Fire Emblem: Shadow Dragon review door MetalSonic | Gamer.nl

Intro

Er was eens in een land ver, ver weg een kasteel. Er waren ridders, er waren draken en er was een prinses die moest worden gered. Het spreekt voor zich dat je goede en slechte mensen had en dat sommigen in staat waren om magie te gebruiken. Het is de wereld die vroeger wel werd verfilmd in kinder series zoals The Knights of Tirnanog. Het is deze setting waar ik deze week in heb rondgelopen en dan ook nog eens meer dan me lief is. Aangezien ik last heb van een uitwendige oorontsteking en niet zoveel kan skiën als ik wil moet er maar op de DS gespeeld worden. Ik ga het in deze review splitsen naar de goede en de slechte kanten van het spel net zoals dat het goed versus het kwaad weer centraal staan.

De goede punten

Fire Emblem is een spel dat het heel erg ervan moet hebben dat het een sterk verhaal heeft en dat er talloze gesprekken zijn tu en de verschillende characters. Er zijn verschillende personages die jouw leger kunnen joinen. De gameplay van Fire Emblem is een mix tu en het tactische van een rts zoals advance wars in combinatie met het levelen van je units van een standaard rpg. Het is een turn based rts, jij en de ai doen afwi elend zetten waarbij je je units een aantal vakjes over het bord verplaatst. Als je unit zoals een archer/ mage/ knight of dragon een gevecht gewonnen heeft dan zal hij experience krijgen. Verliest hij een gevecht, dan is het game over voor die unit. Die unit komt niet meer terug en is dus gewoon dood. Units die kun je gevecht na gevecht inzetten waarbij er een keuze is tu en veel units. Je kan aan het begin van een nieuwe chapter soms kiezen voor 10 units en soms voor 14 units.

De slechte punten

Ondanks dat de gameplay goed in orde is en doet wat het moet doen heeft dit spel ook tal van slechte dingen. Zo levelen units minder snel dan op de gba en is het verhaal in deze Fire Emblem alles behalve sterk. Het komt erop neer dat je koninkrijk veroverd is en dat je dat gaat terugveroveren. Ondertu en val je vele andere kastelen aan zonder dat ze wat diepte hebben. Als ik het vergelijk met de Fire Emblem voor de GBA dan mis ik de diepte van dat verhaal. Ik wil bij een Fire Emblem in het verhaal gezogen worden en allemaal bijzondere plotwendingen in het verhaal mee maken. Dit gebeurd helaas niet. Verder ben je ook in deze fire emblem weer verplicht om units te laten vechten in een arena. Dit is saai en voelt aan als "work work"