Saint's Row 2, het langverwachte vervolg van Saint's Row op de Xbox 360, is er eindelijk. En ik heb hem zonet gespeeld, met een vriend. Er was heel wat lol, maar is deze gang het waard te volgen?

Je begint als jezelf. Een van de sterkste punten in Saint's Row 2 merk ik nu al: alles is customizable. Jezelf en waarschijnlijk ook een boel andere dingen. Er is talloze vrijheid, maar nu eerst de eerste missie.

Je zit in een gevangenis voor de misdaden die je in het eerste deel hebt gepleegd. Maar niet voor lang; een handlanger zoekt je op en leert je de basics in Saint's Row 2. Naast het oude vertrouwde zijn er wat nieuwe dingen toegevoegd om de gameplay leuker te maken. Je kan een boel voorwerpen oppakken van je omgeving om mee te vechten. Vuilnisbakken, plantenpotten en stoelen behoren van nu af aan tot je arsenaal.

Een flinke update qua graphics: Saint's Row 2 oogt scherper en beter dan ooit. Nog niet zoveel detail als GTA IV, maar de meer 'in your face'-graphic approach werpt zijn vruchten af. GTA IV lijkt te streven naar een meer uitgewassen en realistisch beeld qua licht en dergelijken. Saint's Row doet daar niet moeilijk over en laat alles in zijn volle digitale glorie zien.

Je ontsnapt van het eiland na wat knokpartijen met diverse agenten. Er zijn heel wat nieuwe wapens, waaronder samuraizwaarden, vlindermessen en meer. Het realisme in Saints Row heeft, ondanks zijn streven voor een lolligere aanpak, een flinke beurt gekregen. De auto's reageren wat beter en er is Cruise Control, iets wat je veelal zal helpen de A-knop eens los te laten tijdens het rijden.

Er zijn nieuwe activiteiten, waaronder Fuzz. Hierin ben je dubbelganger voor een politie voor een televisieprogramma. Dit is uiteraard gewoon een smoesje om je de agent eens te laten uithangen, en het werkt goed. Het is leuk om dronkenlappen in elkaar te trappen en vuilnismakers in hun kraag te vatten.