veel beperkingen, de covenant zijn zeer goed in het gooien van granaten, maar hebben moeite met het lopen om muurtjes of het begrijpen dat als de speler op een brug staat en zij eronder dat je dan geen granaten recht omhoog moet gaan gooien.

De ai van je teamgenoten is al niet veel beter, je ODST teamgenoten zijn onsterfelijk maar kunnen niet bijster goed met hun wapens overweg, en dan word jij de rookie genoemd!

De Marines en NMPD (New Mombasa Police Department) agenten gaan hilarisch snel dood in vergelijking met jou en zijn net als alle anderen, niet bijster slim.

Het gebeurt ook vaak genoeg dat de covenant of marines/agenten hun eigen troepen uitschakelen of dat ze zelfmoord plegen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou