Grand Theft Auto IV (PC-versie) review door Tycoonbotnew | Gamer.nl

Een beetje laat is deze review wel, maar veel tijd had ik de laaste tijd. Al vanaf het moment dat ik hoorde dat deze game zal uitkomen, wilde ik de game al. Alleen het spel kwam alleen uit voor de xbox 360 en de ps3, twee consoles die ik niet heb en ook niet zal kopen/krijgen. Dus ik hoopte maar dat GTA IV ook een keertje naar de PC zal komen. En na 3 maanen wachten en met leden ogen naar console gamers staan te kijken kwam het verlo ende nieuws! GTA IV kwam naar de PC! Ik natuurlijk harstikke blij, maar er was wel 1 maartje; ik moest nog eens 3 maanden wachten! Ik zat al uit verveling Runescape te doen..... En toen werd GTA IV ook nog eens uitgesteld en werd hij uitgebracht op de dag waarop ik mee deed aan een lesmarathon! Ik had het geluk dat mijn lieve, aardige moeder in een paar tu enuren thuis was, zodat ik in iedergeval de boekjes etc kon lezen. Maar ik kon het spel pas vrijdagmiddag spelen (jep hij kwam uit op woensdag, maar dat betekent voor mij werken tot 9 uur)! Waar ik de energie vandaan haalde is nog op heden mij een raadsel (je weet wel, ik deed mee aan een lesmarathon (24 uur!) was wel leuk). Ach ja laat ik maar aan de review beginnen. Het verhaal

moet ik daar nog wat over vertellen?

De beginselen

Na het spel uiteindelijk aan de praat te krijgen (ging wel soepelere dan ik dacht), was ik verbaasd over de pracht en praal van het spel, maar ook over de framerate. Bleek ook nog eens dat miijn pc op de instelling die de auto dinges niet aan kon. Dus maar aanpa en die perimeters en een nieuwe driver installeren. Nu heb ik instellingen gelukkig zo dat het spel tenminste een beetje draait. Dus ik ging maar verder met het spel. zelfs op het aller laagste ziet het spel enorm goed uit. De details, auto's, de mensen! Het was prachtig zolang je maar niet te veel ergerde aan de korrillige beeld (800x600 70Hz). En zoals de goede traditie voor schrijft, zijn de eerste mi ies de mi ies die je van alles leren. Ze zijn alles behalve saai pmdat je nog steeds verbaasd zit te kijken naar de details en zit te luisteren naar het verhaal van Roman die goed is ingesproken is door meneer Jason Zumwalt (handig dat boekje!). De voice acting is weer top zoals het hoort in een GTA spel. In de eerste mi ie krijg je een mobieltje die een belangrijke rol speelt in het spel. En daar zie je weer de heerlijke humor van het spel, namelijk het mobieltje heet Bagger (Engels uitspreken!). Dat kan je zien als bedelaar maar ook als bagger (Nederlands uitspreken!). Heerlijk! Alleen heb ik wel problemen mee dat ik inplaats een menu in het mobieltje sleceteert eigenlijk schiet. Kan ik de politie wéér van me afschudden. Ach ja, na een paar mi ies spelen was het me ook opgevallen dat je de kogelgaten in auto's blijft zien, en dat mensen ook echt realistisch reageren als ze worden beschoten! Ik schoot iemand in zijn buik en volgde hem de hele tijd. De reden waarom ik doe, was dat de makers zeiden dat de mensen niet zomaar worden gespwant, maar ook echt een doel hadden om ergens naar toe te gaan. En hij had gelijk ook!! Dat mensje wat ik bijna kapot had geschoten liep naar het ziekenhuis toe! Ik was verbaasd dat dit ook echt kon! Het ziekenhuis lag helemaal aan de ander kant van het eiland! Prachtig! Bij een mi ie moet je een taxi nemen. Ja echt! Voor het eerst in de GTA geschiedenis kan je ook als pa agier in een taxi zitten! Alleen wel oppa en dat je niet schiet als je in de taxi zit, als je eigenlijk op je mobieltje wil kijken. En we nu toch over op nbaar vervoer hebben. Ik heb me altijd geërgerd dat ik nooit als pa agier in een bus kan rijden. En nu is het gewoon de vraag waar zijn de bu en? Je ziet ze wel staan op Star Junction en bij een grote bu tation, maar voor de rest rijden ze soms sporadistisch rond. Bij de treinen is het zo, waar gaan ze naartoe? Ik zou echt blij zijn als iemand me verteld hoe die lijnen in elkaar zitten, kan ik tenminste uit de trein komen waar ik wil zijn.

Keuzes

In de eertse paar uren blijf je maar verbaasd zijn wat het spel je laat doen. Er is zoveel leven in de stad! Na een aantal uren het spel spelen, krijg je een mi ie waar je iemand moet doden. Als je eenmaal bij hem aankomt begint hij te rennen. Dus jij begint ook maar te rennen. En dan kom je weer bij iets om over verbaast te zijn! Je kan als een echte freerunner (zo heet het toch?) over daken, hekjes, opstakels en nog veel meer springen! Je kan nu ook eindelijk een ladder beklimmen. Dit freerunnen is echt een aanrader om een keertje uit te proberen! Maar laten we terug gaan naar de mi ie, want die brengt ook weer iets belangrijks mee. Op het laaste valt degene die je achtervolgt, maar weet zich nog net aan de rand vast te houden. Nu heb je de keuze; hem doden of hem laten leven. En aangezien ik graag evil en niks van achiements wil weten heb ik hem maar gedood.

Achievements

En ik nu toch over achievements heb, ze zitten er ook in. Mijn mening over achievements is niet echt denderend. Had ik eerst aan vier sterren politie achter me aan en ik had geen zin om tegen hun te vechten, dus probeerde ik maar om weg te komen. Door goed geluk ben ik ook weggekomen en krijg opeens een irritant seintje dat ik een achievement heb vrijgespeel (ok prestatie, maar wat is het verschil?). Mag ik nou ook zelf leuke dingen doen en bedenken? Heb ik ev n zin om enorm veel politie achter me aan te krijgen en dat lukt me ook. Na 5 minuten de politie van me af te houden, krijg ik weer een irritant seintje van dat ik een achievement heb gehaald! Het heeft me **%&@#*^%$ leven gekost! Laat mezelf ook nog wat doen en bedenken!

multiplayer

Jahoe, deze GTA heeft eindelijk een officiele multiplayer! Zolang je geen quick match doet, kun heel makkelijk de modi's en servers kiezen. Het probleem is alleen, als je een PC hebt die niet de beste is (zoals de mijne!), kan het zijn dat je gekickt wordt omdat je te langzaam bent! Dat is enorm irritant! Maak dan ook de engine beter voor langzamere PC's! Optimaliseren heet dat! Zo ver ik de multiplayer heb kunnen doen ziet het er goed uit!