Black & White 2 review door Verslaafde | Gamer.nl

God, Allah, Boeddha en Zeus hebben het hier op aarde er een zootje van gemaakt. Ben jij een betere god dan deze mafkezen? Ben jij een god die in de wereld van Black & White 2 totale harmonie brengt? Of ben jij juist een god die nog meer sadistisch is dan onze vriend Satan? Kom erachter in Black & White 2.Oude Grieken en Mannenliefde

Waar denk je aan , als je aan ''den Ouden Grieken'' denkt? Trotse, sterke en stoere mannen die niet vies waren van een beetje mannenliefde nietwaar? Een volk die zich niet snel liet kleinmaken door andere grote naties. Maar in de wereld van Black & White 2 is het allemaal héél anders. De Grieken zijn allang niet meer onderdeel van de sterke en dominante volkeren. De Jappen,Noormannen en Azteken maken er de dienst uit. Één legende zorgt ervoor dat er nog hoop is voor de Grieken. Ooit zal er een god komen die de ''vergeten Grieken'' weer machtig maakt. En mi chien heb je het al

geraden, jij bent die god!

Go(o)d or Éééééévil

Om de Grieken op weg te helpen om weer machtig te worden, zal je ervoor moeten zorgen dat er een basis zal worden gebouwd. De bevolking heeft voedsel nodig, dus er moeten akkers gemaakt worden. Ook hout en erts zijn belangrijk, want met deze 2 grondstoffen kan je muren,huizen, arsenalen en nog veel meer gebouwen maken. En zo zal je nog kleine basis uitgroeien tot een metropolis. Maar je hebt 2 keuzes, of je doet het op de vredige manier of op de agre ieve. Op de vredige manier zorg je ervoor dat je stad zo aantrekkelijk mogelijk is voor de buursteden om je heen. Wanneer je stad aantrekkelijk genoeg is , verhuizen de mensen uit de buursteden naar jou stad. En op die manier kun je hele vijandige dorpen naar je toe trekken, volledige harmonie dus. Maar je kunt ook legers op andere dorpen afsturen en de vijandige dorpen met geweld overnemen. Agre ieviteit zit in de mens, het is gewoon aantrekkelijk om het op de bada manier te spelen. Het geeft om een vage rede gewoon meer voldoening wanneer je met een leger , een dorp compleet overrompeld en gevangen neemt.

The Final Touch van Lionhead Studios

Wanneer je kijkt naar de grote games die Lionhead Studios heeft ontwikkeld, kom je tot de conclusie dat ze 1 dezelfde eigenschap hebben. En dat is de keuze die je moet maken tu en de kwade of de goede kant. Zoals je mi chien al had ervaren in het eerste deel van Black & White, en in de 2 Fable games. En ik vind dat het zo nu en dan zorgt voor best intere ante situaties. Zo heb ik beide Fable games tot 2 keer toe uitgespeeld. Wanneer je voor de evil kant kiest, zal je stad er ook naar veranderen. De grond word donkerder en de mensen worden lijkbleek. Maar wanneer je voor de goede kant kiest, zal je dorp groen en vrolijk worden. Ondanks dat het spel al 5 jaar oud is, ziet het er grafisch nog prima uit. De grafische stijl sprak mij ook erg aan. Het bracht vooral sfeer in het spel. Er is veel gebruik gemaakt van redelijk creatief kleurgebruik. Maar de sfeer word vooral bepaald door een combinatie van kleurgebruik en muziek. De muziek is ook ontzettend sfeervol en heeft iets goddelijks.

Wonderlijke Wezens

Tja, en dan de wezens wat moet ik daar nou over vertellen? Nou dat het wezen een hele leuke toevoeging is voor het spel ! Wanneer je begint met Black & White 2 kun je kiezen uit een aap,leeuw,wolf of een koe. Je kan het wezen maken zoals je dat zelf zou willen. Ik nam bijvoorbeeld eerst de aap. Ik leerde de aap dat hij geen mensen moest opeten en dat hij juist mensen moest entertainen. De aap mocht van mij niet vechten, en hij at uitsluitend graan. Zelfs een steen en een boom mocht hij van mij niet kapot maken. Het resultaat was een reusachtige maar goedaardige aap die eindeloos mensen entertainde en met zijn teddy-beer elke nacht in slaap viel. Toen ik voor de 2e keer begon aan het spel nam ik de koe. Ik leerde de koe om mensen te eten en liet hem elke dag gewichtheffen en vijandige soldaten overhoop trappen. Het resultaat was dit keer een reusachtige vechtmachine die een voorliefde had voor inbewoners onderpoepen.

God-game of Rts?

Maar wat is Black & White 2 voor spel? Een God-game of een Rts? Eigenlijk kun je het spel op 2 manieren spelen of een combinatie ervan. Je kunt je enkel richten op je bevolking en je wezen. Je geeft wat je bevolking eist, en je geeft volle aandacht aan je wezen. Positief of negatief. Wanneer je het spel speelt als God-game dan merk je dat er best veel aandacht is besteed aan dit deel van het spel. Je hebt veel verschillende gebouwen die je in je stad kan plaatsen. En elke actie die je doet heeft invloed op je stad, inbewoners en de gehele omgeving. Maar wanneer je het spel speelt als een Rts, dan merk je hoe beperkt dit deel van het spel is. Er zijn maar 2 soorten manschappen, zwaardvechters en boogschutters. Wat eigenlijk best jammer is , want tactische veldslagen komen amper tot niet voor. Wel heb je nog de zwaardere oorlogs atributen zoals bijvoorbeeld een kattepult. Maar eigenlijk is die best overbodig want je wezen is veel sterker als een kattepult, en ramt zo dwars door muren heen. De balans is zo ver te zoeken, en dat is best jammer want er heeft gewoon veel meer ingezeten. Ik vind de niet gebalanseerde en eentonige legers een groot minpunt, want het is toch een vrij groot onderdeel van het spel.