Company of Heroes Opposing Fronts review door Treedo | Gamer.nl

Op gamer.nl heb ik al eerder een review geschreven over Comapny of Heroes, een werkelijk briljante RTS die ik destijds ook beloonde met een 10. Een tijdje geleden is daar een stand alone-uitbreiding bijgekomen: Company of Heroes: Opposing Fronts.

Een nadeel van Company of Heroes was dat er er slechts een campagne te spelen was (met de Amerikanen). Bij Relic Entertainment hebben ze dat blijkbaar ook gevonden en dus zijn er nu twee campagnes te spelen, één met de Britten, en één met de Duitse Panzer Elite. De campagne van de Britten volgt de 2nd Army, die tijdens D-Day Caen, een grote stad in Normandië, moesten veroveren.

De campagne van de Panzer Elite volgt Kampfgruppe Lehr, tijdens Operatie Market Garden. Voor de mensen die geen hol van de Tweede Wereldoorlog weten: Market Garden was een grote parachutistenoperatie in Nederland, waarmee de gallieerden bruggen bij Nijmegen en Arnhem wilden veroveren zodat ze sneller door konden stomen naar Duitsland. Het liep helemaal in de soep door dat ze niet precies wisten welke eenheden er allemaal daar waren. Jammer genoeg zijn deze campagnes een stuk minder leuk dan de vorige, want er zit maar weinig variatie in de mi ies. Bij de meeste mi ies is het gewoon een paar punten innemen, en ze daarna verdedigen. Dat vind ik jammer, want in het origineel waren ze een stuk meer gevarieerd.

De nieuwe fracties zijn helemaal verschillend dan de andere uit het origineel. De Britten hebben in plaats van statische gebouwen mobiele vrachtwagens waaruit ze eenheden kunnen maken. Als ze deze vrachtwagens in een bepaald territorium plaatsen (Opposing Fronts heeft nog steeds hetzelfde territorial control-principe als in het origineel) is dat gebied gelijk veilig en moet de vijand de vrachtwagen eerst vernietigen als ze het gebied willen innemen.

De Britten zijn een hele defensieve fractie. Engineers kunnen van alles maken: 25-Pounder Howitzers, 17-Pounder AT guns, machinegeweerinstallaties enzovoort. Ze zijn hierom heel erg log en hebben weinig mobiele eenheden.

De Panzer Elite tapt uit een heel ander vaatje: in tegenstelling tot de Britten zijn ze heel mobiel. Bij de Panzer Elite draait het natuurlijk erg om de voertuigen zoals de Armored Car, die met zijn snelvurende kanon snel een infanterie eenheid om zeep kan helpen, of de Marder III, eigenlijk een Pak-38 kanon op een tankonderstel, die dus erg sterk tegen tanks is. Maar ook hun infanterie is redelijk goed, zoals de Tank Buster Infantry, die snel een vijandelijke tank tot as kunnen herleiden. Deze fracties zijn allemaal erg goed uitgewerkt en zijn allemaal voorzien van historisch accurate eenheden.

Door deze nieuwe fracties heb je ook nieuwe techtrees, die allebei erg cool zijn. De Duitsers kunnen nu ook gebruik van vliegtuigen maken met Luftwaffe Tactics, waarmee je parachutisten kunt droppen en Luftwaffe Engineers, die allerlei defensieve installaties kunnen bouwen. En bij de Britten heb je artillerie, tank support (waar mee zwaardere tanks op kunt roepen), en de Royal Commandos, waarmee je Gliders (stealth zweefvliegtuigen) kunt oproepen. Deze techtrees zijn allebei erg goed uitgebalanceerd.

Over de graphics was ik bij het origineel erg enthousiast en dat ben ik nu nog steeds. Ze hebben er niet veel aan veranderd, behalve dan wat mooie regeneffecten en DirectX 10 ondersteuning (hier heb ik niet veel van gemerkt want ik heb geen Vista). Kortom: grafisch zit het goed.