BioShock(PC) review door Treedo | Gamer.nl

Bioshock. Ik verklap nu alvast dat dit een van de beste games is die ik ooit gespeeld heb. Dat is raar, want eerst dacht ik dat dit zo'n soort game was met zoveel schrikeffecten dat ik ervan in mijn broek moest pi en. En als ik ergens niet van houd, dan is het wel een natte onderbroek.

Bioshock is een game met een heel originele setting. Het speelt zich namelijk af in een stad onder water, genaamd Rapture. Deze stad is opgericht door Andrew Ryan, een steenrijke Rus die naar Amerika is gevlucht. Hij richtte deze stad op omdat hij het niet eens was met de 2 wereldmachten toentertijd (Bioshock speelt zich 1960 af, de periode dat de Koude Oorlog op zijn heetst was). Hij verzamelde allerlei knappe koppen bij elkaar vertrok ermee naar Rapture. Deze wetenschappers ontwikkelden de stof Adam, die je superkrachten geeft door genetische manipulatie. Een groep, onder leiding van een man genaamd Atlas, vind dat de rest van de wereld ook van deze genetische manipulatie moet weten. Maar de andere groep, onder leiding van Andrew Ryan, vindt dat de ontdekking zich moet beperken tot Rapture. Het gevolg is een oorlog tu en de twee groepen, waardoor iedereen zich begint te injecteren met Adam en ze transformeren tot afschuwelijke gedrochten.

Door de oorlog raakt Rapture in verval en is het ideaal van Andrew Ryan helemaal mislukt. Maar dan kom jij.

Het spel begint in een vliegtuig naar een onbekende bestemming. Het vliegtuig stort echter neer, en jij bent de enige overlevende! Gelukkig (of niet zo gelukkig) is er een klein eilandje in de buurt met een soort van vuurtoren erop. Er zit niets anders op dan maar aan land te klimmen en naar vuurtoren te gaan. In de vuurtoren zit een onderzeebootje, en je besluit erin te klimmen. De onderzeeër daalt af tot diep in de oceaan, naar Rapture. Deze intro is werkelijk fenomenaal en ik werd al gelijk in het verhaal gezogen. Als je uiteindelijk bent beland in Rapture kom je in contact met Atlas. Zijn familie is gevangengenomen door Ryan en hij wilt dat jij zijn familie komt redden, omdat jij eigenlijk het enige menselijke bent wat in Rapture rondloopt. Het verhaal loopt nog veel verder dan dit, maar meer verklap ik niet.

In het spel heb je twee soorten wapens om de splicers (de algemene naam van de gemuteerde mensen in Rapture) de bestrijden: de traditionele vuur wapens (pistool, machinegeweer, shotgun enzovoort) en de Plasmids, de superkrachten die je verkrijgt door Adam. Voorbeelden daarvan zijn de Electro Bolt (hiermee verlam je je vijand ook), Incinerate (hiermee steek je je vijand in de fik) en Winter Blast (hiermee bevries je iemand, waarmee je hem in duizend kleine stukjes kan schieten). Je ontdekt Plasmids bij tijd en wijle, en als je ze ontdekt verschijnt er een leuk filmpje waarop de functie wordt uitgelegd. Er zijn ook nog andere (pa ieve) Plasmids: Engineering Plasmids (die je helpen met hacken van beveiligingscamera's en turrets die her en der verspreid zijn) Combat Plasmids (verhogen je effectiviteit met vuurwapens) en Physical Plasmids (je krijgt meer gezondheid door verbandddozen, je krijgt gezondheid door alcoholische dranken op te drinken enzovoort). Deze Plasmids zijn erg leuk om te gebruiken tegen de splicers en zijn ook wel nodig, want munitie is best schaars.

Bahalve de splicers zijn er ook nog andere tegenstanders: de Big Daddy's en de Little Sisters. De Big Daddy is een reus in een stalen duikerpak. Er zijn er twee soorten: Rosie en Bouncer. Rosie heeft een kanon, en de Bouncer heeft een boormachine (een maatje groter dan een Black&Decker!). Deze Big Daddy's fungeren als bewakers voor de Little Sisters. Dit zijn kleine meisjes, maar denk niet dat ze zo schattig zijn. Met een gigantische spuit zuigen ze alle Adam uit dode splicers, waarna ze het opdrinken. Onnodig te zeggen dat deze meisjes veel Adam bevatten. Om een constante stroom van Adam te krijgen moet je dus Little Sisters te pakken zien te krijgen. Maar eerst moet je langs de Big Daddy! Deze is echter makkelijker te doden dan ze lijken. Als je uiteindelijk de Big Daddy hebt uitgeschakeld kun je of wel de Little Sister harvesten (je krijgt in één keer veel Adam) of je kunt ze redden (je krijgt dan weinig Adam, maar je krijgt bij tijd en wijle wat Adam van de Little Sisters). Hierdoor zijn er twee eindes in het spel.

De Adam kun je dan weer gebruiken om bijvoorbeeld je gezond te upgraden of om nieuwe Plasmids te kopen. Het is handig om zoveel mogelijk Adam te krijgen, want het spel wordt steeds moeilijker.

De AI is erg goed en maakt ook gebruik van de omgeving: als je ze ernstig hebt verzwakt rennen ze zich zo snel mogelijk naar een gezondheidsautomaten om zich weer op te laden en als je ze in brand zet springen ze in het water, maar daarna kun je ze wel weer onder stroom zetten. Er is dus best veel interactie met de omgeving.

De graphics zijn tiptop in orde. Er zijn veel lichteffecten, schaduwen zien er goed uit (ze dragen ook wat bij aan de gameplay: aan de schaduw kun je zien of er een vijand om de hoek staat), al het water weerspiegelt goed, kortom: grafisch is het erg goed.

Ook het geluid is erg goed: de voice acting is van erg hoog niveau, de muziek is goed (er zitten wat nummers uit de fifties in), de geweren klinken mooi zoals het hoort. Dus het geluid is ook dik in orde.

Maar de grootste pluim verdienen de makers voor het design. Rapture is gebouwd in een art-deco stijl, en dit ziet er erg verbluffend uit. Ook het leveldesign is heel knap. De decors zijn erg gevarieerd:

Je hebt Arcadia, een enorme plantenkas, Fort Frolic, een mooi theater, noem maar op: elk level is anders.