Castlevania: Order of Ecclesias review door bigds9fan | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Heb de game afgelopen vrijdag gekocht waarvoor ik best wat moeite heb moeten doen want in mijn stad zit geen gameshop. De game was al langer uit maar afgelopen vrijdag kon ik hem eindelijk in mijn DS stoppen.

Let wel in Europa komt de game pas volgend jaar uit maar welke Castlevania fan gaat daar nu op wachten?

Het verhaal gaat over een orde, de Order of Ecclesia wie zich als doel heeft gesteld Dracula te stoppen als deze weer terugkomt. De Belmonts zijn kennelijk verdwenen en nu heeft de kerk alternatieve manieren gevonden om Dracula te bevechten.

Dat is ook het enigste wat me echt stoort aan de game. De Belmonts zijn kennelijk verdwenen en er wordt geen verklaring gegeven hoe of waarom. En dat terwijl de Belmonts toch bloedvete hebben met Dracula en zelfs al kunnen de Belmonts de Vampire Killer zelf niet gebruiken (zoals uitgelegd wordt in Portrait Of Ruin- de vorige DS game), ze zullen er altijd voor zorgen dat iemand anders dit wel kan.

Het verhaal voelt dus (in mijn ogen) wat zwakjes aan en is zelfs ietwat voorspelbaar, al is het zeker niet slecht. Het haalt het echter niet bij Portrait Of Ruin wat een ijzersterk verhaal had.

Maar goed, dat is ook het enigste wat me stoorde want verder is de game weer een echte topper. En aangezien de Vampire Killer niet voorkomt in het spel moeten er andere wapens benut worden en dat zijn de Glyphs.

Het hoofdpersonage een meisje genaamd Shanoa kan deze absorberen en dan gebruiken. Er zijn verschillende Glyphs ieder met hun eigen effect. En dan zijn er ook nog combinaties mogelijk. Dit zorgt voor veel variatie.

Echter, de meeste Glyphs lijken nogal veel op de zielen die Soma kon stelen in Dawn Of Sorrow of bepaalde items uit Portrait Of Ruin. In Dawn Of Sorrow kon je de ziel van de Nova Skeleton stelen en nu kun je zijn Glyph krijgen. Beide hebben het zelfde effect, een krachtige laserstraal als wapen.

Wat wel heel nieuw is is de level opzet. Het spel speelt zich in Transylvanie af en je begint in de kerk van de Orde maar je kan van daar naar de verschillende locaties in de game. Telkens als je er een voltooit komt er een nieuwe locatie bij. Sommige zijn echt levels maar andere zijn puur een weg die je door moet om bij een echt nieuw level te kopen. Moet je echter daarna naar dit level dan kun je dit direct bereiken.

Een van deze locaties is een klein stadje en dat zal uiteindelijk bevolkt worden door mensen die je bevrijdt welke door de vijand (welke zeg ik niet want dan verraad ik te veel van het verhaal) en voor deze mensen kun je opdrachten uitvoeren. Vergelijkbaar met de quests uit Portrait Of Ruin.

Zo kun je bijvoorbeeld zilver vinden en dat naar de zilversmid vinden die er een harnas van maakt. Bij sommige mensen krijg je dit item dan meteen maar anderen zoals de juwelenmaakster, sturen het door naar de winkel waar je het dan weer kan kopen. (Leuk dus dan kun je je eigen zooi terugkopen!)

Als je alle quests wilt doen dan ben je nog wel even bezig want het zijn er overigens aardig wat. De gebruikelijke winkel zit daar dus ook en daar kun je health potions kopen en dergelijke.

Het spel zit dus vol buitenlocaties en dit is toch weer iets anders dan altijd maar Castlevania zelf. De vijanden zijn deels nieuw en deels hergebruikt. Een van mijn favoriteten de Mangragora (een soort Pokemon plant maar dan met scherpe tandjes en een felle schreeuw) is weer eens terug en met hem vele anderen.

De Medusa's zijn er bijvoorbeeld ook weer en ook nu zullen ze je gek maken. En zij zijn niet de enigste want zeker de vijanden die je vergiftigen daar kun je flink ziek van worden. Ik heb eens luidkeels geroepen toen ik er weer zo een tegenkwam "en jij moet helemaal opzouten" wat dus goed weergeeft hoe zat ik ze ben.

Er zijn overigens ook genoeg nieuwe vijanden (de ratio is ongeveer 50-50) en alle bo es zijn ook nieuw. Pp 2 na dan maar als je weet wie het zijn dan weet je dat die er gewoon inhoren en maakt je dat niets meer uit.

Dat moet ook vermeld worden, de bo es zijn zwaar. Zeer zwaar. Shanoa heeft op het eind van het spel (was toen level 55) ongeveer zo'n 800 HP (hit points) terwijl de bo es het veelvoudige daarvan hebben. Tel daarbij op dat haar aanvallen niet zo veel en die van de bo es heel veel schade aanrichten en je hebt intense bo battles waarin je de aanvallen van de bo moet leren herkennen en zien dat je ze ontwijkt waarna je zelf aanvalt. Het helpt ook om veel health potions te hebben.

Grafisch gezien ziet het spel er prima uit. Het spel heeft een wat donkere sfeer als dien voorgangers op de DS maar dat past ook bij het verhaal. De cartoony anime stijl uit Dawn Of Sorrow en Portrait Of Ruin is vervangen door een stijl die je kent uit Lament Of Innocence en Curse Of Darkne .

Shanoa is goed geanimeerd en de vijanden en hun sterf scenes zijn ook mooi. En zeker de bo es zijn heel indrukwekkend gedaan. Ook de levels zien er puik uit al zul je nog regelmatig het gevoel hebben dat je iets al eens eerder hebt gezien. Maar met zoveel Castlevania games is het gewoon moeilijk toch steeds weer origineel te blijven.

En persoonlijk maakt me dat ook niet veel uit want een Castlevania zoner skeletten, vleermuizen of ja zelfs die irritante Medusa's zou geen Castlevania meer zijn.

Wat ook een typische Castlevania trademark is, is natuurlijk de muziek en ook nu is dat weer een hoogtepunt. De muziek is weer toppie en er zitten een paar heel catchy of melancholieke liedjes in de game. Er zitten ook een paar oude kla iekers in de game welke te vinden zijn in verborgen schatkisten waaronder nieuwe variatie van Heart Of Fire uit de originele Castlevania. Mocht een level tune je niet bevallen dan kun je die opzetten.

Wat overigens wel vermeld dient te worden is dat de game de touchscreen niet ondersteunt. Ook het menu scherm werkt niet met de toch screen. Alleen de kaart en de name entry ondersteunen deze DS feature. Wat ergens wel jammer is maar het voordeel is ook weer dat de game dan niet beperkt wordt door slechte stylus functies.

De game zal je ongeveer 15 uur gaan kosten. Mijn timer staat op 12 uur maar dat is zonder alle verloren bo gevechten en stukken die ik opnieuw moest doen wat best goed is voor een DS game. De 20 zal je wel halen als je ook echt alle quests gaat doen voor de dorpsbewoners.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou