FIFA World Cup Germany 2006 review door Gamer24 | Gamer.nl

Het is kerst (geweest)! Dit is de reden dat we vandaag geen review hebben over een gewelddadige game als Call of Duty of Gears of War. Nee, vandaag houden we het simpel met een voetbalgame, genaamd 2006 FIFA World Cup.

Zoals de naam al doet denken, 2006 FIFA World Cup is gebaseerd op het Wereldkampioenschap Voetbal in Duitsland, 1½ jaar geleden. En aangezien FIFA in de naam zit, wordt die weer ontwikkeld en uitgegeven door EA. EA staat onder andere bekend door de FIFA reeks, maar ook omdat ze hun games ontzettend uitmelken. Dat is niet al te positief, en ik val maar gelijk met de deur in huis. Over deze game ben ik ook niet al te positief.

Maar laten we bij het begin beginnen, deze game draait natuurlijk volledig om het WK voetbal, maar dat betekent niet dat we beschikking krijgen tot maar 32 landenteams die zich gekwalificeerd hebben. Nee, EA pakt het anders aan, ze zetten gewoon elk land met een nationaal elftal in de game. Dat is één besli ing die wel érg goed is van de game. Dit betekent dat er honderden landenteams in de game verwerkt zitten, en dat is een goede keuze.

Met zoveel landen moet je dus ook wel meer modi's maken dan alleen de World Cup zelf. Zo kan je de gehele kwalificatierondes van elk continent spelen, en de origineel gevonden Global Challenges. In die Global Challenges speel je belangrijke wedstrijden die al jaren geleden afgelopen zijn. Zo bestaan er Challenges die gaan over een groepsronde wedstrijd uit het jaar 1980. Meestal spring je dan midden in een wedstrijd in om je land je land uit de brand te helpen.Zo is er bijvoorbeeld een Challenge dat je 2-0 achter staat in de 60e minuut, en jij moet er minstens een gelijkspel van maken. Kan dus erg leuk zijn, totdat je Challenges tegenkomt dat je 2-1 achter staat in de 83e minuut, en je moet zien te winnen. Zo zijn er een aantal meer Global Challenges die werkelijk onmogelijk zijn.

Maar als je dan besluit een WK te beginnen met ons eigen Oranje, weet je meteen waarom je het doet. Je start een wedstrijd op en je voelt meteen de heerlijke WK-sfeer over je heen komen. Spreekkoren vanuit het publiek, hele mooie graphics en erg goed commentaar. Heerlijk, is het, totdat de wedstrijd begint. Want de besturing werkt nog steeds op de 'ouderwetse' manier, wat in het begin erg wennen is, verder plakt de bal nog steeds aan de speler zijn voet en voelt het allemaal erg onrealistisch aan. Bovendien is het zo dat als je doorgebroken ben, het nog steeds erg lastig is om te scoren. En dat, terwijl het wel mogelijk is om met je centrale verdediger, van buiten het strafschopgebied, de bal in de kruising te schieten. Zo komt er langzaamaan steeds meer frustratie opborrelen.

Zo valt er eigenlijk wel heel veel negatiefs te zeggen over deze game, zoals erg ongeïnspireerde Achievements. Zo krijg je al 50G door Duitsland te verslaan. Ook zitten er wel volksliederen in de game, maar die krijg je alleen te horen na de wedstrijd. Hoewel de graphics uitstekend zijn, heb je ook ontzettend veel last van framedrops. En eigenlijk bevat de hele gameplay alleen maar frustratie, frustratie en frustratie. Frustratie over hoe ongelofelijk slecht de gameplay van deze game is.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de online functie. De gameplay verandert natuurlijk niet, dus het blijft net zo frustrerend als normaal. Maar wat nog vele malen erger is, is die ongelofelijk lag! Geen enkele wedstrijd loopt gewoon gladjes zoals het zou moeten zijn, en je moet het ook maar voor elkaar krijgen om geen corners voor of tegen te krijgen, want dan word je de helft van de keren word je terug gezet naar het hoofdmenu. En zeg niet dat dit door mijn Internet komt, want ik heb al tientallen klachten gehoord over de online functie van deze game.

Dus eigenlijk is er maar één woord in het woordenboek van 2006 FIFA World Cup, en dat is frustratie. Hoewel er wel wat goede aspecten in de game verwerkt zit, de gameplay blijft echt slecht en aangezien de gameplay het belangrijkste is, is de game net zo slecht.