Budgetbak reviews: The movies door oeloeimanu | Gamer.nl

Lief Best Goedemorgen Hallo dagboek! Ik ben Imanu, de oprichter van Imanu Studios. Één van de grootste filmproducenten die ooit heeft bestaan. Ik ben de oprichter, manager, scriptschrijver én de baas van IS (Imanu studios). In jouw zal ik elke 10 jaar schrijven, want ik heb het nogal druk dus ik heb er niet zoveel tijd voor. 1920

Ik heb zojuist de studio opgericht. Wat me meteen opviel was de leuke grafische stijl van de gebouwen en het park. Ook de menuutjes zijn erg mooi en handig vormgegeven. Ook mezelf bewegen door het park is niet moeilijk. Ik heb meteen wat personeel aangenomen: Een paar bouwers (die ik meteen een toilet liet bouwen), een conciërge, wat filmcrew en natuurlijk een acteur en een regi eur! Daarna heb ik het park een beetje aangekleed. Ik heb wat bomen, struiken en bankjes neergezet. Ook heb ik een aantal gebouwen gebouwd waaronder een snackbar en een filmset!

1930

Ik ben ondertu en al eventjes bezig. Ik heb al een paar films gemaakt. Dit ging erg simpel, ik leg het wel even uit: Eerst heb je een script nodig, aan het begin van mijn carrière kon ik die niet zelf kiezen, maar stonden de scripts gewoon voor de poort. Nu heb ik een aantal scriptschrijvers ingehuurd. Die maken voor mij een script. Als dat script klaar is ga ik naar het castinggebouw. Daar kies ik welke acteur, regi eur, crew en natuurlijk welke figuranten ik in mijn film wil hebben. Als ik dat gedaan heb gaan de acteur(s) en de regi eur het script instuderen. Daarna gaan ze filmen. Als ze op de set zijn, gaat iedereen klaar staan en zich op de scène voorbereiden. Dan kan er geschoten worden. Dit gaat zo een paar scènes achter elkaar door, totdat de film gedraaid is. Dan kan ik heb uitbrengen en stroomt het geld binnen!

1940

Ondertu en heb ik al wat meer over de sets en thema's geleerd. In het begin heb je maar één set: een klein podiumpje waar niks bijzonders kan. Maar hoe verder de ontwikkelingen komen, hoe meer sets er zijn. Elke set is speciaal gemaakt voor één van de 5 thema's: Actie, sci-fi, horror, romantiek en komedie! Als ik mijn scriptschrijvers een opdracht geef voor een bepaald thema, dan maken ze een film die gericht is op dat thema. Je kan een set natuurlijk niet alleen maar voor één thema gebruiken, maar alle andere thema's kan je er ook op spelen. Elke set heeft wel één of meerdere acties die alleen op die set kan worden uitgevoerd. Een voorbeeldje? Alleen op de set van een saloon kan een barman een drankje inschenken en alleen op de set met een bed kan de acteur slapen (niet echt natuurlijk ;-)).

1950

Het is altijd leuk om iets nieuws te krijgen en gelukkig heb je dat de hele tijd in de filmindustrie! Hoe langer ik in 'de bi ' zit, hoe meer technologie, sets, kostuums etc. beschikbaar komt. Telkens als ik iets nieuws krijg ben ik blij en ik wil het dan ook allemaal zo snel mogelijk uitproberen. Gelukkig heb ik een paar onderzoekers ingehuurd en die onderzoeken nieuwe technologie, daardoor heb ik veel technologie al lang voor dat de concurrentie die heeft!

In het begin had ik nog maar één set, een handvol kostuums en een aantal gebouwen. Maar nu krijg ik er steeds meer. Waren mijn eerste films nog in zwart-wit, nu zijn ze in kleur. Ook kan ik het nu laten regenen op de set, rook laten opstijgen, of mijn films van bovenaf laten filmen. Ook de intere e van het publiek voor bepaalde thema's veranderd gedurende de tijd. Dit heeft vooral te maken met de actuele gebeurteni en. Toen WOII net was geëindigd, liep het bijvoorbeeld storm voor mijn militaire schietfilm.

1960

Grhhhmm, die acteurs worden volgens mij veels te verwend. De acteur die ik als eerste had aangenomen werd oud, dus ging hij een jaar geleden met pensioen. Daarom was ik genoodzaakt een nieuwe aan te nemen. Jammer genoeg is het door de concurrentie moeilijk om een nieuwe acteur/actrice te krijgen. Maar uiteindelijk heb ik er één gevonden! Ze solliciteerde eigenlijk voor conciërge, maar ik vond haar goed genoeg om een actrice van haar te maken. En mi chien was het beter geweest dat ik dat niet had gedaan, wat een verwend nest zeg! Ze moet de hele tijd van alles en nog wat van me. Ten eerste moet ze een caravan hebben, niet een gewone, maar mevrouw wil weer gewoon de allerduurste hebben! Ten tweede moet er voor haar genoeg zijn om te relaxen: Een bal, auto, fontein en noem maar op. Ook wil ze steeds maar weer met de mode meegaan, dus ben ik genoodzaakt om steeds weer nieuwe kleren voor haar te kopen. En dan wil ze ook nog eens goede contacten met andere sterren hebben, veel publiciteit hebben, een hoog salaris en noem allemaal maar op!

1970

Nadat er een film uitgebracht is gaan natuurlijk een heleboel mensen de film kijken, ook de pers! Zij beoordelen een film op een heleboel punten: De acteurs, regi eur, techniek, thema, lengte, crew, de relatie tu en de acteur(s) en de regi eur en nog heel veel meer. Door al deze punten bij elkaar op te tellen komen ze op een soort cijfer dat uitgedrukt wordt in sterren (0-5, maar een 2 2/5 kan bijvoorbeeld ook). Natuurlijk kijken een heleboel mensen naar dit soort recensies, dus is het handig om een kwalitatief goede film te maken.

Niet alleen je films, maar ook je acteurs en je park krijgen een beoordeling. Die beoordeling gaat bij acteurs bijvoorbeeld omhoog als hij goed acteert in een film of gewoon een paar nieuwe fri e hippe kleren aan heeft. Die van je park gaat omhoog als je meer sets bouwt of het pak wat opfleurt met wat planten of fonteintjes. Eens in de 5 jaar is er een 'movie-award-gala'. Dit is een gala waar prijzen worden uitgereikt aan de beste acteur, film en park van dat moment. Later komen er ook prijzen zoals 'beste nieuwkomer' of 'meest uitgebuite acteur/actrice. Als je zo'n award wint, krijg je de komende 5 jaar een bonus. Dit is erg handig omdat bijvoorbeeld je onderzoekers sneller onderzoeken of omdat je sterren niet dronken kunnen worden.

1980

Ondertu en gaat het goed met mijn financiën. Het geld stroomt goed binnen en ik kom soms voor wat lastige keuzes te staan. Moet ik bijvoorbeeld een kleine, korte film maken die niet zo goed is en een korte tijd een redelijk bedrag er bij krijgen of zal ik toch gaan voor de lange, goede film die jarenlang veel op geld oplevert, maar wel weer lang duurt om hem op te nemen en ik in die tijd dus geen geld binnen krijg? Als filmmagnaat kom je voor al dit soort geldkwesties te staan. Ook één van die dingen is het salaris van je ster: Geef ik hem een hoog salaris waarmee hij gelukkig is en daardoor mijn films beter worden of geef ik heb bijna niks met het risico dat mijn films prut zijn? Gelukkig werken de financiën in de filmindustrie makkelijk, maar is het wel uitgebreid.

1990

Ik word al weer een dagje ouder en omdat ik eigenlijk alleen maar iets van films weet, was de enige mogelijke (leuke) baan om een script te schrijven. Ik kreeg een heleboel opties voor mijn kiezen, maar gelukkig gaat zo'n script schrijven in een bepaalde volgorde: Als eerste kies je de acteurs die in de film spelen, je kiest welk kostuum hij/zij aandoet en welke make-up hij/zij opheeft (niet alleen lippenstift, maar bijvoorbeeld ook een litteken die op de huid geschminkt word). Daarna kies je welk thema je film heeft en verzin je een naam voor de film (die kan je later nog veranderen). Dan kan je aan de scènes beginnen. Eerst kies je een set en daarna de actie die je wilt zien gebeuren. Als je de goede actie hebt gevonden wijs je de acteurs (en eventueel de figuranten) toe aan de personen die ze moeten zijn in de scène. Daarna kan je nog van alles veranderen: Rekwisieten die ze gebruiken, het licht (overdag, 's avonds, 's nachts), de achtergrond, special effects (regen, mist), (gesproken) tekst toevoegen en nog veel meer! Dan ga je naar de volgende scène en de volgende en de volgende en… totdat je de film hebt zoals je die wil hebben. Hier ligt echter één probleem, soms heb je niet de film zoals je hem wil hebben. Het komt best vaak voor dat je een actie wil doen op een set , maar dat die actie helemaal niet bestaat. Vaak kies je dan degene die er het meest op lijkt, maar je krijgt daar niet dezelfde voldoening voor.*

2000

Laatst heb ik een grote ontdekking gedaan: 'mijn' Hollywood is niet de enige! Ik heb ontdekt dat er nog duizenden andere Hollywoods bestaan. Ik heb ondertu en een aantal films met ze uitgewi eld en daarvoor hebben ze me een beoordeling gegeven. Toen ik een aantal positieve beoordelingen had gekregen kon ik een speciale set naar mijn park brengen, daardoor werden mijn films nog beter! Ook heb ik films van andere gekeken, en wat waren sommige films profe ioneel! Ik ben bang dat die van mij nooit zo goed kunnen worden, maar toch zal ik doorgaan met films maken!

*In de uitbreiding zijn sommige dingen verbeterd m.b.t. de filmmaker. O.a. zit er een 'free-form-camerasysteem' in waarmee je zelf de camera kan bepalen. Ook zitten er in de uitbreiding veel meer sets en kostuums. Helaas heb ik de uitbreiding niet, dus ik kan er niets uit ervaring over zeggen.