Commandos 2 review door The Excepted | Gamer.nl

In Commandos draait het allemaal om strategie waarin je de besturing krijgt over meestal vier of vijf commando's, allemaal met hun eigen specialiteit en vaardigheden. Ze zijn weer allemaal van de partij, met in totaal een stuk of zeven: De brede commandant, de sniper, de spy, de Sapper (explosieven), de Driver, en mijn persoonlijk favoriet, de duiker. Nieuw in de serie is de Thief. Deze kleine maar dappere gozer kan razendsnel rennen, Duits gespuis zakkenrollen en is uitstekend voor verkennend werk. Ook krijg je af en toe een hond tot je beschikking, uitstekend voor het brengen of halen van spullen. Het arsenaal van onze helden is ook een stuk uitgebreid. Je kan nu zonder al teveel moeite wapens oppakken die elke duitser (of Japanner!) bij zich draagt. Dus niet meer alleen met dat suffe pistooltje te werk, maar met echte geweren. Ook zijn er molotov's, kan de duiker onderwater duiken met een harpoengeweer en zijn ook de oude vertrouwde dingen niet vergeten, zoals het onafscheidelijke mes van de commandant.

Een fantastisch punt in de Commandos reeks is dat het enorm gevarieerd is. Je gaat naar allerlei uithoeken van de wereld: Een tropisch eiland, besneeuwd ijs, en grimmige Duitse kampen in Europa. Deze levels zien er stuk voor stuk fantastisch en goed uitgewerkt uit. Leuk is de manier waarop je elke mi ie kan aanpakken. Op de de mi ie met een groot tropisch eiland kun je precies kiezen op welk strand je aan land gaat. Of je kan stukjes afsnijden via ondergrondse gangen. Allemaal manieren om je mi ie zo succesvol mogelijk te laten slagen!

Hier staat wel tegenover dat Commandos 2 eigenlijk geen verhaallijn bevat. Het spel heeft weliswaar enige mi ies die op elkaar aansluit, je gaat overal heen, maar duidelijkere opdrachten dan 'bevrijdt die' en 'blaas dat op' gaat het eigenlijk niet. Persoonlijk vind ik dit niet zo erg, maar er kunnen mensen zijn die zich eraan storen.

Een leuke, en vooral handige toevoeging zijn de geallieerde soldaten. Zodra je deze mensen 'gevonden' hebt , kunnen ze je helpen vijanden neer te knallen. Verder kunnen ze niets, maar ze zijn goed in wat ze doen. Ze kunnen namelijk even ver kijken en schieten als je echte vijanden, wat je Commandos niet kunnen. Vooral in een level waarin alles helemaal uit de hand loopt en je een kapot dorp moet verdedigen kun je prachtige hinderlagen opzetten.

Één van de beste dingen van de Commandos reeks vind ik de muziek. Van de ontspannende onderwaterwereld tot lichtelijk opzwepende muziek tijdens echte knoklevels, de memorabele melodietjes zullen vaak in je hoofd blijven hangen. Ook de stemmen van je commandos zijn vlot en lekker typerend voor dat persoon. Verder zien de graphics er ook gelikt uit. Het is geen technisch hoogstandje, maar het is lekker simpel en vlot uitgewerkt. Nog belangrijker is dat de levels stuk voor stuk goed in elkaar zitten. Je zult ze steeds blijven spelen, mede doordat je in elk level 'puzzelstukjes' kan vinden die je als je de puzzel compleet maakt per level een bonuslevel zullen opleveren. Ook blijft het natuurlijk een uitdaging om met de hogere moeilijkheidsgraden aan de slag te gaan.

Verder zijn er in Commandos 2, zoals in bijna elk spel, wat minieme bugs te vinden die niet heel erg storend zijn. Zoals een geallieerde soldaat die steeds kleine rondjes blijft rennen, of een Duitse soldaat die vol paniek om zich heen kijkt terwijl er niks aan de hand is. Niks dat het eeuwige speelplezier van dit topspel bederfd!