Command & Conquer: Red Alert 3 review door MetalSonic | Gamer.nl

Red Alert 3

Als console eigenaren boffen we maar dat we nu alweer een rts kunnen spelen op de Xbox 360. Naast C&C Tiberium Wars en de expansion Kane's Wrath was het dan eindelijk tijd voor Red Alert 3. Ik zal het niet hebben over de besturing omdat die gewoon goed werkt. Vroeger had je ook sceptici die steeds erop bleven hameren dat je nooit een fps zonder muis kon spelen en later zou je uiteraard nooit een rts op de console kunnen spelen. Het werkt ontzettend goed, Red Alert 3 maakt van elke knop de controller gebruik om het zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Een druk op de linkter stick zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meteen in je main base zit. Met je rechtersticke draai je de camera en door de a knop iets langer ingedrukt te houden selecteer je meer units. Verder kan je met LT een minimap indrukken waarna je heel snel van de ene hoek van de map naar de andere hoek kan.

Geen vergelijkingen dus nog maar Red Alert 3

Ik zal mij deze keer inhouden om niet de helft van mijn recensie te wijden aan vergelijkingen met andere games. Waar ik net al heb aangegeven dat de besturing gewoon netjes is zal ik nu in gaan op datgene dat dit spel zoal bied. Red Alert 3 geeft je de mogelijkheid om met drie fracties te spelen. Je kan kiezen uit de gealliërden, de Sovjetes en de Japanners ( the Empire). De gealliërden zijn een sterke all rounder, de Sovjets zijn vooral sterk op het land en de Japanners zijn sterk in het water. Het spel geeft je door middel van de singleplayer drie campaigns. Voor elk ras een campaign met volledig unieke units en een eigen verhaal lijn. De mi ies verschillen bij deze command and conquer eindelijk wat meer dan slechts mi ies die bestaan uit bouwen & vernietigen en 2 units waarmee je alles moet vernietigen. De mi ies zijn op normal vaak nog redelijk pittig, je moet er namelijk rekening mee houden dat je steeds met een ai als allie speelt die je ook nog moet commanderen. De ai van de allie is soms bedroevend slecht. Zo heb ik het al meerdere malen meegemaakt dat er maar een klein beetje water was en overwegend land. En dat hij veel water units maakte terwijl er geen eens tegenstanders in het water waren. Je deelt je inkomsten verder met je allie, als hij dus veel kamikaze mi ies doet en constant opnieuw units moet pompen valt er voor jou weinig over.

babes

Ik moet er wel een aparte alinea aan wijden, want babes zitten er zeker in de game. De campaign wordt begeleid met tu en filmpjes waarin goede acteurs zitten die op hun eigen manier hun eigen natie een beetje te kak zetten. Wat eigenlijk nog veel leuker is zijn de filmpjes met babes zoals Gemma Atkinson. Bij Command and conquer Tiberium wars was inkijk al geen probleem maar Red Alert 3 gaat nog net een stapje verder. Voor zover ik weet krijgen de PS3 eigenaren ook nog een bonus dvd bij de game met alle babes.

De harde punten

De grafische stijl van Red Alert 3 is cartoony maar niet op een hinderlijke manier, het ziet er grafisch namelijk meer dan goed uit. Van de verschillende special effects tot de rimpeling van het water. Het is allemaal dik in orde en dat alles met een constant goede framerate. Ik moet hier even de zijstap maken naar de andere C&C games op de x360 waarbij het vervelend was dat het erg langzaam ging als er veel units op het slagveld waren. Zo langzaam dat ik me kan voorstellen dat sommigen wat slaperig werden. Naast de grafische pracht is de gameplay van Red Alert 3 zoals we van de Red Alert games gewend zijn. Wat mij deze keer wel opviel was dat er ontzettend veel focus lag op de micro, zo heeft elke unit een secundaire functie. Zelf denk ik dat ze hier iets mee zijn doorgeschoten omdat je op de console prima een RTS kan besturen maar je het beter kan houden bij macro. Hiermee bedoel ik dat je best verschillende soorten units naar een ander kan sturen ( wat tanks en helicopters) en dat je dan ook nog af en toe je zwakke units terug kan sturen maar dat het tever gaat om ook nog eens per unit of per groep van units een second ability te gebruiken. Het grootste minpunt van dit spel is echter dat je geen sterke base defense meer hebt en dat veel units vrij zwak zijn. Voor de allies mis ik een sterke tank, en bij de Japanners is het frustrerend dat er zowel op het land als in de lucht niet iets sterks aanwezig is. De helft van de mi ies van de Japanners is niet leuk omdat je anti air/ air constant binnen no time zijn afgemaakt. Red Alert 3 geeft een leuke rts ervaring met filmpjes om bij te kwijlen maar kwa units/ gevechten mist er wat vergeleken met andere rts games. Er zijn niet meer units die heel veel kosten en ook lang in leven blijven. Ik mis bijvoorbeeld iets als een tank die zowel land als lucht units kan aanvallen. Daar betaal je dan wel veel voor, maar dan kan je het ook ergens neer zetten om er vervolgens een tijd niet naar om te hoeven kijken.