Age of Empires III: Age of Discovery review door Treedo | Gamer.nl

Age of Empires was mijn eerste echte game die ik had gespeeld op de PC. Door deze game groeide ook mijn liefde voor RTS'en. Ik verlangde dus ook heel erg naar het derde deel in deze bekende RTS reeks.

Het verhaal

In tegenstelling tot de eerdere delen hebben ze niet bij wijze van campagne een aantal beroemde veldslagen in de game gestopt maar ze hebben zelf een verhaal verzonnen over de familie Black. De campagne bestaat uit 3 hoofdstukken, maar ik zal alleen de eerste uitleggen. Deze begint op Malta waar Morgan Black het laatste fort van de Knights of St. John, een orde van kruisridders, verdedigd tegen een aanval van Turken. Morgan Black was mijn lievelingspersonage uit de game omdat hij Schots praat (mijn favoriete accent naast Ru isch-Engels) en omdat hij zo'n enorm two-handed zwaard heeft.

Als ze de Turken overwonnen hebben, stuiten ze op documenten van de Circle of O us die later hun echte vijand wordt. Uit deze documenten blijkt dat in Amerika de Fountain of Youth ligt, die iemand het eeuwige leven zou moeten bezorgen. Van Alain Magnan, de opperbevelhebber, moet hij nu naar de Nieuwe Wereld reizen om de Fountain te vinden. Zo begint een reis vol hinderni en...

Gameplay

Deze is nog steeds als het eerste deel: basis bouwen, grondstoffen ontginnen, soldaten trainen en de vijand verslaan. Je kunt spelen met 8 landen, met oa de Engelsen, Fransen en ja, Nederland is ook van de partij! Ieder land heeft speciale units en speelwijzes, bv de Ru en kunnen snel een groot aantal units maken en de Turken maken constant gratis Villagers aan. Maar er zijn ook gewoon standaard units die ieder land heeft, zoals Skirmishers, Musketeers en Hu ars.

Nieuw in dit deel zijn de Home Cities, waarmee je versterkingen naar je kolonie kunt sturen. Je kunt versterkingen sturen door middel van Shipments, die je weer krijgt door XP te vergaren. Je kunt je Home Cities ook veranderen, je kunt bijvoorbeeld de gebouwen een andere kleur geven, een violist op het marktplein zetten enzovoort.

Graphics

Deze vind ik zelfs nu nog goed. Het detail overal is erg hoog en de licht-, rook- en schaduweffecten zijn prachtig. Voor het eerst in een RTS (geloof ik) weerspiegelen voorwerpen in het water. Maar het mooiste vind ik de physics. Als je met een kanon nu op een gebouw schiet, verdwijnt er niet steeds een stuk van het gebouw, of verzakt hij opeens, maar je schiet ongescript de stukken van het gebouw eraf! Het gaf mij wel een kick als ik met een Mortar zo de toren van het vijandelijke Town Center aan gort schoot.

Geluid

Dit is goed. Het spel heeft een degelijke soundtrack en het geluid van de geweren en kanonnen klinkt ook realistisch. Als je een Town Center aan het aanvallen bent hoor je een geluid van kletterende ruiten en gegil van mensen, wat mij echt een gevoel gaf dat ik het kamp aan het plunderen was. Wat leuk is dat de units van elk land ook hun eigen taal spreken. De Nederlandse units zeggen wel erg droge dingen zoals 'hallo', 'ik ga' en 'aanvalluh!!' maar het is nog steeds wel een leuk detail.