Ongeveer een jaartje geleden kwam Uncharted: Drake's Fortune uit. Een topper was het. De gameplay, het beeld, realisme tot op de puntjes, meeslepend verhaal die tot 't einde wist te boeien. Alles was goed, behalve de levensduur van de verhaalmodus.

Bij veel games is de verhaalmodus een van de belangrijkste aspecten. Je hebt games die alleen een verhaalmodus hebben maar dan proberen de ontwikkelaars de verhaalmodus ook zo lang mogelijk te maken. Bij andere games heb je weer de ijzersterke multyplayer of samenspel modus als extraatje. Deze modi zullen je vaak extra lang zoet houden. Bij Uncharted zit er alleen een verhaalmodus in. Niks anders, geen samenspel, geen multyplayer, nee alleen een verhaalmodus, en dan ook nog 's eentje die aan de korte kant is.

Uncharted kan grafisch op dit moment nog steeds goed mee met de meest recente games. Grafisch is 't ook prachtig, de jungle is levendig, alles ademt en je denkt tijdens 't spelen ook dat je in een echte jungle zit. Grafisch? Geen probleem. Een pareltje op dat aspect. En wel op meerdere, zo is de gameplay ook goed uitgewerkt, een goeie dekkingsysteem die je ook zal verplichten om dekkings te zoeken op de beste plek, en die plek zal je soms pas merken na een paar keer dood te zijn gegaan. Deze spel vraagt inzicht.

Veel mensen, ik vrees zelfs de meerderheid zal de game na een tijdje terug hebben gebracht, of op veilingsites hebben gezet of wat dan ook. Niet door de veel té hoge verwachtingen zoals in Far Cry 2, niet door de lage tempo als in Fallout 3, maar omdat de game te kort was. De game zal je op de normale moeilijkheidsgraad uitspelen in ongeveer 8 uur. Voor 60 euro is de game ook te kort. Dan kan je die 60 euro beter uitgeven aan iets anders denken ze, en gelijk hebben ze.