Fallout 3 review door roelofzen | Gamer.nl

Fallout 3 speelt zich af in het gebied dat naar alle waarschijnlijkheid het zwaarst door de ma avernietigingswapens zou zijn getroffen, namelijk Washington D.C. en omstreken. Dit gigantische gebied is door zijn bewoners omgedoopt tot het Capital Wasteland, qua sfeer vergelijkbaar met een bezoekje aan Tsjernobyl. Alles ademt dood en verderf. De gebouwen zijn half uit de grond gerukt, boten liggen verkeerd om in het water. In dit gebied zwerven allerlei verminkte en gemuteerde monsters rondt, samen met mensen en dieren die zich tijdens de kernoorlog hebben kunnen verstoppen tegen de intense krachten die de wereld grotendeels vernietigd hebben. Een deel van deze geluksvogels is afkomstig uit Vaults, grote ondergrondse kluizen waar de gelukkigen zich in verscholen toen de oorlog op het punt van uitbarsten bevond. Er is vele jaren later echter nog maar een Vault overgebleven waar alles op rolletjes loopt, dit is Vault 101. Dit is ook de plek waar jij als speler letterlijk wordt geboren maar niet getogen, om vervolgens als baby rond te kruipen.

Terwijl jij als speler het proces genaamd 'opgroeien' aan het voltooien bent, wordt jouw karakter gevormd. Ten eerste krijg je als kleine broekpoeper de mogelijkheid om verschillende S.P.E.C.I.A.L. punten toe te kennen, de basisvaardigheden die bij ieder mens verschillend zijn, zoals kracht, charme en intelligentie. Deze eigenschappen hebben vervolgens invloed op de verscheidene skills die je moet selecteren, dit zijn eigenschappen die gedurende het hele spel zijn op te waarderen, zoals de handigheid die je hebt met computers. Tenslotte zijn er nog de verschillende perks, allerlei extraatjes die verschillende extra mogelijkheden openen bij het spelen van het spel, denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om goed met kinderen om te gaan. Als dit proces eenmaal voltooid is en je een volwa en persoon bent geworden, blijkt het enige familielid dat je hebt in de Vault, je vader – moeder is bij de geboorte overleden door een complicatie - weggerend uit de Vault.

Natuurlijk ga jij achter je vader aan, gesterkt door de moedige woorden van een vriendin. Als je, na een gevecht op leven en gevangenschap, eenmaal buiten staat, zal je eventjes de tijd moeten nemen om de verscheidene brokken door te slikken. Het uitzicht over het verdorven Capital Wasteland is werkelijk prachtig, gelukkig is dit niet alleen gezichtbedrog. Op de ondergrondse metrostelsels na ziet Fallout 3 er heel indrukwekkend uit. Het gebied waarin Fallout zich afspeelt is gigantisch, gelukkig heb je de beschikking over de Pipboy 3000, een gadget waarop je alles kan regelen terwijl je op avontuur bent. Denk hierbij aan een kaart met alle belangrijke plaatsen aangegeven, het wapen -waar er trouwens veel van zijn- dat gebruikt gaat worden zodra er een vijand opduikt, of simpelweg om even je karma te checken. Moord je bijvoorbeeld een compleet dorp uit, dan zal de karmameter aangeven dat je, op zijn zachtst gezegd, een tikkeltje gehaat bent. Hierdoor zullen de inwoners van D.C. je met de nek aankijken en kunnen er zelfs premiejagers achter je aan komen.

Behalve premiejagers, die vrij spel hebben in een gebied zonder gezag, krijg je met veel meer vijandigheid te maken. Gemuteerde soldaten, wolven en gigantische mieren, er loopt nog genoeg gespuis rond om je het leven flink zuur te maken. Voeg hier nog een corrupte overheid aan toe en een rustige boswandeling verandert al snel in een boottochtje over de Styx. De soldaten die de mysterieuze leider van The Enclave – ga terug naar de inleiding –dienen, vechten een felle strijd uit om macht tegen de Brotherhood of Steel, qua instelling vergelijkbaar met The A-Team. Als je even geen zin meer hebt om bezig te zijn met een van de vele opdrachten en denkt even rustig rond te kunnen dwalen in het Wasteland is de kans reëel dat je jezelf terugvind in een gevecht tu en goed en kwaad. Dat je niet eens in de gaten had dat er gevochten werd, kan je niet kwalijk worden genomen. De radiostations dragen namelijk ontzettend goed bij aan de jaren '50 sfeer die Fallout 3 overheerst. Onder Fallout spelers heeft Three Dog, disc jockey bij Galaxy News Radio, onderhand een cultstatus verworven. Weer met je gedachten bij het gevecht wordt het tijd om te vechten. Je neemt een van de vele beschikbare wapens ten hande, maar je kan niet zien hoeveel en waar de tegenstanders zich bevinden. Hier is een briljante oplo ing voor; V.A.T.S.. Dit systeem zorgt ervoor dat elk ledemaat van het doelwit een percentage weergeeft, vervolgens hoef jij als speler alleen nog maar de meest geschikte plaats van inslag aan te geven en de trekker over te halen.

Jammer genoeg krijg ik niet de mogelijkheid om een lange lofzang te houden over Fallout 3. Er zijn wel degelijk enkele minpuntjes te bekennen in het Capital Wasteland. Zo zijn er bugs, ik heb momenten gehad dat ik vastzat in een paar rotsen. Ook is het soms lastig om 's nachts op pad te zijn, het overzicht wil dan nog wel eens kwijtraken. Dit geldt ook voor de, zoals al eerder genoemd, verschillende metrostations die verspreid over D.C. liggen. Als er geen kaart beschikbaar zou zijn op de Pipboy 300 zou het onmogelijk zijn hier de weg te vinden. Zelfs met kaart is het soms lastig. Hier moet ik gelukkig alweer ophouden met het afkraken van dit fantastische spel, gelukkig. Fallout 3 beschikt over de meest imposante wereld waar ik ooit in een spel heb mogen rondlopen, er is werkelijk altijd en overal wat te beleven. Ik raad je aan om bij het spelen van dit spel het verhaal in het begin links te laten liggen en gewoon lekker rond te gaan zwerven, om nieuwe intere ante personages te ontdekken of om lekker van de mooie vergezichten te genieten, met wat rustige muziek op de achtergrond. Deze kan echter af en toe onderbroken worden door Three Dog met een fantastische uitspraak, mi chien is het een goed idee om deze recensie met een pa ende quote af te sluiten: 'Hello there children, this is your president John F… Na, just kidding, it's me! Three Dog!