Crysis review door Treedo | Gamer.nl

Het eerste wat iedereen opvalt aan Crysis, zijn de graphics. Dat je een monster-pc nodig hebt om het op het hoogste detail te spelen, hoeft niet gezegd te worden. Maar graphics maken de game natuurlijk niet, daar heb je vooral ijzersterke gameplay voor nodig. Is dat bij Crysis ook gelukt?

Crysis speelt zich af in het jaar 2020, op een eiland ergens in de Stille Oceaan. Je kruipt in de huid van een Amerikaanse Delta Force soldaat genaamd Nomad. Zijn mi ie is om een archeologisch team te bevrijden, dat gevangen is genomen door het Noord-Koreaanse leger die het eiland hebben bezet. Gelijk op het begin merk je al dat er iets niet pluis is op het eiland. Een van je teamleden, Aztec, wordt al op het begin op brute wijze afgemaakt en niet veel later is Jester, een ander teamlid, aan de beurt. Later zul je erachter komen dat de archeologen een supergeavanceerde buitenaardse beschaving wakker hebben gemaakt door hun opgravingen. Het spel bestaat in principe uit twee gedeeltes: in het ene deel krijg je het met de Koreanen aan de stok, en in het andere deel met de aliens. In Far Cry, de vorige game van Crysis-ontwikkelaar Crytek, had je ook zoiets dergelijks: daar vocht je in het begin tegen huurlingen, en daarna tegen mutanten. Veel Far Cry-spelers vonden dat het stuk met de mutanten het spel erg naar beneden haalden, en naar mijn mening hebben ze dit weer geflikt bij Crysis: het deel met de aliens vind ik gewoon een stuk minder. Dit komt vooral omdat je de functies van het Nano-suit (zie alinea hieronder) veel minder kan benutten dan tegen de Koreanen. Dit gaat zeer ten koste van het speelplezier. Sowieso kan de presentatie van het verhaal ook niet tippen aan een game als pakweg Call of Duty 4. Ik werd nooit echt in het verhaal gezogen zoals bij CoD 4 en zeker niet zoals bij BioShock. Het is ook jammer dat er weinig memorabele personages in voorkomen. De makers hebben het wel geprobeerd, maar Psycho, het Britse teamlid die voor wat humor zou moeten zorgen, werkt alleen maar op je zenuwen. Dit komt vooral omdat hij veel te stereotiep wordt neergezet door de stemacteur.

Je zult wel denken dat een team van vijf man het nooit kan opnemen tegen het halve Koreaanse leger en een ruimteschip met aliens, maar niets is minder waar: Nomad en zijn maten zijn namelijk uitgerust met een Nano Suit: een speciaal pak die de drager tot vier dingen in staat stelt: In de Cloak-mode wordt je onzichtbaar, in Speed-mode wordt je enorm snel, in Strength-mode wordt je heel sterk, kun je beter richten en kun je heel hoog in de lucht springen en in de Armor-mode (die je het meest zult gebruiken) worden kogels door je pak opgevangen. Het gebruik hiervan kost energie, zodat je elke kracht maar een korte tijd kan gebruiken. Dit Nano-Suit is een van de beste toevoegingen. Het spel speelt nu gelijk niet meer als een normale recht toe recht aan shooter, omdat je door de verschillende modi op je pak elke situatie anders kan benaderen. Hierover straks meer.

Naarmate je verder speelt zul je ook steeds nieuwe attachments voor je wapens vinden, zoals een demper, verschillende vizieren en een grenade launcher. Ook dit is een leuke toevoeging, want je kunt op elk moment een andere attachment op je wapen zetten. Dit is mi chien niet heel erg realistisch, maar het geeft je wel de mogelijkheid om (zoals ik al zei) in combinatie met de Nano-Suit bepaalde situaties anders te benaderen. Als je bijvoorbeeld een basis vol Koreanen moet schoonvegen kun je met een geweer met snipervizier en demper in Cloak-mode van grote afstand zoveel mogelijk Koreanen neerhalen, of je kunt als een ware Rambo in Armor-mode het kamp bestormen en op alles schieten wat beweegt.

Zoals ik al in de inleiding zei zijn de graphics van Crysis verbluffend mooi, het zijn mi chien zelfs de mooiste graphics ooit gezien in een game. Alles is top-notch: haarscherpe textures, prachtige licht- en watereffecten en fantastische physics, het valt bijna niet met woorden te beschrijven. Helaas zijn onze vrienden bij Crytek vergeten dat niet iedereen beschikt over een high-end grafische kaart en een multi-core proce or. Mijn pc is uitgerust met een 8800 GT en een Core 2 Duo, maar Crysis draaide alleen echt soepel op medium. Nochtans kon ik met mijn pc bij Bioshock en zeker bij Call of Duty 4 alle registers opentrekken. Natuurlijk zijn de graphics bij die games wat minder, maar het verschil is wel heel erg groot.