Assassin's Creed review door keesdepees | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ik heb wat geleerd van m'n Halo 3-recensie: teentjes trappen is niet slim, al blijft het een mening en ik blijf absoluut bij mijn standpunt. Ik vond het trouwens ook wat onsportief dat mensen vonden dat mijn recensie niet klopte omdat ik 'm op 'Easy' had gespeeld. Maar daar gaan we het hier niet over hebben. We zijn hier voor A a in's Creed.

Het verhaal speelt zich af in het heden, en toch in de Middeleeuwen (1191). Hoe kan dat? Op de een of andere manier is Ubisoft op het idee gekomen om het verhaal niet volledig te richten op de A a in zelf, Altaïr, maar op een barman uit het heden die met behulp van een soort Virtual Reality-poort in de rol stapt van Altaïr. Deze toevoeging aan het verhaal kan er behoorlijk inhakken: de cutscenes van het heden breken telkens de actie door en daardoor bereikt de echte 'wow, dit is serieus vet'-pijl nooit wat het zou kunnen bereiken.

Altaïr is een moordenaar, lid van een soort 'orde' die vrede, rust en vooral vrijheid wilt klaarspelen in hun al onderdrukte gebied. Om dit te bereiken moet je 9 mensen vermoorden, allemaal een bepaalde rol in de onderdrukking. Zo is de ene een man in slavenhandel, een andere die onschuldige mensen vermoord, enzovoort. Het verhaal komt, al zo simpel, best ingewikkeld te liggen en er zal zeker wat verwarring optreden.

Een van de ergerni en die zullen voorkomen, ook bij jou, zijn de cutscenes. Niet alleen zijn ze soms compleet onverstaanbaar, ook duurt het te lang voordat je weer aan de slag kan. Zo is het verschrikkelijk vervelend als je net na een lange achtervolging ineens terecht komt in een soms wel 5-minuten durende cutscene. Je mag rondlopen tijdens deze filmpjes, maar meer dan lopen kan je niet. Nu ben ik al niet zo'n fan van cutscenes, vooral in A a in's Creed hakken ze er bij mij flink in.

De gameplay echter is precies wat je zou willen in een game als dit. Je hebt de mogelijkheid om te klimmen, en gelukkig is Altaïr een van de meer lenige moordenaars. Je kan onmogelijke sprongen maken, en zo over gaten van wel 3 meter springen. Zeker met al dat gereedschap aan z'n lijf gebonden is dit knap. Maar, het is wel heel fijn, want via de daken is één van de betere reismogelijkheden.

Daarnaast heb je natuurlijk het vechtsysteem, en die is toch echt een applausje waard. Naast neutrale zwaardslag-moves kan je ook heel, héél pijnlijke counter-attacks uitvoeren. Ze blijven je echt wel bij, en Altaïr vertoond geen genade bij wie dan ook die hem achter z'n rug om wilt steken. Hij hakt ze ook zeker meer dan nodig is, maar of dat nou zo erg is… Je hebt ook grab-moves, die wel handig uitkomen als je meer dan 3 soldaten om je heen hebt staan, want zodra je er eentje grijpt zullen de anderen niks doen, maar het is toch jammer dat de grab niet verder uitgewerkt is.

Je arsenaal bestaat uit 4 vecht-mogelijkheden: een verborgen mes, gooi-me en, een groot zwaard en je keiharde vuisten. Het verborgen mes is hieruit eigenlijk degene die het beste uitkomt, want als je heel sneaky iemand wilt neersteken in een drukke straat, kan dit gewoon, en niemand zal het doorhebben. Het intelligentieniveau ligt hoog tijdens verdachte acties, zoals daken op klimmen of langsrennen, maar het is toch wel heel raar dat niemand ingrijpt als je een mes door iemands strot steekt.

De camera klopt ook. Je hebt de mogelijkheid de 'Chase Cam' in te schakelen tijdens achtervolgingen, maar hierdoor heb je minder controle over jezelf of je paard. Overigens zit het prachtig in elkaar geknutseld, en dat blijkt zeker als je het gebied 'Synchronized'. Hiervoor moet je op een hoge plek gaan zitten, bijvoorbeeld een kerk of toren, en drukken op de Y-knop. Niet alleen krijg je een mooi beeld van de stad, ook krijg je een stukje op de map erbij.

Net als in GTA en Saint's Row heb je een meter waarop je kan kijken in hoeverre je gezocht wordt. Deze varieert van wit, naar geel en rood. Geel is dat je in de gaten gehouden wordt, en deze zal ook veel blinken linksboven in beeld. Er is eigenlijk weinig tot geen mogelijkheid waarop je niet iets verdachts doet. Want actie willen we, en niet rustig met een grote mensenma a meelopen. Vanaf de gele watch-meter gebeurt er eigenlijk nog niets, maar vermoord iemand opvallend of pets een bewaker en ze komen met hordes naar je toe. Om dit van je af te schudden moet je eerst uit het oog raken, en je dan verstoppen in een hutje op de daken, tu en stro of een praktisch kansloze actie: zitten tu en 2 mensen op een bankje.

De 9 a a inations worden je natuurlijk niet zomaar voorgeschoteld. Om deze te kunnen uitvoeren moet je eerst de stad een beetje op orde brengen, al is dit geheime informatie verzamelen tot arme burgers redden die in elkaar worden geslagen. Uiteindelijk mag je je ultramoord uitvoeren, en hoewel het slachtoffer véél te lang doorpraat voor iemand die net in z'n borstkas is gestoken, zijn dit de hoogtepunten van het spel. Nadat hij (of zij) is gestorven, veeg je met een veer over een bloedwond, waar dit ook op slaat. Het ziet er wel netjes uit.

Netjes? Netjes? Het ziet er geweldig uit! De graphics in A a in's Creed zijn dan wel niet een doorbraak in hardware, maar het ziet er toch wel echt geweldig uit. Het gewaad van Altaïr beweegt mee als hij loopt, er zijn goede bloedspetters (yeah!) en zowel de steden als berglandschappen zijn een mooi beeld. De gezichtsbewegingen hebben we beter gezien, maar ze komen ermee door. Wie let er trouwens op de gezichten als je iemand vanaf een 2-meter hoog gebouw in z'n achterhoofd steekt?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou