BlackSite: Area 51 Review | Gamer.nl

Stel je eens voor dat alle verhalen over Area 51 kloppen en dat die samen zijn gevoegd in een shooter met tactische elementen en on-rail elementen, klinkt goed toch? Dat kan toch wel eens vies tegenvallen…

De game speelt zich in het begin af in Irak, je bent een delta force soldaat en je moet een biologisch wapen vinden, dit gaat mis en je vind geen biologisch wapen maar een soort alien meteoriet, als je aangevallen word door aliens verlies je een vriend en ontsnap je nog net. 3 jaar later heeft men last van dezelfde aliens in het befaamde gebied van Area 51 in Nevada en word jij gestuurd.

In de game moet commando's geven aan je teamleden, dat gaat allemaal met 1 knop, druk je de knop in als je op een vijand mikt vallen ze die vijand aan, doe je dat op de grond dan gaan ze daar naartoe. Op sommige delen zit er een speciaal teken op de deur of iets anders, als je terwijl je mikt op dat punt de knop indrukt voeren je teamleden een speciale actie uit, bijvoorbeeld bij een deur gooien ze eerst een granaat naar binnen of ze plaatsen een bom op een muur en blazen die op. Het is jammer dat het niet helemaal goed is uitgewerkt, de speciale acties werken goed maar als je iemand een kant op stuurt doet hij het meestal gewoon niet en gaat hij zijn eigen gang. Een andere feature is het moraal systeem. Je kunt low moraal, normaal of high moraal hebben, bij low moraal raken je teamleden minder en blijven ze veel meer schuilen en in high moraal raken ze meer en spelen ze agre iever. Je haalt een hogere moraal als je beter speelt, als je teamleden beter spelen of als er een teamlid dood gaat, maar omdat je teamleden meestal bijna niks doen moet je het dus allemaal zelf doen. Als moraal alleen maar je teamleden beïnvloed die toch al weinig doen, heb je er eigenlijk niks aan.

In een aantal levels moet je rijden in een auto en zo langs allemaal obstakels rijden en tu endoor uitstappen om vijanden neer te schieten dit werkt erg goed maar het is best saai, hetzelfde geld voor de on-rails gedeeltes, je gaat achter een turret zitten van een auto of helikopter en je moet monsters afschieten. De eindbazen zien er erg leuk uit, alleen zijn ze ook saai om te verslaan, bijna alle eindbazen moet je verslaan door 2 keer een punt te raken met een rocket launcher. Van de 5 eindbazen zijn er ook maar 3 verschillende bazen. De game is ook nog eens erg lineair, niet lineair zoals in hl2 of call of duty maar zo lineair dat je verschillende dingen meteen een paar keer doet terwijl het niet echt de speeltijd oprekt, Bijvoorbeeld: Je moet in een level 5 keer van een Kabel naar beneden zoeven terwijl het al na 2 keer saai word.

In deze game heb je geen filmpjes maar maak je gewoon elk gesprek mee op dezelfde manier als Half Life 2. Je hebt maar een paar wapens, ze zijn vrij standaard maar schieten best lekker, zo heb je een rifle, pistool, sniper, alien shotgun en een plasma gun.

Het leven systeem is hetzelfde als bijvoorbeeld Call of Duty 4 en Halo 3. Als je geraakt word zie je een rood pijltje in je scherm en word je scherm zelf rood, als je even niet geraakt word laad je leven weer op. In blacksite hebben ze het wel erg lang laten duren voordat je scherm een beetje rood word, ik heb deze game gespeeld op Hard en nog kon ik bijna de hele game spelen zonder dat ik dood ging.

Ik heb maar 5 uur gedaan over de game op Hard en dat is erg weinig voor een game waarbij verschillende elementen vaak worden gerecycled, deze game is niet meer dan een normale shooter met goede graphics.