Forza Motorsport 2 is de logische opvolger van Forza Motorsport op de Xbox. Deze keer verschijnt de game van Turn10 op de Xbox360. Forza Motorsport was al een verrassende topper. Is Forza Motorsport 2 dat ook?

Om daar achter te komen moeten we de game maar eens goed bekijken. Je start de Career en je komt gelijk voor een keuze te staan. Je hebt keuze om naar Amerika, Europa of Azië te gaan. Gevolg van die keuze is dat de auto's in het werelddeel dat je gekozen hebt, een stuk goedkoper zijn. Ik kies natuurlijk ons eigen Europa en ga aan de slag met een Audi Quattro.

In Forza Motorsport 2 zitten maarliefst 300 auto's. Dat is natuurlijk minder als de ongeveer 500 auto's in Gran Turismo 4, maar ik vind 300 ruim voldoende. Deze auto's zijn verdeeld in 10 klassen, van laag naar hoog: D, C, B, A, S, U, R4, R3, R2 en R1. In de klasse D zitten auto's die voor iedereen betaalbaar zijn. Voorbeelden zijn veel VW Golfs en Honda Civic's. In de C klasse zitten iets duurdere auto's als Mitsubishi Lancers en Nissan Fairlady's (350Z). B klasse auto's zullen al voor veel mensen onbetaalbaar zijn. Auto's als Porsche Boxter en Chevrolet Corvette is al een B klasse auto. De A klasse auto's zijn echte Supercars. Hier zul je veel Ferrari's en Porsches vinden. De S klasse bestaat uit auto's die ongeveer €1.000.000,- zal kosten. Bijvoorbeeld de McLaren F1 GTR en Mercedes-Benz CLK-GTR. De U klasse bestaat precies uit 2 auto's: de TVR Cerbera en de Concept Car van Chrysler.

Zoals je wel gemerkt zal hebben zijn alleen de klassen D t/m U besproken. De klassen R4, R3, R2 en R1 zijn er ook nog. Deze klassen bestaan uit de auto's waarmee bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans wordt gereden. Hier vindt je dus de 'echte' auto's.

Maar we zijn nog zeker niet klaar met de auto's. Na het racen is er namelijk genoeg te doen met je auto. Je kunt bijvoorbeeld je auto zo uitbreiden dat je miezerige D-klasse auto een racemonster van de U-klasse wordt. Wat niet kan is een R4-klasse auto uitbreiden tot een R1-klasse auto.

In de game zitten 13 verschillende locaties en ongeveer 60 verschillende circuits. 60 verschillende circuits is op zich wel veel, maar toch heb je vaak het gevoel dat je op het hetzelfde circuit rijdt, omdat ¾ van het circuit gewoon hetzelfde is, jammer.

Grafisch gezien is de game niet perfect, maar ook zeker niet slecht. In-game ziet het er allemaal goed uit, maar de omgevingen zijn vaak erg kaal. Maar in sommige gevallen is dat in het echt dan ook wel weer zo.

De physics van Forza Motorsport 2 zijn ook niet slecht. Er zit een goed schademodel in en je auto reageert heel erg realistisch op schade van je auto.

Qua realisme is Forza Motorsport 2 zeker de beste race-game wat ik gespeeld heb, en geloof me, ik heb veel race-games gespeeld. Zoals ik al eerder zei, de schade is erg realistisch, maar het besturen van de auto zelf is dat ook. Bij de lagere klassen merk je daar weinig van, maar als je een beetje goede auto van de A-klasse of hoger krijgt, merk dat je auto steeds lastiger te besturen wordt. Zo is het dus niet mogelijk om in één keer je gas vol in te drukken, want dan verlies je veel tijd. Hetzelfde geldt voor de remmen. Ook zal je later last krijgen van onder- en overstuur. Voor een klein deel is dat mogelijk te veranderen door je instellingen meer aan te passen naar je eigen rijstijl. Als je geen verstand hebt van auto's is dat geen probleem, alles staat netjes beschreven wat alles inhoudt en wat er veranderd. Je moet dan wel verstand hebben van Engels. Ook is het mogelijk om tijdens de race of replay je 'telemetry' aan te zetten. Daar staan alle data even voor je op een rijtje. Bijvoorbeeld hoeveel schade je aan je auto hebt, hoeveel G-krachten er nu op je wordt uitgeoefend en wat je bandentemperatuur is.

De hulpmiddelen in Forza 2 zijn meestal wel handig, zoals gewoonlijk krijg je de keuze of je zelf wilt schakelen of dat dat automatisch gaat. Maar het is ook mogelijk je Traction Control, ABS (Automatic Braking System) en je Stability Control. Traction Control zorgt ervoor dat je bij het accelereren geen tot weinig wielspin krijgt. Je ABS zorgt voor wat extra remhulp in de bochten. Stability Control zorgt er voor dat je geen onder- of overstuur krijgt in de bochten. Wat ook erg handig is, is dat het ook mogelijk is een racelijn op de baan te zetten. Hierop is te zien hoe je het beste een bocht kunt aansnijden, waar je moet remmen en waar je weer vol op je gas moet. Maar al deze hulpmiddelen raad ik aan alleen aan te zetten als je beginner ben. Een gevorderde racer kan best zonder. Overigens is het zonder hulpmiddelen veel uitdagender dan met hulpmiddelen.

Als je even geen zin hebt om te racen, kun je altijd je eigen auto mooier maken. En dat kan in Forza 2 heel erg goed. Met behulp van vierkantjes, driehoeken, sterretjes, rondjes en andere figuren kan je werkelijk alles maken. Natuurlijk zitten er ook gebruikelijke figuren als vlammen, strepen en tribals in.

De AI in de game is heel erg goed te noemen. Ze geven je zo min mogelijk ruimte om je er voorbij te laten gaan, maar als je naast je tegenstander rijdt geven ze je wel de ruimte om er voorbij te gaan om te voorkomen dat het eindigt met een crash. Als je zelf in je ééntje crash en er moeten tegenspelers voorbij, proberen ze je ook uit alle macht te ontwijken om vervolgens, zonder schade, verder te rijden.

Maar het leukste van het hele spel is nog niet eens aan bod gekomen en dat is natuurlijk de multiplayer. Het is mogelijk om met maximaal 8 auto's over de baan te crossen. In de multiplayer kan je ook je eigen gemaakte auto uit de Career mode gebruiken. Multiplayer is eigenlijk gewoon hetzelfde als singleplayer, maar dan uitdagender, moeilijker en je kunt gewoon gezellig praten met je tegenspelers. Wat je alleen vooral niet moet doen is anderen eruit knallen, want dat kunnen je tegenstanders meestal niet appreciëren. Dan wordt je meteen aan het einde van de race gekickt.

[url=http://forzamotorsport.net/forzamotorsportnet/handlers/forza2handler.ashx?ID=1052570&mode=7