Crackdown is, voor zover ik weet, bedacht door de geestelijk vader van GTA 1.

Heel origineel was de man niet, aangezien hij weer met een free-roaming game aan komt zetten.

Maar gelukkig heeft dat geen enkele invloed op de game gehad, Crackdown is namelijk een geweldig vermakelijke game geworden!

Ok, ik moet eerlijk toegeven dat als de Halo 3 beta er niet bij had gezeten, ik deze game niet gekocht had.

Ik was namelijk niet heel erg enthousiast over de demo, niet dat 'ie slecht was, dat zeker niet, maar het miste iets.

Gelukkig heeft de echte game daar geen last meer van.

In Crackdown speel je een Agent(op z'n Engels dan...), voor de agency, die alle criminelen in de hele stad af moet maken.

Ja, dat is serieus de verhaallijn.

Het komt er op neer dat je één van de drie stadsdelen in trekt om daar alles wat de kleur van een bepaalde gang is af te knallen, of neer te schoppen.

De 3 gangs hebben elk netjes éen stadsdeel genomen, zodat er een mooie leercurve is in de game.

Je begint met de Los Muertos, dan de volk gevolgd door de Shai-Gen.

Elke gang heeft een stuk of 7 key-persons die je uit moet schakelen om een bepaald deel zwakker te maken.

Zo is er iemand die over de wapens gaat, vermoord je hem, dan worden de wapens zwakker.

Vermoord je degene die voor de nieuwe gangmembers zorgt, dan vind je minder tegenstand op straat.

Jammer genoeg klinkt dat leuker dan het is, want in de game zelf merk je er niet zo veel van.

Het grafische stijltje is erg leuk gekozen en past ook best wel bij het cartoony geweld van de game.

Er zijn mooiere games, maar Crackdown is zeker niet lelijk.

Crackdown is dan wel free-roaming, je hoeft hier echter geen leuke sidequests te verwachten als in GTA.

Geen taxi's, geen ijswagentjes en geen hijskraantjes, het enige wat je te doen hebt is Orbs verzamelen.

Er zit namelijk een RPG element in Crackdown.

Door orbs van de 5 categorieën te verzamelen word je sterker en beter.

Je hebt Agility, Strength, Firearms, Driving en Explosives.

De laatste vier krijg je door mensen neer te slaan, ze af te schieten, ze te overrijden of ze op te blazen, maar agility is wat anders.

Hier komen die orbs aan te pas, die over de hele stad verspreid zijn(500).

Vind je er eentje, dan vult zich heel langzaam een balkje.

Elke orb laat je net iets hoger springen, wat natuurlijk na 500 van die dingen een zeer bijzonder resultaat oplevert.

De orbs verlengen de speelduur duidelijk, maar helaas blijft Crackdown een beetje kort.

Tussen de 10 en 15 uur heb je het wel gehad met het 'verhaal', en de orbs tellen daar hoogstens een uurtje of 2 bij op.

Crackdown is gewoon een leuk, maar meer ook eigenlijk niet.

Het autorijden is saai, langzaam en de camera hangt meestal net verkeerd.

De soundtrack stelt niks voor, de mensen op straat zijn achterlijk en je mag geen onschuldige mensen vermoorden.

De grootste lol zul je nog beleven aan het rondspringen door de best wel grote stad en de orbs verzamelen.